Conversie Optimalisatie

Google Optimize Bombshell

 

Het hing al een paar weken in de lucht, en nu heeft Google zelf deze week ook de officiële aankondiging gedaan te gaan stoppen met Google Optimize na 30 september 2023. Je experimenten en personalisaties kunnen tot die datum blijven lopen. Alle experimenten en personalisaties die op die datum nog actief zijn, worden beëindigd. Hierna is het ook niet meer mogelijk om je A/B testing data in te zien.

Dit betekent dat er ruimte vrijkomt in het segment van gratis A/B testing tools. Het is afwachten of tech-partijen hier gebruik van gaan maken. Zo heeft VWO bijvoorbeeld al een gratis versie van hun platform beschikbaar gemaakt. Google zelf, geeft aan bezig te zijn met het integreren van A/B testing features in Google Analytics 4. Wat dit precies inhoudt, zal komende weken duidelijk worden. 

Voor nu adviseert Google om te beginnen met het exporteren van je Google Optimize testdata naar een CSV file. Dit leidt tot decentralisatie van je CRO inzichten. Denk aan een vergrote kans op het uitvoeren van twee dezelfde testen en het verliezen van gevonden inzichten. 

Bij OrangeValley zien we kansen omtrent de transitie van Google Optimize naar een alternatief platform. Google Optimize werd veelal gebruikt vanwege zijn gemakkelijke interface en lage kosten. Er is een veel breder scala aan tools beschikbaar dat meer mogelijkheden biedt. Bijvoorbeeld aangaande personalisatie, server-side testing en targeting. OrangeValley heeft al 15 jaar ervaring met meerdere tools en de toepassingen in verschillende branches.

Wij zien dit moment dan ook als de perfecte gelegenheid om de waarborging van je CRO inzichten serieus in orde te brengen. Denk bijvoorbeeld aan het opbouwen van een CRO knowledge base. MetaDimensions is een platform dat zich daar perfect voor leent.  

Jouw eigen CRO knowledge base

MetaDimensions is een CRO management platform voor het archiveren, beheren en controleren van al je A/B testing data. Met elk experiment leer je meer over je klanten en hun gedrag. Het is echter een uitdaging om alle uitgevoerde onderzoeken en tests met bijbehorende inzichten te documenteren. Een A/B testing programma loont echter alleen als alle inzichten worden opgeslagen, gemakkelijk te vinden en te delen zijn. Dit zorgt namelijk voor een eigen CRO kennisbank waarbinnen je inzichten kunt ophalen en combineren. Hierdoor ben je in staat om betere hypotheses en test ideeën te bedenken, die het digitale resultaat maximaal zullen laten groeien. MetaDimensions is hét platform dat je hierbij helpt.

Wacht niet langer en begin nu met het opslaan van je tests en resultaten, en leg de basis voor een futureproof testcultuur.