ETA’s zijn de nieuwe standaard
Vorig jaar zijn ze groots aangekondigd en sinds 31 januari 2017 zijn we inmiddels op het punt beland dat je niet anders meer kan, expanded text ads (ETA’s). Vanaf die datum is het niet meer mogelijk om de gebruikelijke standaard tekst advertenties (STA’s) toe te voegen of te wijzigen. Hetgeen overigens niet betekend dat deze STA’s helemaal niet meer zichtbaar zijn. Vooralsnog blijf je ze dus nog steeds door elkaar zien op de zoekresultatenpagina.
Het grote voordeel van ETA’s is dat je meer ruimte hebt om jouw boodschap kwijt te kunnen. Deze expanded text ads bieden namelijk ruimte aan 45 extra karakters. Met een totaal van 140 karakters in plaats van 95 zal het zelfs voor de meest doorgewinterde tekstadvertentieschrijvers even schakelen zijn om de juiste boodschap te vertellen. Daarom een aantal best practices om rekening mee te houden bij jouw campagnes.
Best Practices voor branding campagnes:
- Gebruik kortere headlines en gebruik specifieke website features zoals “officiële website”.
- Maak gebruik van kortere beschrijvingen in de advertenties. Klanten die naar een merk zoeken, hebben geen extra beschrijving (lees extra informatie) nodig.
- Beperk het gebruik van commerciële woorden en focus op de merknaam.
Best Practices voor generieke campagnes:
- Focus op de zoektermen van de klant en gebruik deze in de headlines en beschrijving van de advertenties. Verplaats je in de klant. Dit verhoogt de relevantie.
- Gebruik call to actions in de aankoopfase.
- Maak gebruik van specifieke ‘path fields’ in de display URL om klanten op de hoogte te brengen dat zij naar een specifiek gedeelte van de website gaan.
Het is vooral belangrijk om niet radicaal de overstap naar deze ETA’s te maken. Wanneer je niet test of de nieuwe advertentie betere resultaten boekt dan kan je door alle advertenties ineens aan te passen veel verkeer mislopen. Als het goed is ben je hier afgelopen periode al mee bezig geweest en kunnen de standaard advertenties langzaam uitgefaseerd worden. Ook wanneer je hier nog niet veel mee aan de slag bent geweest is behoudendheid het devies. Test vooral welke boodschap wel werkt en welke niet door verschillende variaties toe te voegen en stapsgewijs de resultaten te vergelijken op extra klikken. Doe je dit goed, dan kunnen ETA’s wel tot een 20% hogere CTR halen.
Overigens gelden de grotere advertenties niet alleen voor Google. Ook Bing biedt inmiddels de mogelijkheid aan om expanded text ads toe te voegen. Hier is alleen nog geen deadline afgegeven dat er geen standaard advertenties meer toegevoegd kunnen worden.