Zoekmachine optimalisatie

Van Skyscraper naar Ranch-Style SEO: de Nieuwe Trend in Contentproductie

Met de toevoeging van AI-resultaten in de SERP gaat zoekgedrag alleen nog maar specifieker worden. Het aandeel van longtail zoektermen daarin zal alleen maar verder gaan stijgen. Door Ranch-Style SEO toe te passen in je contentproductie zorg je dat je deze langere zoekopdrachten kunt ondervangen met gerichte content. Blijf de veranderingen in zoekgedrag voor en zorg dat je nu al gaat ranken op de longtail zoektermen met Ranch-Style SEO!

Wat is Ranch-Style SEO?

Ranch-style SEO is een vorm van SEO waarbij je je content opsplitst in hele specifieke onderwerpen. Zo schrijf je geen lange en algemene teksten over een onderwerp, maar schrijf je specifieke teksten die één onderdeel van het onderwerp helemaal belichten. Zo sluit je in iedere tekst aan op een specifieke zoekvraag voor het onderwerp.

Waarom Ranch-Style SEO relevant is!

In de laatste jaren focussen Google algoritme-updates steeds meer op de kwaliteit van de content op pagina’s en de gebruikservaring van de pagina’s. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de Helpful Content updates en het principe van EEAT (Experience - Expertise - Authority - Trustworthy). 

Daarnaast hecht Google meer waarde aan content die nieuwe informatie toevoegt aan de Google Knowledge Graph (Kenniskaart). Het is niet meer voldoende om content te schrijven die alleen zoekwoorden meeneemt, je moet ook nieuwe informatie toevoegen en je expertise tonen.

Deze shift wordt mede veroorzaakt door toenemend gebruik van AI in de productie van content. AI is goed in het produceren van grote hoeveelheden content, maar de kwaliteit hiervan is laag en AI kan vooralsnog geen originele en correcte informatie genereren.

Door Ranch-Style SEO toe te passen bij je contentproductie maak je het jezelf makkelijker om nieuwe waardevolle informatie toe te voegen aan de Google Knowledge Graph. Je kunt met deze strategie ook beter de verschillende zoekintenties van consumenten ondervangen. Je focust niet alleen op de zoekwoorden, maar op het onderwerp waarop gezocht wordt.

Ranch-Style vs. Skyscraper SEO

Bij traditionele SEO, ook wel Skyscraper SEO, maak je grote, lange contentpagina’s waarop je absoluut alle informatie geeft over een bepaald onderwerp. Wat is Z, hoe werkt Z, waarom werkt Z, etc. Daarnaast geef je de pagina vaak een inhoudsopgave mee die vol staat met de verschillende zoekwoorden over het onderwerp.

Dit soort pagina’s haal je bij Ranch-Style SEO juist helemaal uit elkaar. Je maakt aparte pagina’s voor de subonderwerpen en zorgt er zo voor dat iedere contentpagina aansluit op een specifiek onderwerp en specifieke zoekvraag. ‘Dit is Z, de nieuwste trend’, ‘Zo kun je Z zelf toepassen’, ‘De top 10 voordelen van Z’, etc.

De focus van de pagina’s die je genereert bij Ranch-Style SEO ligt minder op zoekwoorden en zoekvolumes en veel meer op de zoekintenties en de relevantie van het onderwerp. Ranch-style SEO richt zich daarnaast op het maken van nieuwe content die: 

  • een eerstehands ervaring meegeeft
  • je expertise weergeeft
  • een relevant perspectief biedt voor een specifieke zoekintentie
  • nieuwe informatie toevoegt aan de Google Knowledge Graph

Ranch-Style SEO is een term die in 2021 door Bernard Huang werd geïntroduceerd (in deze tweet) om een “gespreide vlakte” manier van contentontwikkeling te beschrijven. Op deze vlakte vindt de zoeker content die precies aansluit bij diens zoekintentie, zonder de hele toren te hoeven doorzoeken zoals bij Skyscraper SEO.

Hoe beïnvloedt het je SEO?

Mensen switchen steeds meer van traditionele zoekmachines naar kanalen als Reddit en Quora om informatie te vinden die onpartijdig en betrouwbaar overkomt. Ook worden meer AI generators gebruikt om snel een antwoord op een specifieke vraag te krijgen. Deze migratie van traditionele naar alternatieve platformen vormt een uitdaging voor een platform als Google.

Om het vertrouwen van gebruikers terug te winnen, veranderde Google hierom het algoritme om content met een hoge kwaliteit en betrouwbaarheid te prioriteren. Een groot onderdeel van deze verandering is de inzet van handmatige beoordelaars.

Handmatige beoordelaars spelen een cruciale, maar relatief onbekende, rol in het trainen van Google’s algoritmes. Ze gebruiken de EEAT guidelines bij het beoordelen van webpagina’s, waarbij de nadruk recent vooral op het experience gedeelte van EEAT wordt gelegd. Door deze beoordelingen herkent het algoritme sneller de kwalitatieve en subjectieve aspecten van content.

