De toekomst van de Search marketeer
Tijdens Friends of Search 2019 is uitvoerig stilgestaan bij de toekomst van de search marketeer. Thema’s die behandeld werden tijdens de sessies waren voice search, artificial intelligence en machine learning. De vraag is: Wat voor effect hebben deze ontwikkelingen op het werk van de search marketeer?
In de eerste sessie van het evenement stelt James Whittaker (Microsoft) de toekomst van de search marketeer aan de kaak:“There will be no more search, only found”. Hiermee bedoelt hij dat door de komst van artificial intelligence, search marketing overbodig gaat worden. AI kan in de toekomst namelijk precies voorspellen in welke producten of diensten een gebruiker wel of niet geïnteresseerd is.
Zijn search marketeers dan echt overbodig in de toekomst? Nee, dat niet. Volgens Frederick Valleys (Optmyzr) wordt in de nabije toekomst het beste resultaat behaald wanneer mens en machine samenwerken. Dit betekent wel dat het werk van de SEA/PPC marketeer aan het veranderen is. Er zijn immers genoeg taken die computergestuurde algoritmes veel beter kunnen uitvoeren dan een mens. Bid management is daar bij uitstek het voorbeeld van. Maak als search marketeer wel optimaal gebruik van machine learning, zo kun je je bezighouden met analyse, strategie en andere zaken om het verschil te maken. Creativiteit en de juiste strategie blijven echter noodzakelijk voor succes. Dit is volledig in lijn met OrangeValley’s visie op SEA.
De onderstaande illustratie van OrangeValley laat de veranderende rol van de PPC marketeer zien.
Machine learning en automatisering
De kracht van de smart bidding solutions van Google werd uiteengezet in de sessie van Koen Vanderhoydonk. Met een aantal concrete tips gaf hij aan hoe je het maximale uit smart bidding kunt halen. Zo is het zinvol systemen van Google waar mogelijk met jouw eigen data te verrijken. Selecteer dan ook een helder en concreet doel voor jouw campagne. Kijk bij het beoordelen van het resultaat van de biedtstrategie dan ook enkel naar dit doel en beoordeel of dit behaald is.
Christopher Gutknecht laat vervolgens in zijn sessie zien dat je als marketeer machine learning zelf kunt vormen, zonder dat je over zeer diepgaande kennis van coderen hoeft te beschikken. De belangrijkste take away uit deze sessie is dat er een mindset in de organisatie dient te ontstaan gericht op automatisering. Ga continue voor jezelf na welke handelingen sneller, beter en slimmer kunnen. Ook al zijn dit wellicht kleine taken an sich, door deze manier van werken eigen te maken kan je als marketeer veel tijd besparen. Bij OrangeValley wordt momenteel veel tijd geïnvesteerd in het gebruik van scripts en automatisering.
Twee vooruitstrevende search cases
Ook werden er tijdens Friends of Search twee sterke cases gedeeld. Alouette Edens zette de prijswinnende case van Schiphol uiteen. Schiphol maakte gebruik van een DMP om zo de ideale boodschap af te stemmen op de vertrekdatum van de passagier. Op die manier wist Schiphol de passagier op het juiste moment, met de juiste boodschap te bereiken. De belangrijke take away van deze sessie was om voor jezelf na te gaan welke informatie je nodig hebt van jouw klanten of potentiële klanten om je boodschap op af te stemmen en zo écht relevant te zijn.
Ook Hema presenteerde een sterke case. Het is Digital Replacement Manager Jelle Sybesma en zijn team gelukt om Hema de stap te laten maken van het gebruik van een ouderwetse folder als communicatiemiddel, naar online marketing als communicatiekanaal. Door kwalitatief sterke display uitingen te tonen, onder de juiste afgekaderde doelgroepen, weet Hema de kracht van online marketing te demonstreren. Er worden sindsdien betere en meer meetbare resultaten behaald dan met de vertrouwde huis aan huis folder.
De groeiende rol van Voice Search
Voice search gaat een steeds grotere rol spelen in het leven van gebruikers en search marketeers. Voice resultaten zijn meestal de rich snippet resultaten van Google. Dit betekent dat alleen positie ‘0’ nog zal tellen. Toch zijn advertenties in combinaties met voice search nog toekomstmuziek. Gebruikers hebben nu nog een dusdanig laag vertrouwen in voice search dat betaalde resultaten niet geaccepteerd worden. Wel kun je in het zoekterm-rapport op zoek gaan naar vragen en zoektermen die langer zijn dan 5 woorden. De kans is groot dat dit voice searches zijn geweest. Lee Boonstra (Google) liet in haar sessie zien dat het een stuk eenvoudiger is dan je wellicht denkt om zelf actions te maken voor je Google Assistant of je Google Home met het programma Dialogflow. Ga hiermee aan de slag en bereid jezelf als marketeer voor op de steeds groter wordende rol van voice search.
Verbeter mobiele ervaringen voor een hogere PPC
Bas Janssen van Google gaf in zijn sessie verder aan hoe betere PPC resultaten behaald kunnen worden door de mobiele ervaring van gebruikers te verbeteren. Hij deelde nuttige tools zoals de Mobile Impact Calculator van Google en bevestigde nogmaals de kracht van AMP en interessante inzichten. Zo vindt momenteel bijvoorbeeld 12% van alle e-commerce transacties via een mobiel apparaat plaats. Dit percentage zal alleen maar toenemen. Ook is het zo dat het grootste deel van mobiele gebruikers over een apparaat beschikt dat ouder is dan 1,5 jaar. Houd hier rekening mee bij het analyseren van mobiele prestaties en de mobiele ervaring van gebruikers. Google Ads biedt ook meer inzicht in de prestaties van websites op mobiele apparaten. Zo zijn er kolommen toegevoegd die de mobiele snelheidsscore van je landingspagina en de mobielvriendelijke klik-frequentie van je advertenties tonen.
Hoe nu verder?
De besproken innovaties en veranderingen waarin we ons momenteel bevinden als (search) marketeers zijn uiteraard ook bij OrangeValley bekend. Wij werken er dagelijks aan om deze technische ontwikkelingen toepasbaar te maken voor onze opdrachtgevers. Ben je benieuwd hoe je voice search, machine learning en automatisering optimaal kunt inzetten of wil je op de hoogte blijven van verdere ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief of kom eens langs op onze locatie in Breukelen voor een gesprek met een van onze specialisten.