Digital Trend Event: Privacy First Digital Marketing
Donderdag 4 april 2024 organiseert OrangeValley een Digital Trend Event. Dit keer met als onderwerp: privacy first digital marketing. Gedurende de dag zullen onze experts uit verschillende vakgebieden hun kennis delen. Maak je klaar om de toekomst van het digitale landschap te ontdekken. Registreer je (gratis) vandaag nog om je plek te reserveren en op de hoogte te blijven van het event. We hebben een ochtend- en een middagprogramma, maar je kunt natuurlijk ook de hele dag deelnemen.
In de ochtend staan we stil bij het verzamelen en verwerken van gegevens met oog voor de gebruiker. Technieken als consent mode, enhanced ecommerce, server side tagging en de meta conversion API komen aan bod. Ook neemt brancheorganisatie DDMA ons mee in de juridische kant van AI en hoe je AI op een verantwoordelijke manier kunt gebruiken.
De middag staat in het teken van activeren van de privacy first digital marketing strategie in de kanalen. Wat betekent dit voor je media strategie, hoe ziet een retargeting strategie zonder cookies eruit en hoe kun je je doelgroep effectief bereiken? Wat is de rol van AI en hoe kun je dit toepassen bij de inzet van digital marketing?
Programma Ochtend
Tijd: 09:30 - 12:30
In de ochtend staan we stil bij het verzamelen en verwerken van gegevens met oog voor de gebruiker. Technieken als consent mode, enhanced ecommerce, server side tagging en de meta conversion API komen aan bod. Ook neemt brancheorganisatie DDMA ons mee in de juridische kant van AI en hoe je AI op een verantwoordelijke manier kunt gebruiken.
- The privacy first marketing era (data, tech, marketing)
- Maak marketing meetbaar 2.0 (consent mode, server side tagging, met conversion API, etc.)
- Testen zonder cookies (CRO)
- Responsible AI (DDMA)
- Vuistregels voor een correcte cookiemelding (richtlijn op basis Autoriteit Persoonsgegevens).
Programma Middag
Tijd: 13:30 - 16:30
De middag staat in het teken van activeren van de privacy first digital marketing strategie in de kanalen. Wat betekent dit voor je media strategie, hoe ziet een retargeting strategie zonder cookies eruit en hoe kun je je doelgroep effectief bereiken? Wat is de rol van AI en hoe kun je dit toepassen bij de inzet van digital marketing?
- Privacy First Marketing Strategy
- Mediastrategie; Heroverweging van traditionele aanpak
- Addressability 2024 and beyond (digitalAudience)
- Cookieless marketing transformeert social media
- Optimaliseer je leadgeneratie strategie met jouw eigen data (Lead Info)
- Cookieless revolutie in Google Ads
Programma Digital Trend Event
Privacy First Digital Marketing - Ochtend
09:30 - Welkom, Programma en Introductie
Anouk Sintniklaas, Marketing Manager, OrangeValley Group
09:45 - Welcome to the privacy first marketing era
Richard Brandhorst, Teamlead Data & Analytics
In het tijdperk van toenemende privacybewustzijn spelen wetgeving, merken en consumenten een cruciale rol. Striktere privacywetten dwingen organisaties tot een 'privacy first' benadering van digitale marketing, waarbij 1st party data van consumenten centraal staat. Merken moeten hun martech-stack evalueren met het oog op naleving en transparantie. Het verzamelen van data vereist nu meer toestemming en verantwoordelijkheid. AI speelt een sleutelrol in het ontwikkelen van privacygerichte digitale strategieën, waarbij ethiek en bescherming van gegevens centraal staan. In deze dynamiek evolueert de relatie tussen wetgeving, merken en consumenten naar een meer gebalanceerde en respectvolle benadering van digitale interacties.
10:15 - Maak Marketing Meetbaar 2.0
Thomas Boon, Data Consultant
Het toekomstbestendig meten van digitale data is cruciaal voor marketeers. Door geavanceerde technieken zoals Enhanced Ecommerce, Server Side Tagging, Consent Mode en de Meta Conversion API te implementeren, kunnen bedrijven niet alleen aan huidige meetbehoeften en regelgeving voldoen, maar ook anticiperen op toekomstige veranderingen.
Enhanced Ecommerce biedt diepgaande inzichten, Consent Mode waarborgt privacy, Meta Conversion API zorgt voor naadloze gegevensoverdracht en schaalbare verbindingen. Als reactie op de cookievrije wereld en het einde van Universal Analytics is een overstap naar Google Analytics 4 nodig. Een helder meetplan, server-side tagging, en aandacht voor eigen data, zoals CRM-systemen, zijn essentieel. Dashboards, data-driven besluitvorming en vertrouwen blijven van vitaal belang in deze overgangsfase.
