Zoekmachine optimalisatie

Maak je domeinverhuizing een seo-succes

Maak je domeinverhuizing een seo-succes

Je merknaam veranderen, twee websites samenvoegen of een wijziging van .nl naar .com: er zijn een hoop redenen op te noemen om je domein te verhuizen. Maar wist je dat een domeinverhuizing veel impact kan hebben op je organische posities en SEO-verkeer? Deze impact kan zowel positief als negatief zijn, afhankelijk van hoe de domeinverhuizing begeleid wordt. Wil jij er zeker van zijn dat jouw domeinverhuizing goed verloopt, zonder posities of verkeer kwijt te raken? Lees dan onze tips in deze blog.

WAT IS EEN DOMEINVERHUIZING?

Er zijn meerdere interpretaties van het woord domeinverhuizing, maar wij definiëren het als de verhuizing van je website van de ene naar de andere plek. De twee meest voorkomende voorbeelden hiervan zijn:

  • Je domein letterlijk verhuizen van de ene provider naar de ander
  • Je website verhuizen naar een ander domein

Ondanks het feit dat de term ‘domeinverhuizing’ vaak gebruikt wordt in combinatie met de eerste context, vinden we de tweede betekenis toch een stukje interessanter. Niet alleen liggen er valkuilen op de loer bij het verhuizen van je website naar een ander domein, er zijn ook een hoop SEO-kansen waar je voor, tijdens en na de verhuizing op in kunt spelen. Geen zorgen, na het lezen van deze blog weet je precies wat jij kunt doen om je domeinverhuizing zo soepel mogelijk te laten verlopen.

VALKUILEN BIJ EEN DOMEINVERHUIZING

Een domeinverhuizing houdt eigenlijk een verandering in URL in. Wanneer de URL van je website verandert, kan dit de nodige consequenties hebben voor je online zichtbaarheid. Uiteraard is er niks aan de hand wanneer dit in goede banen wordt geleid, maar de praktijk leert dat dit niet altijd het geval is. Denk aan:

  • Onjuiste of vergeten redirects
  • Verwijzingen van externe websites die niet meer kloppen (bijvoorbeeld bij andere merknaam)
  • Links vanuit Google Ads campagnes die niet meer kloppen
  • Oude merknaam/gegevens in Google My Business en/of Google Search Console

Ook webdevelopers staan niet altijd stil bij bovenstaande aandachtspunten. Daarom is de aanwezigheid van een SEO-specialist bij dit proces van groot belang. Niet alleen is het de taak van de SEO-specialist om te voorkomen dat het proces in meerdere valkuilen verzandt, er kunnen namelijk ook nieuwe SEO-kansen aangegrepen worden.

KANSEN BIJ EEN DOMEINVERHUIZING

Bij een domeinverhuizing staat de verandering van URLs centraal. Het is daarom een ideale gelegenheid om een paar extra wijzigingen in de URL-structuur te doen ten behoeve van SEO. Denk hierbij aan het creëren van een ‘schonere’ URL-structuur met minder lagen of relevantere URLs.

Zoals ik al eerder aangaf kan het een valkuil zijn om tijdens een domeinverhuizing geen controle te doen op de verwijzingen vanaf externe websites. Je kunt deze valkuil ook ombuigen tot een kans: er zijn wellicht verwijzingen van websites waar je liever niet mee geassocieerd wordt, of bijvoorbeeld van een website met een hoge spamscore (denk aan startpagina’s). Het is verstandig om op zo’n moment deze links eens na te laten lopen en jouw linkprofiel te laten opschonen. Een SEO-specialist kan dit snel voor je inzichtelijk maken.

Tot slot is een domeinverhuizing ook het ideale moment om je sitemap en/of robots.txt op te schonen. Vermoedelijk is er toch al een webbouwer aangehaakt om mee te helpen aan het proces, dan is het opschonen en/of optimaliseren van deze bestanden een relatief eenvoudige stap. Staan er bijvoorbeeld regels in je robots.txt die niet (meer) nodig zijn? En weet je zeker dat je alle pagina’s die je geïndexeerd wil hebben ook in de sitemap hebt staan? Zorg ervoor dat dit goed geregeld is op het moment dat de verhuizing plaatsvindt.

PRE-LIVEGANG CHECKLIST

Goed; we weten nu wat de valkuilen en SEO-kansen zijn. Maar wat moet er nou concreet gebeuren bij zo’n domeinverhuizing? Hieronder volgt een korte checklist die je aan kunt houden op het moment dat het traject start. De checklist is onder te verdelen in zaken die je voor livegang moet checken en zaken die je pas na de verhuizing kunt regelen. Hieronder lees je eerst de belangrijkste punten die je moet regelen voordat de verhuizing plaatsvindt.