Wanneer je zelf content gaat produceren moet je dus rekening houden met de mogelijkheid dat er een handmatige beoordelaar naar jouw content kijkt. Goede manieren om je content af te stemmen op een menselijk publiek en te letten op de EEAT guidelines zijn bijvoorbeeld:

  • Auteursinformatie verstrekken bij al je teksten, met een uitleg over hoe de auteur expert is op dat onderwerp.
  • Een vorm van bronvermelding gebruiken bij je teksten of zelfs je eigen onderzoek uitvoeren en toevoegen om je toewijding en autoriteit te weergeven.
  • In plaats van stockfoto’s je eigen visuals en graphics gebruiken, wat ook de kans op plagiaat verkleint.
  • Het stuk dat op je pagina ‘boven de vouw’ staat extra aantrekkelijk maken om mensen uit te nodigen om verder te lezen.

Door je op de elementen te richten die voor een menselijke lezer aantrekkelijk zijn, zorg je er niet alleen voor dat het algoritme je tekst aantrekkelijk vindt, maar ook dat je een rijke en betrouwbare ervaring voor je lezer creëert.

Korte guide voor implementatie

Er zijn een aantal manieren om nieuwe of nog niet veel besproken content onderwerpen te vinden om uit te lichten in Ranch-Style SEO. We belichten kort de voor en nadelen van een viertal manieren.

Onderwerpen met een zoekvolume van 0 gebruiken

  • Voordeel: Er is al interesse in deze onderwerpen, te zien aan hun inclusie in de tools die gebruikt worden voor zoekwoordenonderzoek, maar het zijn nog geen trending topics. Zo kun je een van de eersten in je industrie zijn die er over praat.
     
  • Nadeel: Niet alle onderzoekstools geven je ook de resultaten met 0 zoekvolume, dus het kan lastig zijn om voldoende diepgaand onderzoek uit te voeren.

Gebruik video’s voor moeilijk te repliceren originele content

  • Voordeel: Als je ze goed inzet, kunnen video’s je een flink voordeel geven ten opzichte van concurrentie.
     
  • Nadeel: Het produceren van video’s kost veel tijd en moeite.

Doe je eigen onderzoek

  • Voordeel: Het delen van je eigen onderzoek met je eigen inzichten en ideeën is moeilijk te repliceren en te gebruiken door concurrenten zonder jou als bron te vermelden.
     
  • Nadeel: Ook dit is een kostbare en tijdrovende manier om originele content te vervaardigen.

Mens-gestuurde AI gebruiken

  • Voordeel: Sommige AI producten kunnen je goed helpen bij het vinden van niches.
     
  • Nadeel: Het is hierbij van cruciaal belang dat er een menselijke schrijver/factchecker over de content gaat om te garanderen dat er geen factuele fouten in staan, vooral bij YMYL onderwerpen, zoals advies over de gezondheid van de consument.

Het belangrijkste bij al deze manieren is dat de focus ligt op het belichten van nieuwe informatie en het gebruiken van je eigen unieke perspectieven hierop. Zorg er altijd voor dat je content van echte waarde is voor je publiek en je niet alleen iets schrijft om het schrijven.

Waar niet voor geschikt

Hoewel Ranch-Style SEO voor veel soorten content is toe te passen, zijn er een aantal pagina’s die je beter niet op een dergelijke manier kunt omschrijven, zoals:

  • Ecommerce productpagina’s
  • Ecommerce categoriepagina’s
  • SaaS productpagina’s
  • Lokale SEO service pagina’s

Ranch-Style SEO is daarnaast ook niet geschikt voor het optimaliseren van navigatie en branded zoekopdrachten, waar je bijvoorbeeld wilt ranken op ‘glazenwasser in Utrecht’.

In het kort

Door de jaren heen in SEO van een technisch naar een content-gefocust en creatief proces veranderd, dat juist de gebruikerservaring en -tevredenheid op de eerste plaats zet. Waar een CMS het meeste van de technische SEO taken oppakt, ben je als mens meer bezig met de content relevantie en de zoekintenties van gebruikers.

Ranch-Style SEO helpt je om de switch van zoekwoorden naar zoekonderwerpen te maken, waardoor je beter kunt cateren naar de wensen en zoektocht van je klanten. Door nieuwe en onderbelichte informatie bij te dragen aan Google’s Knowledge Graph zorg je ervoor dat je qua expertise voorop loopt en hoger rankt in de zoekresultaten op de SERP.

Naast succes in je SEO resultaten, zorg je er met Ranch-Style SEO ook voor dat je publiek geëngageerd blijft door jouw relevante en kwalitatieve content.

Heb je vragen over hoe je Ranch-Style SEO kunt gaan toepassen in jouw contentstrategie? Neem dan snel contact met OrangeValley op!