10:45 - Break
Tijdens de break is er voldoende tijd om te netwerken met vakgenoten. Ook staan onze experts voor je klaar om vragen te beantwoorden. Heb je vooraf al een vraag of wil je onze experts een case voorleggen? Stuur je vraag dan naar [email protected].
11:00 - Testen zonder cookies
Tim Thijsse, Senior CX Consultant
Conversie-optimalisatie en A/B-testen zonder cookies vormen een uitdaging in het huidige privacybewuste digitale landschap. In deze context zijn privacyvriendelijke methoden essentieel. Marketeers kunnen zich richten op het verzamelen van first-party data via expliciete toestemming, waarbij transparante communicatie met gebruikers cruciaal is. Dit omvat het gebruik van cookievrije technologieën zoals server-side tracking en fingerprinting.
Uitdagingen doen zich voor in de beperkte mogelijkheden voor het volgen van individueel gedrag, waardoor het meten van de effectiviteit van A/B-tests complexer wordt. Het behouden van nauwkeurigheid en betrouwbaarheid bij het evalueren verschillende varianten is een continue strijd. Het is van belang om te focussen op privacy-by-design principes en creatieve benaderingen te ontwikkelen om conversie-optimalisatie te handhaven zonder afhankelijk te zijn van traditionele cookie-gebaseerde trackingmethoden.
11:20 - Responsible AI
DDMA
Als organisatie kan je niet meer om AI heen. Van het gebruik van ChatGPT en AI-gedreven Facebook-advertenties, tot het gebruik van voorspellende (klant) modellen. Maar AI brengt ook uitdagingen met zich mee, op juridisch én ethisch gebied. Denk aan vraagstukken t.a.v. bestaande wet- en regelgeving zoals het auteursrecht. In deze sessie praten we je bij over de visie van DDMA op responsible AI, én beantwoorden we de vraag: hoe zet je AI succesvol en verantwoord in?
11:40 - Vuistregels voor een correcte cookiemelding
Duncan van Dijk, Senior Digital Advertising Consultant
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) verscherpt in 2024 het toezicht op correcte cookie-toestemming en misleidende cookiebanners. De AP benadrukt op haar website de noodzaak van transparante cookiebanners en waarschuwt voor verborgen knoppen en automatische acceptatie. Voorzitter Aleid Wolfsen onderstreept de vereiste expliciete toestemming voor tracking cookies. Websites dienen de AVG-normen te volgen bij het verwerken van persoonsgegevens via cookies. De AP formuleert richtlijnen voor correcte cookiebanners, waaronder duidelijke informatie, geen automatische vinkjes, en transparantie over intrekking van toestemming. Het waarborgen van privacy bij het bezoeken van websites staat centraal, met de nadruk op eerlijke voorlichting en het voorkomen van misleidende tactieken. We leggen uit waar de nieuwe cookiebanner aan moet voldoen met concrete best practices.
12:10 - Lunch
Tijdens de lunch is er voldoende tijd om te netwerken met vakgenoten. Ook staan onze experts voor je klaar om vragen te beantwoorden. Heb je vooraf al een vraag of wil je onze experts een case voorleggen? Stuur je vraag dan naar [email protected].
Programma Digital Trend Event
Privacy First Digital Marketing - Middag
13:15 - Welkom, Programma en Introductie
Anouk Sintniklaas, Marketing Manager, OrangeValley Group
14:00 - Privacy First Marketing Strategy
Rachel van Staalduinen, Strateeg
De overstap naar cookieless marketing komt voort uit toenemende zorgen over privacy en de groeiende roep om transparantie in digitale marketing. Traditionele cookies, die vaak worden gebruikt voor het volgen van gebruikersgedrag over verschillende websites, staan onder druk door privacyregelgeving en technologische veranderingen, zoals browserupdates die het gebruik van third-party cookies beperken. Onderzoek toont aan dat consumenten meer controle willen over hun persoonlijke gegevens, wat heeft geleid tot een verschuiving naar privacygerichte benaderingen. Cookieless marketing richt zich op alternatieve methoden, zoals first-party data, contextuele targeting en nieuwe trackingtechnologieën, om relevante advertenties te leveren zonder de individuele privacy te schenden. Deze transitie is een reactie op de groeiende behoefte aan ethische gegevenspraktijken en het waarborgen van de privacy van online gebruikers. Welke keuzes maken bedrijven op basis van de privacy first beweging en wat is de imapct op de strategie?
14:30 - Mediastrategie; Heroverweging van traditionele aanpak
Rody van Vierssen, Media Strateeg
De opkomst van cookieless marketing en een focus op first party data hebben een transformerend effect op digitale mediastrategieën. Organisaties verschuiven naar een model waarin ze vertrouwen op direct verkregen gebruikersinformatie, zogenaamde first party data. Deze waardevolle gegevens vormen de basis voor gepersonaliseerde marketinginitiatieven zonder afhankelijk te zijn van traditionele cookies. De trend omvat ook een toenemende nadruk op contextual targeting, waarbij advertenties worden afgestemd op de context van de content, en niet op individueel gebruikersgedrag. Bovendien winnen technieken zoals cookieless retargeting en het gebruik van publisher-owned data aan populariteit.
