Landing Page Optimization
Je hebt maar één kans voor een eerste indruk. Daarom is het belangrijk dat bezoekers die op jouw landingspagina terechtkomen, een goed beeld krijgen van jouw merk en nog veel belangrijker: converteren!
Waarom CRO bij OrangeValley?
- Top optimalisatiebureau in Emerce100
- Data-driven en customer-centric aanpak
- Inhouse Usability Lab voor diepgaand user onderzoek
- MetaDimensions als tool voor kennisborging
- Track record van ruim 15 jaar in optimalisatie
Behoud de aandacht van je bezoekers
De spanningsboog van websitebezoekers is korter dan ooit. Uit onderzoek blijkt zelfs dat bezoekers in minder dan 50 milliseconden een mening vormen over een website, en deze mening kan de doorslag geven of ze op de site blijven of afhaken. Daarom kan een goed geoptimaliseerde landingspagina de kans om bezoekers om te zetten in klanten aanzienlijk vergroten. Maar een goede landingspagina vergt meer dan alleen een mooi design. Daarom gaat onze aanpak van landingspagina-optimalisatie verder dan esthetiek, en richt zich op de gebruikerservaring en conversiepercentages
Wat gebeurt er bij een landingspagina-optimalisatie?
Onze aanpak van landingspagina-optimalisatie is gebaseerd op het begrip dat er meerdere soorten landingspagina’s zijn met verschillende doelen, en dat elke pagina een unieke optimalisatie strategie vereist. Ons multidisciplinaire team bestaande uit psychologie specialisten, UI/UX specialisten, statistiek specialisten en developers gebruikt het LIFT-model om landingspagina’s te analyseren en gebieden te identificeren die verbetering behoeven.
Wij beoordelen de relevantie van de landingspagina voor de zoekopdracht van de bezoeker of de advertentie waarop hij heeft geklikt, en evalueren of er een duidelijke stimulans is voor de bezoeker om over te gaan tot actie. We zoeken ook naar eventuele wrijvingen die de bezoeker ervan zouden kunnen weerhouden te converteren, en beoordelen of de landingspagina vertrouwen en geloofwaardigheid wekt bij de bezoeker. Ten slotte evalueren we de duidelijkheid van de berichtgeving, zodat deze gemakkelijk te begrijpen is.
Je ontvangt altijd meerdere optimalisatie-opties, gebaseerd op data.
Het LIFT-model
Het LIFT-model is een effectief instrument om online ervaringen te beoordelen vanuit het perspectief van de bezoeker. Gebruikmakend van dit model kijken we naar zes conversiefactoren:
- Waardepropositie (value proposition): Deze factor bepaalt het potentiële conversiepercentage. Waarom kopen klanten iets bij jou? Sluit jouw dienst/product aan bij de behoefte van je bezoeker?
- Urgentie (urgency): Staan er indicatoren op de pagina die de bezoeker overtuigen nú te converteren, in plaats van later? Denk hierbij aan tijdelijke promoties of een beperkte voorraad.
- Relevantie (relevance): Sluit de pagina aan bij wat de bezoeker verwachtte na het klikken op de link/advertentie? Waar komt de bezoeker vandaan? Worden er in de advertentie en in de pagina dezelfde visuele inhoud gebruikt?
- Duidelijkheid (clarity): Hierbij kijken we of de landingspagina duidelijk de waardepropositie en call-to-actions (CTA’s) verwoordt naar de bezoeker. Dit geldt zowel voor het design als voor de inhoud van de pagina.
- Onzekerheid (anxiety): Angst hangt samen met de geloofwaardigheid die je bij je bezoeker hebt opgebouwd en het vertrouwen dat je van hem vraagt. We kijken naar de mogelijke twijfels die de bezoeker heeft voor het overgaat tot conversie.
- Afleiding (distraction): Hoe meer visuele aanwijzingen en mogelijkheden je bezoekers krijgen, hoe kleiner de kans dat ze een beslissing nemen en overgaan tot conversie. Het minimaliseren van afleidingen zoals onnodige productopties, links en externe informatie zal het conversiepercentage verhogen.
Wat levert landingspagina-optimalisatie op?
Landingspagina-optimalisatie kan je conversiepercentages aanzienlijk verbeteren, wat uiteindelijk leidt tot hogere inkomsten voor je bedrijf. Het kan de algemene gebruikerservaring op de website verbeteren, waardoor het waarschijnlijker wordt dat bezoekers terugkeren en de site aan anderen aanbevelen.
- Hogere conversiepercentages: Een goed geoptimaliseerde landingspagina kan leiden tot hogere conversiepercentages, wat betekent dat meer bezoekers van de pagina overgaan tot de gewenste actie, zoals een aankoop doen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief.
- Kostenbesparing: Als je investeert in landingspagina-optimalisatie en daarmee een hogere conversieratio bereikt, kan dat leiden tot kostenbesparing op marketinguitgaven, omdat je meer rendement haalt uit dezelfde investering.
- Verbeterde gebruikerservaring: Een goed ontworpen landingspagina zorgt voor een betere gebruikerservaring voor bezoekers, wat kan leiden tot een hogere tevredenheid en betrokkenheid bij je merk.
Gerelateerde Producten
KPI sessie
Definieer concrete KPI's om de impact in het digitale kanaal meetbaar te maken.