Welke kansen biedt Google Shopping?
Wat is Google Shopping?
Heel online minded Nederland is in rep en roer, Google Shopping is gelanceerd. Zelfs al voor de start van Google Shopping op 3 mei 2011, wordt het nieuwe product van Google al de dood genoemd voor de (prijs)vergelijkers genoemd. Deze nieuwe feature is met name interessant voor online retailers. Hiervan zijn “reuzen” zoals Wehkamp, Bol.com en OTTO al aangesloten.
90% van online winkelend Nederland gebruikt de zoekmachine om het juiste product te vinden. Google is de grootste zoekmachine in Nederland met een marktaandeel van 96%. Vooral nu Google Shopping in o.a. de Verenigde Staten en Nederland een prominente plek heeft in de zoekresultaten biedt dit een nieuwe kans om klanten te werven tijdens hun aankoopproces.
Google Shopping is momenteel actief in de Verenigde Staten, Verenigd Koningrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Japan, China, Korea, Australië en de Nederlandse markt.
De prominentie van Google Shopping is hieronder goed te zien bij de zoektocht in zoekmachine Google naar “Canon EOS”.
Google Shopping verwerkt in de organische zoekresultaten
De mogelijkheden met Google Shopping
Met de lancering van Google Shopping zet Google een strategische zet waarmee het nog beter inspeelt op de zoektocht van de consument naar een product. Hiermee doet Google eer aan de “Just one click away” filosofie, waarmee de consument zo snel een relevant resultaat krijgt te zien.
Voor bedrijven betekend Google Shopping een extra mogelijkheid om zichtbaarheid te vergroten in de organische zoekresultaten (SEO) en de betaalde zoekresultaten (SEA) via Google Adwords. Dit maakt het een uitermate geschikt kanaal voor zowel de kleine als de grote retailers, die hun producten online verkopen.
Via Google Adwords bestaat de mogelijkheid om tegen Cost per Click (CPC) de producten te tonen. Hieronder worden twee varianten getoond.
Google Shopping verwerkt in Adwords, variant 1
Google Shopping verwerkt in Adwords, variant 2
Er bestaat ook de mogelijkheid om de producten te tonen in de organische zoekresultaten zoals het volgende voorbeeld laat zien.
Google Shopping verwerkt in de organische zoekresultaten
De eisen die Google voor de organische zoekresultaten hanteert, liggen een stuk hoger. Wat als gevolg kan hebben dat de verificatie 3 tot 4 weken kan duren.
Belangrijk is te beginnen met de basis door producten te voorzien van een complete en unieke beschrijving. Breidt dit uit door autoriteit van de website te vertalen in positieve reviews van klanten en als laatste stap dit ook uit te voeren op productniveau.
Nieuwe ontwikkeling goed meten
Een belangrijk onderdeel van nieuwe ontwikkelingen is het meten van succes. Is de effort die je erin steekt het waard? Om dit goed te meten hebben we een handleiding geschreven hoe je Google Shopping in Google Analytics kan meten. Hiermee zijn de resultaten van Google Shopping van bezoek tot bestelde producten inzichtelijk en kan je daarop sturen.
Conclusie
Google Shopping biedt grote kansen voor kleine en grote retailers. Het geeft de mogelijkheid om extra omzet te genereren uit de consumenten die de zoekmachine als middel gebruiken in zoektocht naar een geschikt product. Vooral met de populariteit van zoekmachine Google onder de internet gebruikers en de stijgende online consumentenbestedingen (8,2 miljard euro in 2010) is snel handelen essentieel.