Terwijl de focus verschuift van performance naar merkgerichte campagnes, groeit het belang van merkperceptie en unieke waardepropositie. Toch blijven adverteerders aarzelen om aanzienlijk te investeren in branding. Hoeveel % van je budget zet je in voor brand en hoeveel voor performance? De ROI en opmerkbaar effect in de upper funnel blijven onvoorspelbaar. De opkomst van AI en nieuwe ontwikkelingen brengen ook fundamentele veranderingen met zich mee. Retargeting zonder cookies, hoogwaardige content en de inzet van AI voor nog geavanceerdere optimalisaties. Dit vraagt om heroverweging van traditionele aanpakken.
14:50 - Addressability 2024 and beyond
Monique Baats, Head of Sales Benelux, digitalAudience
Het is niet alleen het uitfaseren en dus verdwijnen van de 3rd party cookie dat ervoor zorgt dat het accepteren en aangaan van vertrouwde en nieuwe datacollaboratie oplossingen stuurt. Het is ook de combinatie van de druk die toezichthouders uitoefenen, de beperking die ontstaat vanuit de browsers, de concurrentiestrijd tussen media-eigenaren die hun inkomsten veilig willen stellen, de druk vanuit de walled gardens en marketplaces, alsook de voortdurende vraag naar een consistentie marketing-ROI. Klanten verwachten steeds meer een seamless beleving en die zal steeds meer vanuit een 1st party datastrategie gaan plaatsvinden.
15:10 - Break
Tijdens de break is er voldoende tijd om te netwerken met vakgenoten. Ook staan onze experts voor je klaar om vragen te beantwoorden. Heb je vooraf al een vraag of wil je onze experts een case voorleggen? Stuur je vraag dan naar [email protected].
15:30 - De impact op social media
Dennis Boot, Advertising Consultant
Wil je weten hoe je jouw online aanwezigheid naar nieuwe hoogtes tilt? We ontrafelen het cookieless tijdperk, de strijd tussen first en third party data, en hoe platformen zich steeds verder ontwikkelen om relevant te blijven! Benieuwd naar de toekomst van online adverteren zonder cookies? Ontdek de kracht van first party versus third party data en laat je inspireren door de recente ontwikkelingen in de branche, waaronder de spraakmakende rechtszaak tegen Meta ads. Leer hoe platformen zoals WeChat in China de toekomst vormgeven door hun gebruikers op één plek te houden en ontdek de opkomst van social commerce. Verken hoe content de nieuwe targeting is. Ben jij klaar om de toekomst van marketing te verkennen? Sluit je dan aan bij ons evenement en laat je inspireren!
15:50 - Optimaliseer je leadgeneratiestrategie met jouw eigen data
Michiel Simons, Marketing Manager
Wist je dat 98% van je websitebezoekers vertrekt zonder contactgegevens achter te laten? Onderzoek van Gartner toont aan dat websites de voornaamste bron van informatie zijn voor zakelijke kopers. Het identificeren van de bedrijven die jouw website bezoeken, biedt een enorme kans voor het genereren van kwalitatieve leads. Door inzicht te hebben in welke bedrijven jouw site bezoeken, kun je hen doelgericht benaderen, je verkoopkansen aanzienlijk vergroten en exact bieden wat zij nodig hebben.
16:10 - Cookieless Revolutie in Google Ads
Twan Boers, Advertising Consultant
Een cookieless strategie heeft een aanzienlijke impact op Google Ads, waar traditionele cookie-afhankelijke tracking verminderd wordt door privacyregulering en browserupdates. Adverteerders moeten overschakelen naar methoden die minder afhankelijk zijn van cookies, zoals het maximaliseren van first-party data en gebruik maken van privacyvriendelijke technologieën. Google heeft haar benadering aangepast met initiatieven zoals het Privacy Sandbox-project, dat het gebruik van third-party cookies beperkt. Adverteerders moeten zich richten op contextuele targeting, demografische gegevens en machine learning om relevante doelgroepen te bereiken zonder de individuele privacy in het geding te brengen. Het belang van transparantie, toestemming en ethische gegevenspraktijken wordt essentieel in een tijdperk waarin privacyvoorkeuren hoog op de agenda staan en traditionele trackingmechanismen worden uitgedaagd.
16:30 - Borrel
Tijdens de borrel is er voldoende tijd om te netwerken met vakgenoten. Ook staan onze experts voor je klaar om vragen te beantwoorden. Heb je vooraf al een vraag of wil je onze experts een case voorleggen? Stuur je vraag dan naar [email protected].