Emerce Retail 2020: een terugblik
Donderdag 12 maart organiseerde Emerce hét jaarlijkse event voor Retailers: Emerce Retail 2020. OrangeValley was aanwezig als sponsor en spreker. In dit artikel geven wij een korte inhoudelijke terugblik op de dag.
De twee meest besproken thema’s van de dag: Corona en Amazon. Hoewel de ontwikkelingen van het Corona-virus ons allen bezig houden, kon het Emerce Retail event op 12 maart gelukkig toch doorgaan (al bleef het op de vloer uiteraard niet onbesproken). Op het event stonden meerdere sessies in het teken van Amazon Nederland, nu de internetgigant officieel in Nederland is! Maar ook andere trending retail onderwerpen kwamen volop aan bod, zoals de inzet van omnichannel marketing, de veranderende rol van data en engagement met customers.
Retail Reloaded
De aftrap van de dag werd verzorgd door GfK, met een korte tour door de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van retail: retail reloaded – ofwel; retail is constant in beweging. Volgens GfK gaat het om de synergie van offline en online shops. Een advies dat werd gegeven was bijvoorbeeld om in je fysieke winkel big data in te zetten voor pricing en forecasting. Ook is er een case besproken waarbij VR realiteit werd gebruikt om een extra dimensie aan de shopping expercience van gebruikers toe te voegen. Een interessante take-away uit deze sessie was verder dat de Nederlandse markt ruimschoots voorop ligt in Europa als het gaat om adaptatie tussen online en offline winkelen.
Na GFK volgde een verhaal van Google dat goed aansloot op de opening van GfK, met een deep-dive in hoe je offline en online met elkaar kan verbinden. Verschillende slimme technologieën zoals Google My Business en Local Campaigns kwamen hierbij aan bod. Daarnaast werd in deze sessie nogmaals het belang van omnichannel marketing benadrukt;
“Companies who are able to personalize Omnichannel shopping experience can achieve a 5-15% revenue increase.” Google
Data als basis voor groei
Een ander onderwerp dat centraal stond was de transitie naar een data gedreven retail-organisatie. Andries en Myrthe, van OrangeValley, namen de bezoekers van Emerce Retail mee in de roadmap voor die transitie. Ze lichten op basis van een heldere roadmap toe hoe je kunt toegroeien naar een data-gedreven organisatie waarin data écht meerwaarde biedt. Lees hier meer over het onderwerp van hun sessie.
Een vooruitzicht op Amazon in Nederland
Tijdens Emerce Retail werd iij veel aandacht besteed aan Amazon. Onder andere door middel van een korte masterclass over organisch ranking in Amazon boosten. Bottom line: ben je nieuw op marketplace Amazon, start dan vandaag nog in Nederland. Een combinatie van de juiste zoekwoorden en een groot aantal verkopen zorgen ervoor dat jouw producten op de eerste pagina komen te staan. Vervolgens kun je met Advertising gaan starten, zodra je voldoende positieve reviews hebt verzameld.
Spreker Cor Molenaar liet in zijn sessie een duidelijk tegengeluid horen over de retail-reus. Hij is van mening dat Amazon met (te) veel haast is binnengekomen op de Nederlandse markt. Ook denkt hij dat ze nog een lange weg te gaan hebben om zich te kunnen meten aan de gevestigde orde zoals Bol.com en CoolBlue. Waar het Amazon dan om gaat? De Nederlander koopt veel online en hierdoor zijn wij een interessante markt voor beleggers. Amazon zou mogelijk een splitsing willen in twee bedrijfstakken: retail en technologie. Hiermee kunnen ze ook de aandelen splitsen, wat meer mogelijkheden biedt voor het bedrijf.
Ondanks dat het evenement vanwege de Corona uitbraak een stuk minder druk bezocht was dan normaal, was het een dag vol interessante inzichten, cases en tips & tricks om Retail Nederland verder te helpen in hun (omnichannel) marketing strategie.