Zoekmachine optimalisatie

Wat is de zoekintentie van jouw doelgroep?

Wat is de zoekintentie van jouw doelgroep?

De missie van Google is om gebruikers te voorzien van de beste zoekresultaten voor hun zoekopdracht. Unieke en relevante content wordt daarom gezien als belangrijkste ranking factor binnen het algoritme. Door in zoektermanalyses al rekening te houden met de zoekintentie achter een zoekopdracht, sluiten jouw pagina’s optimaal aan bij de behoefte van je doelgroep en scoor je hogere posities. Wil je weten hoe je dat doet? Lees dan dit blog!

Welke zoekintenties zijn er?

Als je een hoge positie wilt verkrijgen in de zoekresultaten, moet je dus zo relevant mogelijk zijn. Dat doe je door niet alleen in te spelen op de zoekopdracht, maar ook de zoekintentie die achter deze zoekopdracht zit.

We kunnen in elk geval 3 typen zoekintenties onderscheiden voor zoekopdrachten:

  1. Informatieve intentie
  2. Vergelijkende intentie
  3. Beslissingsintentie

Informatieve intentie

Bij een informatieve intentie gebruiken potentiële bezoekers zoekopdrachten die een sterk informatief karakter hebben. Dit zijn vaak long-tail zoekopdrachten (zoekopdrachten bestaande uit meerdere woorden) en concrete vragen die binnen Google worden gesteld. Ze kenmerken zich doordat ze woorden bevatten als:

  • Hoe
  • Wat is
  • Wie
  • Waarom
  • Waar
  • Uitleg
  • Idee(ën)
  • Tips
  • Voorbeeld(en)

Vergelijkende intentie

Bij een vergelijkende intentie is de bezoeker op zoek naar specifieke diensten of producten, maar moet nog een daadwerkelijke beslissing nemen of dit wel of niet wordt afgenomen. Ze wegen hun opties af en zoeken argumenten/bevestiging welk product of welke dienst het beste bij hun wensen past. Het gaat om de volgende typen zoekopdrachten:

  • Productcategorieën
  • Naam van specifieke product
  • Naam van een dienst
  • Product + kleur, afmeting, maat, etc.
  • Beste…
  • Goedkoop…
  • Product X vs Product Y
  • Ervaringen Product X

Beslissingsintentie

Bij de beslissingsintentie is de bezoeker gereed om een aankoop te gaan doen of een dienst of te nemen. De keuze voor het specifieke product of de dienst is gemaakt, ze zoeken alleen nog een pagina om dit te doen. Het gaat om de volgende typen zoekopdrachten:

  • Zoekopdrachten i.c.m. ‘kopen’
  • Zoekopdrachten i.c.m. ‘bestellen’
  • Zoekopdrachten i.c.m. ‘offerte’
  • Zoekopdrachten i.c.m. ‘prijs’

Hoe doe je een zoektermanalyse o.b.v. zoekintenties?

Stap 1: achterhaal de zoekopdrachten

Eigenlijk is de start van je zoektermanalyse, waarschijnlijk, hetzelfde als hoe je dit gewend bent om aan te pakken. Je zoekt zelf in Google naar relevante onderwerpen, checkt Google Search Console voor long-tail zoekopdrachten, achterhaalt welke termen goed presteren binnen Google Ads, bekijkt de content van concurrenten en gebruikt verschillende keyword suggestie tools.

Met deze start krijg je een goed beeld van de totale informatiebehoefte van je doelgroep. Op welke onderwerpen zoeken zij allemaal, welke zoekopdrachten gebruiken ze hierbij en hoe vaak worden deze zoekopdrachten gemiddeld per maand gebruikt in Google?

Stap 2: maak mindmaps om de zoekintenties te bundelen

Met deze lijst, bestaande uit zoekopdrachten en bijbehorende volumes, gaan we vervolgens aan de slag om mindmaps te maken. Hier staat 1 thema centraal en daaromheen zetten we alle zoekopdrachten die rond dit thema worden gebruikt. Zo krijgen we sub-thema’s waarvoor het interessant is om losse pagina’s te maken.

