Google algoritme update “Penquin 2.0” live
De veelbesproken Google algoritme update “Penguin 2.0” is gisteravond uitgerold. Doel is om websites met inkomende links van lage kwaliteit uit de zoekresultaten te filteren, zodat websites met links van goede kwaliteit verder beloond worden.
Wat houdt Penguin 2.0 in?
De Penguin update 2.0 is een algoritme aanpassing van Google, die zich specifiek richt op de kwaliteit van links naar websites. Googler Matt Cuts heeft eerder al aangekondigd dat deze update een flinke impact zal hebben op “web spam” en zich voornamelijk zal richten op sites met links van lage kwaliteit.
Wanneer links volgens de zoekalgoritmes van te lage kwaliteit zijn, worden ze niet meer meegeteld voor de betreffende websites die de links ontvangen. Het resultaat is meestal een plotselinge daling in de zoekresultaten van Google.
Website met kwalitatief goede links zullen weinig te vrezen hebben. Websites met een dubieus linkprofiel gaan de gevolgen van Penguin 2.0 zeker merken.
Eerste resultaten
De eerste resultaten die we zien, duiden erop dat het algoritme werkt zoals het bedoeld is. Vanuit OrangeValley monitoren we een groot aantal websites en we verwachten de komende dagen een beter beeld te hebben van de daadwerkelijke impact in de Nederlandse markt.
Nog meer aanpassingen gepland
Naast de Penguin update heeft Google nog meer aanpassingen in de zoekalgoritmes aangekondigd voor de komende maanden.
Advertorials
Zo gaat Google bijvoorbeeld betaalde links en specifiek advertorials strenger beoordelen. Bedrijven die advertorials gebruiken om naar hun website te linken zullen worden aangepakt.
Links kopen
Google laat zoals gebruikelijk geen details los, maar ze gaan link spammers en betaalde links verder aanpakken. Google werkt aan software om nog beter de kwaliteit van inkomende links te kunnen bepalen om zo linkspamming beter te kunnen bestrijden. De Penguin 2.0 update is hiervan een zichtbaar voorbeeld.
Autoriteit op onderwerp bepalen
Als een website in de zoekalgoritmes herkent wordt als een autoriteit op een bepaald gebied, dan zal Google dit steeds vaker belonen en ervoor zorgen dat deze website beter scoort in de zoekresultaten dan andere sites.
Bekijk wat Google over bovenstaande en andere aanpassingen zegt in onderstaande video: