Zoekmachine optimalisatie

SEO proof teksten schrijven

SEO proof teksten schrijven

SEO bestaat uit drie pijlers: techniek, content en autoriteit. In deze blog zoomen we in op het stukje content. Hoe kun je de beste SEO-content schrijven, en zo hoger in Google komen?

ZOEKTERMEN BEPALEN

Voor je begint met het schrijven van de tekst, zal je een zoekwoorden onderzoek moeten doen. Hier ga je onderzoeken op welke relevante zoektermen voor jouw onderwerp gebruikers zoeken. Of je zoektermen met veel of weinig zoekvolume kiest is afhankelijk van jouw strategie. Bij Copper IM adviseren we klanten meestal om op termen te focussen met heel veel relevantie, en geen gigantische zoekvolumes. Tools om zoekvolumes te checken zijn de zoekwoordplanner in Google Ads, Ubersuggest.com of Keywoordtool.io. Ook de tool Answer the Public is een goede om te gebruiken, omdat je hier kunt zien wat voor vragen er spelen rondom jouw zoekwoord. Deze vragen kun je vervolgens in je tekst beantwoorden. In Answer the Public vind je helaas geen zoekvolumes, dus deze kun je het beste gebruiken in combinatie met een van de andere tools.

SEO TEKST SCHRIJVEN

Zo, nu je je zoektermenonderzoek hebt gedaan kun je aan de slag met het schrijven van je tekst. Houd hierbij altijd in gedachten dat je een tekst in eerste instantie schrijft voor de bezoeker, niet voor de zoekmachine. Houd de volgende drie vragen in je achterhoofd:

  • Voor wie schrijf ik de tekst?
  • Wat is het doel van de tekst?
  • Wat hoop ik dat de bezoeker na afloop doet?

Je houdt bij het schrijven van je tekst altijd rekening met 3 belanghebbenden: de bezoeker, jouw organisatie en Google.

Denk zoals eerder gezegd altijd vanuit de bezoeker, en minder vanuit jouw positie of die van je opdrachtgever. Met welke intentie zoekt de bezoeker vanuit Google? In welke fase van het koopproces zit de bezoeker? Google wordt steeds slimmer, en beloont dit ook steeds meer met hoge posities.

Informatieve teksten mogen best veel tekst bevatten, zeker als het om blogartikelen gaat. Kies per pagina één focus zoekterm of thema. Laat deze zoekterm minimaal een keer in de eerste en laatste alinea terugkomen. Gebruik ook andere relevante zoekwoorden (die je in je zoektermenonderzoek hebt gevonden), en synoniemen. Zorg ook dat je relevante interne links naar andere pagina’s op je site maakt.

Teksten op een conversiepagina kunnen het beste kort maar krachtig zijn. De call to action moet hier duidelijk zijn, en de tekst moet je eventuele conversie niet in de weg zitten. Je wil bijvoorbeeld voorkomen dat bezoekers eerst langs een lap tekst moeten scrollen, voor ze je producten zien.

Zorg tenslotte dat je unieke en originele content schrijft. Neem niet teksten van een leverancier of concurrent over. Google ziet dit, en zorgt ervoor dat je niet meer gaat ranken (externe duplicate content).  Maak er echt jouw eigen tekst van. Zet ook niet dezelfde tekst op meerdere pagina’s. Google herkent dit als interne duplicate content (meerdere pagina’s met dezelfde inhoud), en zorgt vervolgens dat je lager gaat ranken met deze pagina.

PAGE TITLES EN METADESCRIPTIES

Ook de paginatitels en metadescripties zijn van belang. Wanneer deze in orde zijn zal de CTR (doorklikratio) vanuit de zoekresultaten van Google toenemen. Let erop dat je je focus zoekterm terug laat komen in de page title en metadescriptie. Ook mogen deze niet te lang zijn, omdat ze dan afgebroken worden. Google beslist niet op basis van aantal tekens of een paginatitel of metadescriptie wordt afgebroken, maar op basis van de pixelbreedte. Als je dus ‘bredere’ letters gebruikt kun je minder tekens kwijt, dan als je ‘dunne’ letters gebruikt. Zo kun je 102 tekens kwijt in de paginatitel als je alleen gebruik zou maken van de letter l. Als je echter alleen de hoofdletter B zou gebruiken kun je er slechts 42 kwijt. We gebruiken bij OrangeValley altijd deze tool om te checken of je paginatitel of metadescriptie wordt afgebroken. Wanneer je als vuistregel 65 tekens voor een paginatitel en 160 tekens voor de metadescriptie aanhoudt, zit je in 99% van de gevallen ook gewoon goed.

Als je goede SEO-teksten hebt, zal je:

  • Hoger ranken in Google,
  • meer organisch verkeer krijgen,
  • ook meer rendement halen uit je SEA campagnes,
  • een sterkere relatie met je doelgroep krijgen,
  • en meer conversies genereren.

Heb je hulp nodig met het schrijven van je SEO-teksten? Kijk dan eens bij onze trainingen en schrijf je in voor de SEO-training voor tekstschrijvers, of neem contact met ons op voor de mogelijkheden.