De Google BERT update: de grootste update van de laatste 5 jaar
Wat houdt de Google BERT update in?
De Google BERT update is een van de grootste updates binnen het algoritme van de Google zoekmachine. De algoritme update is gebaseerd op de invoering van Natural Language Processing. Wat inhoudt dat complexe zoekopdrachten, waarbinnen ook de opbouw en de context bepalend is, door de toepassing van BERT beter begrepen kunnen worden.
Zeker met het oog op Voice Search is dit een belangrijke ontwikkeling. Aangezien een zoekopdracht via Voice Search vaak langer en complexer is en in natuurlijke taal wordt omschreven.
Feiten over de Google BERT update
- BERT = Bidirectional Encoder Representations from Transformers
- De Google BERT update is volgens Google de grootste update binnen search van de afgelopen 5 jaar.
- 10% van de Engelstalige zoekopdrachten in de VS wordt vanwege de complexiteit van de zoekopdracht al door BERT beïnvloed.
- Featured snippets worden nu al door de Google BERT update beïnvloed, dit is in alle landen waar featured snippets worden vertoond. Dus ook in Nederland wordt BERT op de featured snippets toegepast.
Voorbeelden toepassing van het BERT model
Hieronder vind je twee voorbeelden die Google heeft gegeven over een zoekresultaat, voor en na de BERT update:
Voorbeeld 1: Visa gebruik voor reizigers vanuit Brazilië.
Voor de BERT update: Levert de zoekopdracht een blog met informatie over een Visa voor mensen die vanuit de VS naar Brazilië willen reizen.
De zoekopdracht is echter geformuleerd om erachter te komen of je een Visa nodig hebt om als persoon uit Brazilië naar de VS te reizen. Een totaal andere reis-richting dan de zoekopdracht aanneemt.
Na de toepassing van BERT: Wordt een pagina van de ambassade van de VS in Brazilië gepresenteerd, waarop je informatie vindt over het gebruik van een Visa. Dit is een veel relevanter zoekresultaat voor de gegeven zoekopdracht.
Voorbeeld 2 : Het staand uitvoeren van werkzaamheden.
Voor de BERT update: Geeft de zoekopdracht een artikel met informatie over de vergelijking tussen een Medical Esthetician en een Spa Esthetician.
De zoekopdracht is in deze vraag zo gesteld om erachter te komen of je veel staat als je een Esthetician (schoonheidsspecialist) bent.
Na de toepassing van BERT: Ontvang je een pagina die gaat over het fysieke werk dat je uitoefent als Esthetician (schoonheidsspecialist). Dit is wederom in deze context een veel relevanter zoekresultaat.
Kan je jouw website optimaliseren voor de Google BERT update?
Google heeft aangegeven dat je een website niet kan optimaliseren voor de BERT update. Aangezien BERT zich toespitst op de content in context, blijft het advies: houd de focus op de content voor je gebruikers.
Daarnaast is het van belang dat jouw website SEO technisch geoptimaliseerd is. De content die op jouw website staat dient verder relevant te zijn en van hoge kwaliteit om zoekmachines hier optimaal mee te voeden. Over deze en andere aandachtspunten lees je meer in ons whitepaper omtrent 5 relevante SEO ontwikkelingen.
Wanneer komt de Google BERT update naar Nederland?
Op dit moment is de BERT update in Nederland alleen op Featured snippets toegepast. Google heeft aangegeven dat de BERT update op termijn uitgerold gaat worden naar alle landen waar Google actief is. Wanneer dit zover is lees je hier meer over op ons blog.