Facebook Advertising
Advertising op Facebook is een bewezen methode voor het genereren van verkopen, het vergroten van de naamsbekendheid en meer, en is voor vele organisaties niet meer weg te denken.
Waarom Facebook Ads?
- Doelgroepen bereiken op basis van specifieke kenmerken
- Campagnes gericht op bereik, lead generatie, verkoop en andere doelen
- Verschillende manieren van adverteren op mobiel en desktop
- Het bereik van het Facebook/Meta Netwerk is enorm
Wat is Facebook Advertising?
Facebook biedt bedrijven het Facebook Business Ads manager account aan. Vanuit dit advertentieplatform worden Facebook advertentiecampagnes opgezet, gelanceerd en beheerd op Facebook.
Met Facebook beschik je over verschillende manieren om te adverteren. Advertenties worden getoond aan de rechterzijde van Facebook pagina’s en profielen, in het nieuwsoverzicht (de timeline) of in de vorm van storyads in de story omgeving van gebruikers en/of binnen de Facebook App op mobiele apparaten.
Adverteren binnen Facebook
Zoals gezegd is het bereik van Facebook netwerk (waar Facebook, Instagram, Facebook Messenger en het Audience Network onder vallen) enorm. Daarom is adverteren via Facebook een goede manier om in contact te komen met jouw doelgroep.
Facebook is geschikt voor het creëren van brand awareness, maar ook om producten of diensten onder de aandacht te brengen of voor de inzet van remarketing. Hiermee is Facebook advertising geschikt om in te zetten in iedere fase van de customer journey.
Gerichte targeting in Facebook Ads
Adverteren op Facebook biedt bedrijven de mogelijkheid om website bezoekers, doelgroepen en fans op basis van specifieke kenmerken te bereiken zoals interesses, leeftijd, locatie, geslacht en opleidingsniveau. Maar ook op basis van het gedrag dat zij vertonen.
Door middel van pixel tracking, events, parameters en het tonen van relevante advertentie-uitingen bereik je doelgroepen met campagnes gericht op bereik, lead generatie, verkoop en overige conversiedoelen.
Aanpak Facebook Advertising
De eerste stap in het opzetten van een campagne is het bepalen van het doel van de campagne. Met Facebook Advertising kunnen zowel branding-, als traffic- en conversie doelstellingen worden behaald. De doelstelling van de campagne is bepalend voor de sturing van de campagne zodra deze is gestart. Dit is dus het beginpunt van jouw campagne strategie.
Vervolgens kan de doelgroep targeting worden ingesteld. Facebook heeft veel data over het gedrag en de interesses van gebruikers, wat zorgt voor vele targeting mogelijkheden op het platform. Bedenk bij deze stap goed wie je daadwerkelijk wil bereiken en met welke boodschap. Ook hangt de keuze af van het doel dat je hebt met de campagne. Doelgerichte targeting en creatieve, relevante content zijn belangrijke succesfactoren voor Facebook Advertising.
Om tijdens de campagne optimaal gebruik te maken van geautomatiseerde optimalisatiemogelijkheden, is het belangrijk om de opzet van een campagne zo eenvoudig mogelijk te houden. Des te meer ruimte het algoritme heeft om naar het doel te optimaliseren. Met Facebook Advertentiebeheer kunnen we vanuit één plek campagnes bouwen, analyseren en optimaliseren.
Daarnaast maakt Facebook advertising het makkelijk om grip op je kosten te houden. Je bepaald zelf hoeveel budget je per dag of periode beschikbaar wilt stellen om te adverteren zo ga je nooit over jouw budget heen. Voor deze advertenties kunnen de kosten betaald worden aan de hand van kosten per klik (CPC) of kosten per 1000 vertoningen (CPM) wat je hiervoor betaald kan variëren van één cent tot enkele euro's.
Facebook Ads uitbesteden?
OrangeValley kan de volledige implementatie en uitvoer van Facebook campagnes uit handen nemen. Op basis van van data-inzichten optimaliseren en rapporteren wij gedurende de campagneperiode voor maximaal resultaat. Heb je een eigen team van inhouse social specialisten en ben je alleen op zoek naar (strategische) ondersteuning? Ook daar kan een specialist van OrangeValley bij helpen.