  • Bedenk op welke manieren de URLs van jouw website gaan wijzigen. Ga je van HTTP naar HTTPS, van non-www. naar een versie met www. of gebeurt er iets met de forward slash aan het einde van alle URLs (had je die bijvoorbeeld eerst wel, maar straks niet meer)? Stel de juiste 301-redirects in of laat deze instellen door de webbouwer.
  • Maak een nulmeting met een crawling-tool zoals Screaming Frog. Zo weet je wat de huidige stand van zaken is omtrent SEO-elementen als pagina titels, meta descripties en alt tags.

POST-LIVEGANG CHECKLIST

Heeft de domeinverhuizing plaatsgevonden? Dan is het belangrijk om in ieder geval een check te doen op de volgende onderdelen:

  • Kloppen alle 301-redirects? Komen er geen 404-meldingen meer voor? Dit kun je controleren met Google Search Console of Screaming Frog.
  • Over Google Search Console gesproken: hier dien je je domeinverhuizing door te geven. Dit doe je onder de instellingen > adreswijziging. Het kan enkele dagen voordat de verhuizing in Search Console is verwerkt.
  • Laat een uitdraai maken van je linkprofiel. Probeer de top 10 tot top 15 van meest belangrijke links te benaderen om zo de nieuwe URL door te geven. Zeker bij een wijziging in merknaam wil je zeker weten dat de juiste informatie meegegeven wordt vanuit externe websites.
  • Heb je Google Ads campagnes lopen? Controleer dan of de links naar relevante landingspagina’s nog werken. Voorkom dat je een 404-melding te zien krijgt door goed te redirecten.
  • Heb je een Google My Business account? Zorg er dan voor dat de informatie op je profiel klopt. Je moet vermoedelijk je website URL aanpassen en wanneer je merknaam is gewijzigd moet je dit natuurlijk ook even doorgeven.
  • Draai Screaming Frog nogmaals om te kijken of alle SEO-elementen nog goed staan. Vergelijk onder andere je pagina titels, meta descripties en alt tags met de nulmeting. Eventuele verschillen zijn interessant om dieper op in te duiken.
  • Het kan ook verstandig zijn om een annotatie aan te maken in Google Analytics. Hierdoor weet je na verloop van tijd nog dat je een domeinverhuizing hebt ondergaan. Dit is met name handig als je verkeer gestegen of gedaald is naar aanleiding van de verhuizing.

POST-LIVEGANG MONITORING

Heb je de hele checklist doorlopen en is alles geregeld? Top! Dit wil echter nog niet zeggen dat er niks meer kan gebeuren. Effecten als verschuivingen in zoekterm posities en organisch verkeer zie je pas na enkele weken tot maanden. Houd daarom de volgende zaken de eerste paar maanden nog even goed in de gaten:

  • Posities op je belangrijke zoektermen. Het is normaal dat deze na een domeinverhuizing even fluctueren, maar ze zouden na enkele maanden weer stabiel moeten worden.
  • Organisch verkeer. Ook dit kan naar aanleiding van positie verschuivingen iets fluctueren, maar zou na verloop van tijd weer stabiel moeten worden.
  • 404-meldingen. Heb je bij je laatste check geen 404-meldingen geconstateerd? Dan zou dit als het goed is ook zo moeten blijven. Toch kan het geen kwaad om dit nog even te monitoren gedurende enkele weken, je vindt de 404-meldingen in Search Console of Screaming Frog.
  • De index-dekking van Google Search Console. Hierin zie je welke pagina’s wel of niet geïndexeerd zijn door Google. Staan er pagina’s tussen die je wel geïndexeerd wil hebben maar dat nog niet zijn? Controleer dan je sitemap en robots.txt, misschien dat je de pagina per ongeluk hebt uitgesloten of niet hebt opgenomen in je sitemap.

Zoals je ziet komt er een hoop kijken bij een (succesvolle) domeinverhuizing. Zie je door de bomen het bos niet meer, of wil je graag dat er een extra set ogen meekijkt op jouw domeinverhuizing? Neem dan eens contact met ons op, we gaan graag met je om de tafel om te bepalen wat we voor elkaar kunnen betekenen. Copper IM heeft meerdere SEO-specialisten in huis met ervaring in domeinverhuizingen. We zetten onze kennis en ervaring graag in om jou te voorzien van een SEO advies op maat.