medicura

Case Medicura: Customer centric e-commerce verbetert leven zorggebruikers!

Medicura levert medische hulpmiddelen voor tijdelijk of langdurig gebruik. Met een duurzaam gerichte aanpak wil Medicura goede medische hulpmiddelen beschikbaar stellen voor hulpbehoevende. Dankzij een klantgerichte e-commerce strategie, B2B2C webwinkel en digitale marketingcampagnes ervaart Medicura een onwaarschijnlijke groei, waardoor hulpbehoevende comfortabeler en langer zelfstandig thuis kunnen blijven.

medicura

Klantvraag

De vorige website voldeed niet aan de groeiende wensen van Medicura. Om de grote ambities waar te maken moest Medicura naar een robuuster e-commerce systeem met meer groei mogelijkheden.

Met het bouwen van een nieuwe website met de customer journey in gedachten en een online marketingstrategie voor de activatie werd er een goede oplossing gevonden voor deze uitdagingen.

DIA

Gouden Dutch Interactive Award

De Dutch Interactive Awards worden elk jaar uitgereikt voor de meest toonaangevende digitale prestaties in de markt. Medicura en OrangeValley waren maarliefst twee keer genomineerd met deze case in de categorieën B2B Ecommerce en Ecommerce. Op 8 juni 2023 sleepten Medicura en OrangeValley een gouden award in de wacht voor de categorie B2B ecommerce. Een enorme prestatie en kroon op het harde werken. Een prachtige teamprestatie waar we heel trots op zijn. De volledige case is beschikbaar in de Emerce E-Guide.

Onze oplossing

Vanuit onze online strategy waar alle belangrijke KPI’s zijn vastgelegd begint het met een doelgroep onderzoek en een customer journey. Daarna bouwde wij de wireframes en het design.

Gebruikers moeten alles gemakkelijk kunnen vinden en bestellen, maar die eis geldt ook voor de medewerkers van Medicura. Medewerkers moeten nieuwe producten gemakkelijk kunnen toevoegen, de webshop moest dan ook gekoppeld worden met Microsoft Dynamics Navision.

Resultaten

Behalve een nieuwe website kwam er dus ook een online marketingstrategie met als doel om groei te realiseren. Na de oplevering wordt de website steeds verder geoptimaliseerd om beter aan te sluiten op de doelgroepen en doelstellingen van Medicura.

Bekijk project

Remco_Breukers_Medicura

Door de customer centric aanpak van OrangeValley hebben we een platform ontwikkeld, dat echt aansluit bij de behoefte en de customer journey van de klant. De webshop is enorm gegroeid in omzet en we verwachten deze groei de komende jaren door te zetten. 

Remco Breukers, Marketingmanager Medicura
Medicura

Resultaten in de negen maanden na livegang nieuwe webshop

Medicura heeft een e-commerce strategie, nieuwe B2B2C webwinkel en digital marketing campagnes ontwikkeld voor de uitleen (vergoeding via verzekeraar), verkoop en verhuur van medische hulpmiddelen. Daarnaast is continu gewerkt om de customer experience te optimaliseren. Hierdoor zijn grote successen behaald.

  • Negen maanden na lancering is de online omzetgroei met 100% toegenomen en zijn telefonische bestellingen met 157% toegenomen. Daarnaast is Medicura als geheel ongeveer 50% met de uitleen gegroeid in feb-2023 tegenover feb-2022 in vergelijk met +-10% jaar op jaar in voorgaande jaren. Hier heeft de webshop enorm aan bijgedragen.
  • Koppeling met de basis verzekering: Door een koppeling met de basisverzekering kan de klant direct zien of hij aan de vereisten voldoet om bij het lenen van een product deze vergoed te krijgen uit de basis verzekering. Medewerker van Medicura hoeven zo geen controle te doen en kunnen aanvraag direct bevestigen
  • Minder fouten en tijdbesparend via integratie met bedrijfsprocessen (ERP Systeem)
  • Bovenstaand groei is gerealiseerd met hetzelfde aantal FTE’s door automatisering via een volledige integratie tussen webshop en het bedrijfsproces in het ERP-systeem. Dit zorgt voor tijdsbesparing, kwaliteitsverbetering (foutmarge) en verbetering customer experience (zelf retourneren, bezorgdag bepalen (1 day delivery).
  • Uitdaging was dat de klant van tevoren niet precies weet wat hij wil: lenen huren of kopen. Dit is uitermate gebruiksvriendelijk opgelost waardoor met minimale instappen in het bestelproces dit vanzelf helder wordt voor de klant. Het aantal en positie reviews is hierdoor flink toegenomen. Medicura scoort nu een 8,9.
Medicura

Overige Resultaten

  • 105% in sessie groei komt voornamelijk uit kanaal Google
  • 100% groei in orders
  • 7% groei artikel hoeveelheid per order
  • ROAS groei 258%
  • SEO bereik met 25% toegenomen vergeleken met een jaar ervoor.
  • Groei van de organisatie wordt niet meer beperkt door het vinden van klanten/order maar door het aantal SKU’s in voorraad en logistiek.

Ook zo'n project?

Wil je iets wat hier op lijkt, maar dan net iets anders? 

Neem nu contact op en we bespreken vrijblijvend hoe we je kunnen helpen.