Nieuws

Online Marketplaces: de impact op (online) retail

 

De e-commerce markt in Nederland groeit enorm. 79% van de Nederlanders shopt online en daarmee staat Nederland in de top 5 van Europese landen waarin het grootste aandeel van de bevolking online winkelt. Niet alleen in ons land, maar wereldwijd wordt er steeds meer online gekocht. De opkomst van online marketplaces zorgt voor grote veranderingen in de markt. In dit artikel lees je welke impact deze ontwikkeling heeft op (online) retail.

Het aantal online shoppers in Nederland neemt nog steeds toe. Gelijktijdig ontwikkelen online platformen als Bol.com, Fonq, Booking.com en Thuisbezorgd zich als volwaardige online marketplaces. Geen branche ligt meer onder vuur dan retail, daarom gaan steeds meer retailers samenwerken met marketplaces. Dit zie je ook in de rest van de wereld gebeuren.

Marketplaces als Amazon, Alibaba, eBay en Uber groeien als kool. Niet alleen komen er alsmaar meer marketplaces bij, bestaande marketplaces blijven groeien en domineren met een steeds sterkere positie. Dit is ook zichtbaar in het zoekgedrag van de consument. Consumenten starten hun zoekactie steeds vaker op een marketplace in plaats van op een zoekmachine. Natuurlijk stuur je als retailer consumenten liever naar je eigen webwinkel, maar kun je concurreren met deze marketplaces? En misschien een nog betere vraag, wil je dat wel?

Marketplaces en bol.com

Amazon en andere marketplaces veranderen het retaillandschap

Het duurt niet lang meer voordat Amazon naar Nederland komt. Een groot deel van de productpagina’s is al vertaald naar het Nederlands. iDeal is als betalingsmethode geïntroduceerd en Amazon is bezig met het bouwen van een nieuw distributiecentrum in Duitsland, aan de grens met Nederland. Het welbekende ‘Amazon Prime Day’ kan wel eens het begin zijn van daadwerkelijke opgang naar Nederland en dat heeft naar verwachting een grote impact op de Nederlandse e-commerce markt.

Amazon hanteert prijzen die lager liggen dan de prijzen van Nederlandse retailers. Niet iedereen is zich daar nu van bewust, maar wat gebeurt er wanneer de meerderheid van de consumenten dit doorheeft? Dat niet alleen, het is al vaker voorgekomen dat Amazon producten van verkopers kopieert met als resultaat dat het originele product geen schijn van kans meer heeft. Een Amerikaanse verkoper van knuffelkussens zag zijn verkopen flink dalen, nadat Amazon besloot het product zelf ook te gaan verkopen. De prijs van Amazon lag zoveel lager dat de verkoper daar niet tegenop kon. Het is dan ook niet gek dat veel retailers de komst van Amazon en andere marketplaces zien als een bedreiging. Toch ontstaan er door deze ontwikkeling ook nieuwe kansen.

Marketplaces als verlengstuk van je e-commerce

Het gebruiksgemak van een marketplace is erg hoog. Consumenten vinden er alles wat ze nodig hebben op één plaats en voor de scherpste prijzen. Dat is een van de redenen dat de populariteit van deze platformen steeds verder toeneemt. De grotere marketplaces domineren ook in de zoekresultaten. Als je via Google zoekt op ‘wekker’ dan vind je Bol.com, Fonq en Beslist terug in de top 10 zoekresultaten. Als retailer kan je hier uiteraard op meeliften door je product of dienst naast je eigen kanaal ook via deze marketplaces aan te bieden. Zo genereer je meer zichtbaarheid voor je merk en heb je ook gelijk volume.

In de top 10 online retailers in Nederland staan meerdere marketplaces, zo blijkt uit de nieuwe Twinkle100. Bol.com staat met een omzet van 1.2 miljard bovenaan de lijst en is veruit de grootste webwinkel in ons land. We zien naast Bol.com ook andere marketplaces in de top van de lijst staan. Als online retailer kan je hier voordeel uit halen. Er is veel traffic op deze marketplaces, je doelgroep is meestal in groten getale aanwezig en is vertrouwd met het gebruik van het platform.

Wil je daadwerkelijk een marketplace als verlengstuk van je e-commerce gebruiken, dan is het zaak om je producten aan te bieden op de juiste marketplace. ‘Juiste’ staat hierbij voor een marketplace die qua productaanbod, online identiteit en reputatie aansluit op die van jouw eigen brand. Het aanbieden van je producten gebeurt dan vervolgens via een productfeed. Hierbij geldt dat de conversie toeneemt naarmate je een completere en complexere feed creëert. Je kan daarnaast ook een API-koppeling gebruiken voor het aanbieden van producten op een marketplace. Anders dan bij een productfeed kan je met een API-koppeling een zelfgekozen tijdstip kiezen en direct een realtime terugkoppeling ontvangen over de status van een product.

Je vindbaarheid verhogen binnen een marketplace

De ontwikkeling van marketplaces leidt ertoe dat de e-commerce grenzen meer en meer vervagen. Het gaat niet enkel meer om het genereren van meer zichtbaarheid voor een brand of product, ook de beste positie creëren binnen een marketplace wordt van steeds groter belang. Ben je als retailer nog niet actief op een marketplace of benieuwd naar de implementatie en optimalisatie mogelijkheden binnen Amazon en andere Marketplaces? Neem contact met ons op, wij hebben de ervaring en tooling om je voor te bereiden op de toekomst van retail.