Tot slot arceren we deze sub-thema’s met verschillende kleuren voor de 3 intenties, zodat we die in kaart hebben. Je krijgt dan onderstaande situatie, met als voorbeeld een zoektermanalyse over ooglidcorrecties.

Image removed.

Stap 3: werk de content briefings per intentie uit

Nu je voor elk thema hebt bepaald wat de sub-thema’s binnen elke intentie zijn, kun je de zoektermanalyse verder uitdiepen. Bij OrangeValley hanteren we hierbij een template dat per pagina aangeeft wat de hoofdtitel, tussenkoppen en alinea-indeling zijn. Uiteraard geven we per alinea aan welke zoektermen en synoniemen we in de tekst willen verwerken. Hieronder zullen we slechts een tipje van de sluier oplichten hoe dat er bij ons voorbeeld over ooglidcorrecties uit komt te zien:

Hoe ziet de content er per intentie uit?

Zoals in bovenstaand voorbeeld van de zoektermanalyse al een beetje is te zien, adviseren we om voor de informatieve intentie uitgebreidere content te gebruiken dan wanneer bezoekers al klaar zijn om tot een aankoop over te gaan. Welke soorten content we adviseren voor elke intentie zullen we hieronder dieper toelichten.

Informatieve intentie

Om relevante content voor deze zoekintentie te ontwikkelen, is het belangrijk deze vragen letterlijk te laten terugkomen op de pagina en de complete informatiebehoefte zo goed en compleet mogelijk te beantwoorden. Typen pagina’s zijn:

  • Blogberichten
  • How-to’s
  • Stap-voor-stap toelichtingen
  • Cases

De tone-of-voice is nog niet erg commercieel. De koppeling met producten of diensten is belangrijk om mee te nemen om bezoekers naar de volgende stap in de funnel te krijgen, maar is niet de focus. Je wilt vooral expertise uitstralen en een vertrouwensband opbouwen met de bezoekers.

Vergelijkende intentie

Je probeert bij deze zoekintentie zoveel mogelijk onzekerheden weg te nemen en de bezoeker te overtuigen van jouw expertise en producten/diensten. Dat kan met de volgende typen content:

  • Productcategorie pagina’s
  • Subcategorieën voor eigenschappen met zoekvolume
  • Productpagina’s met opsommingen van eigenschappen
  • Testimonials
  • Keuzehulp
  • Ervaringsverhalen
  • Etc.

Onze klant Kunststofplatenshop.nl heeft de vergelijkende intentie bijvoorbeeld heel sterk uitgewerkt op hun categoriepagina’s:Image removed.

Beslissingsintentie

Hier is de bezoeker al klaar tot beslissen, waardoor je minder content nodig hebt. Zorg wel dat je hier USP’s als voorraad, garanties, betaalmogelijkheden en snelle bezorging communiceert. Je kunt het beste inspelen op deze zoekintentie met deze typen content:

  • Productpagina’s
  • Landingspagina’s voor aanvragen offertes

Voor onze klant Pape Rietdekkers hebben we bijvoorbeeld een sterke landingspagina, met SEO-content, voor het aanvragen van een offerte voor een rieten dak.Image removed.

Inspelen op zoekintenties loont

De SEO-strategie van inspelen op zoekintenties passen we dagelijks in de praktijk toe voor onze klanten. En dat zien we terug in de resultaten! Deze manier van SEO-content ontwikkelen is voor ons de sleutel tot hogere posities in Google, meer organisch verkeer én meer conversies.

Wil je ook op strategische wijze bouwen aan meer en relevanter bereik vanuit zoekmachines? Onze SEO-specialisten helpen je graag! Je kunt hier je vraag stuk aan ons voorleggen.