SEO-training voor tekstschrijvers (gastblog)
SEO-training voor tekstschrijvers (gastblog)
Deze tekst is geschreven door Jeroen van Swaaij, tekstschrijver en deelnemer aan de ‘SEO training voor tekstschrijvers’.
Als beroepsschrijver wist ik het al wel: met alleen sterke webteksten redt een ondernemer het niet in de wereld van online vindbaarheid. Al je concurrenten willen bovenaan de top tien van de zoekresultaten eindigen, net als jij. Dan wordt slim gebruik van Search Engine Optimization pure noodzaak. Hoog tijd voor een cursus SEO voor tekstschrijvers dus. Wat kun je daarvan verwachten bij OrangeValley? Lees hier de low-down & dirty van mijn rondje SEO-bijscholing voor professionals.
SEO-TRAINING MET TECHNISCHE TIPS & TRICKS
Okay, slimme SEO is essentieel, maar hoe integreer je dat effectief in je schrijfwerk? De boodschap van je online content is belangrijk. Misschien nog wel belangrijker is hoe je die boodschap technisch verpakt. Dat maakt het werk van een schrijver niet per se eenvoudiger, maar wel interessanter. OrangeValley’s online-marketingtrainer Mike gaf me een ochtend vol SEO-inzichten met tips en tricks, praktische voorbeelden en opdrachten gelinkt aan mijn eigen praktijk.
MAAK SEO-CONTENT RELEVANT VOOR JE KLANT
De eerste tip van de SEO-training was eigenlijk een perspectiefwisseling. Goede online content moet relevant zijn voor je klant. Vaak is het uitgangspunt van je online teksten ‘dit zijn wij’ of ‘dit is ons product’. Dat vind jij relevant, maar toekomstige klanten denken juist andersom. Ze willen niet per se jouw site vinden, maar een goed antwoord op hun vraag. Begin daarom met het zoeken naar de relevante zoektermen waarop jouw klanten jou zullen zoeken.
DE VRAAG IS WAT DE VRAAG IS
Online zoekgedrag krijgt steeds meer de vorm van letterlijke vragen, door gebruik van smartphones en spraakafhankelijke technieken als SIRI. Daarom moet je goed weten met welke vragen jouw doelgroep uitkomt bij de antwoorden en oplossingen die jij ze biedt. In de OrangeValley SEO-training worden tools uitgelicht om die relevante vragen snel en helder in beeld te krijgen: een slimme start is het halve werk.
VOLUME VERSUS RELEVANTIE
Tip twee: maak altijd de afweging tussen volume en relevantie. Leuk als je heel veel hits krijgt door je teksten (volume), maar als die bezoekers inhoudelijk niets aan je tekst hebben (relevantie) haken ze meteen weer af. Blijf dus aan al je stakeholders denken: je opdrachtgever, sure, maar vooral de bezoekers en zeker ook Google. Een goede SEO-schrijver maakt
opdrachtgevers blij door bezoekers en zoekalgoritmes precies de juiste woorden te serveren.
KOORDDANSEN TUSSEN DOELGROEP EN ZOEKMACHINE
Eerst analyseren, dan pas schrijven is dus het devies. Als je dan eenmaal je toetsenbord erbij pakt, zorg er dan voor dat je content origineel en uniek is. Je hebt die kostbare aandacht gegrepen: gefeliciteerd! Nu nog zorgen dat je hem optimaal vasthoudt tot je boodschap helder is. SEO-tekstschrijvers zijn balanskunstenaars. Trigger de lezer met je verhaal om te doen wat jij wilt. Gebruik daarvoor wel precies de juiste Google-toverwoorden. Zo dans je gewapend met je SEO-kennis op het slappe koord tussen de aandacht van mens en algoritme. Blijf scherp, want doelgroepen en zoekmachines veranderen constant!
SEO-TRAINING, TEKSTSCHRIJVEN EN CREATIVITEIT
Denk na over de plaatsing van je focuszoekterm, gebruik interne links naar relevante pagina’s en kies voor een thematische aanpak in je werk. Zet alle knowhow uit je SEO-training voor tekstschrijvers effectief in, maar blijf altijd creatief. Grijp je technische kennis met beide handen aan, integreer het in je eigen unieke schrijfstijl en blijf groeien in je vakgebied.
Online marketing is complex. Als schrijver verzin je misschien liever gewoon mooie teksten, maar als je ook de SEO-kant blijft voeden doe je jezelf, je lezers en je opdrachtgevers een plezier. De wereld van online schrijven is boeiend en dynamisch. Blijf dus meebewegen en pak regelmatig ergens een cursus of training
mee – ik kan het je als vakman van harte aanbevelen.