Zoekmachine adverteren

4 updates in Google Adwords waar je niet om heen kan in 2016

 

Eind mei presenteerde Google een aantal vernieuwingen binnen zoekmachine adverteren die voor de komende periode op de plank zouden liggen. Een aantal daarvan zijn inmiddels in een verhoogd tempo doorgevoerd. Bij deze een recap voor wat je op korte termijn (vanaf heden) kan verwachten.

Expanded text ads (ETA) wordt de standaard

Heel lang is de vrijgekomen ruimte aan de rechterkant niet onbenut gebleven. Met de komst van expanded text ads of uitgevouwen advertenties, zoals ze in het Nederlands genoemd worden, worden de advertenties groter. Zo groot zelfs dat er bijna 50% meer ruimte is voor je karakters. Deze uitgevouwen advertenties zijn, na een korte beta fase, overal toepasbaar en vanaf 26 oktober is het zelfs de standaard. Vanaf dat moment is het ook niet meer mogelijk om de kleinere variant aan te maken.

De vraag is vervolgens of groter ook beter is. Vooralsnog zijn de resultaten wisselend te noemen als er naar CTR gekeken wordt. Het belangrijkste hierin is nog altijd in hoeverre de boodschap aansluit bij de behoefte van de klant. Grootte is gelukkig dus zeker niet doorslaggevend, inhoud wel. In die zin verandert er met de komst van deze variant niet eens zoveel. De klant staat nog steeds centraal en zorg dan ook dat je boodschap antwoord geeft op de zoekvraag van de gebruiker. Leuk voordeel is dan wel dat je hier veel meer ruimte voor hebt.

Expanded Text Ads

Expanded Text Ads

Extended Text Ads

Geconverteerde klikken gaan verdwijnen

Verwarrend was het eigenlijk altijd wel geweest, het verschil tussen geconverteerde klikken en conversies. Om die reden is het dan ook niet erg dat er opgeruimd wordt door Google. Voordat we daar naar gaan kijken, een korte opfrisbeurt over de beide termen.

Geconverteerde klikken: het aantal gebruikers dat een conversies heeft gedaan

Conversies: Het totaal aantal conversies dat heeft plaatsgevonden

Na september van dit jaar zullen de geconverteerde klikken niet meer ondersteund worden en zullen conversies dan ook de standaard gaan worden. Uiteraard is dit vooral relevant wanneer je actief gebruik maakt de metric geconverteerde klikken. Wanneer dit niet het geval is, zal er weinig veranderen.

Google zelf geeft het advies om vanaf 21 september aan de slag te gaan om eventuele strategieën aan te passen. Eerder kan natuurlijk ook. Belangrijk daarbij is het om de nuance tussen de twee variabelen te kennen, zodat je weet waar de cijfers voor staan. Zorg er in ieder geval voor dat je weet welke actie gemeten wordt onder conversies en hoe vaak dit gebeurd.

flexible-conversion-counting-adwords

Cross domain conversies

Naast het wegvallen van geconverteerde klikken gaat er nog meer veranderen op het gebied van conversies. Vanaf september zal de conversie kolom binnen Adwords standaard rapporteren op cross domain conversies. Vooralsnog waren deze inzichten er wel, maar waren die zichtbaar in een aparte kolom. Vanaf 6 september wordt dit in alle accounts stapsgewijs doorgevoerd.

Cross domain conversies, alle conversies in de Nederlandse interface, geven de inzichten van jouw conversiedata over meerdere apparaten heen. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld op jouw advertentie klikt op zijn/haar mobiel en vervolgens converteert op een desktop, dan completeert Google dit door deze conversie aan de juiste (oorspronkelijke) campagne toe te kennen. Dit doet Google op basis van data van ingelogde gebruikers en dit, mits voldoende volume, te extraheren naar het totaal op basis van een betrouwbaarheidsinterval van tenminste 95%.

Om de inzichten met betrekking tot cross device beter inzichtelijk te maken zijn er nu ook 3 rapporten beschikbaar binnen de attributie omgeving in Adwords. Deze rapporten zijn uitermate zinvol om de toegevoegde waarde van bijvoorbeeld mobiel inzichtelijk te krijgen.

  • Apparaten; conversies over verschillende apparaten
  • Ondersteunende apparaten; de ondersteunende waarde van verschillende apparaten
  • Apparaat paden; inzichten in conversiepaden over meerdere apparaten

De belangrijkste vervolgactie op de inzichten is met name de invulling van attributie om de verschillende apparaten ook de juiste toegevoegde waarde mee te geven.

Bodaanpassingen per apparaat

Als vervolg op het alsmaar groeiende mobiele gebruik heeft er ook een verandering plaatsgevonden voor de mogelijkheden omtrent bodaanpassingen. Voorheen was je desktop bod de standaard en was het alleen voor mobiel mogelijk om daar een aanpassing in te doen. Tablet gebruikers waren in deze niet meer dan een gegeven. Dit is veranderd waardoor het voor ieder apparaat, dus desktop, mobiel en tablet, afzonderlijk mogelijk is om een bodaanpassing door te voeren.

Al met al zijn het behoorlijk wat aanpassingen die aanleiding kunnen zijn om nog een kritisch naar je eigen data en toepassing te kijken. Verkrijg ik de juiste inzichten of hoe doen mijn campagnes het eigenlijk op mobiel zullen vragen zijn die volgen op deze veranderingen. Wees hier scherp op om op de goede dingen bij te kunnen sturen en terecht succes te kunnen vieren.