Zoekmachine optimalisatie

Google mum update!

WAT IS DE GOOGLE MUM UPDATE?

Afgelopen jaar kondigde Google de MUM Update al aan, maar in 2022 zal deze ook daadwerkelijk stapsgewijs worden doorgevoerd. MUM staat voor Multitask Unified Model, een model binnen het algoritme dat gebaseerd is op artificial intelligence en waarmee Google niet alleen zoekopdrachten gaat beantwoorden, maar ook voorspellen. Met deze update gaat Google eigenlijk antwoord geven op vervolgvragen die je mogelijk hebt op basis van je zoekopdracht. Het doel is om een zo compleet mogelijk antwoord te geven op de zoekopdrachten. Dit sluit dus naadloos aan op onze thematische aanpak van SEO-content.

Eigenlijk is dit een opvolger van de Google BERT update, die was erop gericht om de zoekvraag en context beter te begrijpen. Google MUM zal de content nóg beter begrijpen en voor de antwoorden op de zoekvraag putten uit meerdere databronnen. Denk hierbij aan tekst, foto’s en video’s, maar ook websites in meerdere talen.

Completere resultatenpagina in Google

De resultatenpagina voor een zoekopdracht bestaat dus straks mogelijk uit Nederlandse pagina’s, video-resultaten, afbeeldingen en Engelstalige blogs wanneer die een beter antwoord bieden dan binnenlandse resultaten. Om de kans op vertoningen en zoveel mogelijk SEO-verkeer te vergroten, is het dus belangrijk om meer en uitgebreidere content te bieden rondom onderwerpen. Zo kun je als kleinere website, met topkwaliteit content, toch veel verkeer genereren.

Voorbeeld: als je straks zoekt over het onderwerp ‘tenten’ krijg je, naast categoriepagina’s van webshops, wellicht ook een video te zien over hoe je een tent opzet en een blog over welke kampeerspullen niet kunnen ontbreken op jouw kampeertrip. Google daagt je hiermee ook uit om verder te gaan op het gebied van content dan je misschien nu al doet voor jouw doelgroep.

Hoe ziet zo’n resultatenpagina eruit?

Hieronder ook visueel een voorbeeld hoe de resultatenpagina er straks uit gaat zien. In het voorbeeld wordt gezocht op ‘Acrylaatverf’. Je ziet vervolgens een blok met ‘Things to know’, waaronder Google dus meer suggesties doet voor waardevolle content, op basis van mogelijke vervolgvragen die je hebt. Dit is dus veel breder, je ziet een stappenplan om te verven, uitleg van verschillende stijlen, tips voor materialen die je kunt gebruiken, etc. Deze elementen kun je openklappen om meer te lezen en door te klikken naar de betreffende website.

Refine this search / broaden this search

Op de resultatenpagina gaat Google de gebruikers ook helpen om de huidige zoekopdracht verder te specificeren, of juist breder te zoeken. Hiervoor krijg je als gebruiker ook suggesties voor je volgende zoekopdracht. In het Engels krijg je de keuze ‘Refine this search’ of ‘Broaden this search’. Deze functionaliteit zal uiteindelijk ook in Nederland worden uitgerold. Met zoektermanalyses kunnen we je precies laten zien waar jouw specifiekere en bredere content kansen liggen.