Zoekmachine adverteren

Inspiratie voor Sitelink extensies

 

Vind je het lastig te bepalen welke sitelinks aan te maken binnen Google AdWords campagnes?
Dit artikel geeft inzicht in de diverse mogelijkheden om sitelinks in te zetten. Sitelinks worden op campagneniveau ingesteld en bieden de optie om bezoekers op specifieke pagina’s te laten landen en om bepaalde uitingen te benadrukken. De verschillende categorieën sitelinks die gebruikt kunnen worden in een SEA (adverteren in zoekmachines) campagne, staan hieronder beschreven in de drie categorieën: “Sitelinks met USP’s”, “Sitelinks als Navigatiemiddel” en “Sitelinks met USP’s & Navigatiemiddelen”.

Sitelinks bieden de mogelijkheid om USP’s van de organisatie of het product te beschrijven. Sitelinks kunnen tevens als navigatiemiddel gebruikt worden binnen een categorie of productgroep op de website. Het gebruik van USP’s en navigatiemogelijkheden in sitelinks kan ook worden gecombineerd. Deze drie mogelijkheden worden hieronder nader toegelicht.

1. Sitelinks met USP’s

Met sitelinks kunnen de voordelen van een product of dienst nadrukkelijk bij de doelgroep onder de aandacht gebracht worden. Door USP’s in de sitelinks te gebruiken kunnen potentiële kopers overtuigd worden op advertenties(sitelinks) te klikken.

In onderstaande voorbeelden is te zien hoe de USP’s van een organisatie worden gebruikt in advertentie sitelinks. Als zoekopdracht is “tuinhuisje” gebruikt. Onder deze advertentie staan de USP’s van het bedrijf duidelijk beschreven:

Image removed.
Zoekopdracht “tuinhuisje”

Wanneer op de link “35.000m2 showroom” geklikt wordt verwacht men uit te komen op een landingspagina waarin informatie staat over de showroom. Na een klik op de link komt men echter uit op een algemene pagina over het aanbod. Hetzelfde geld voor de link “85.000m3 voorraad”. Het is effectiever de bezoeker te laten landen op de pagina die aansluit op de tekst die is gebruikt in de sitelink.

Het benoemen van USP’s in sitelinks kan een sterk middel zijn om zich te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie, mits de bezoekers landen op een landingspagina die ze verwachten.

Google heeft onlangs het toezicht op het gebruik van sitelink extensies verscherpt. Het is verplicht om in de sitelinks verschillende URL’s te gebruiken. Daarom dient voor elke USP een aparte landingspagina aangemaakt te worden bij meerdere USP’s in de sitelink extensies.

Mogelijkheden Sitelinks als “USP”

Er zijn veel mogelijkheden bij het gebruiken van sitelinks als USP. Onderstaand enkele aan te raden opties om als USP in de extensies te gebruiken wanneer USP’s ingezet worden:

– Levertijden
Veel webshops gebruiken USP’s die inspelen op levertijden in sitelink extensies zoals “Snel thuis bezorgd” of “Vandaag besteld morgen in huis”.

– Assortiment
Een ruim assortiment is een uitstekend middel om in sitelink extensies te communiceren.

– Beoordelingen
Uitingen die inspelen op positieve beoordelingen zijn erg populair als USP in extensies. Denk hierbij aan uitingen als “Als beste beoordeeld” of “Klantcijfer 8.1”.

– Prijzen/tarieven
Aantrekkelijke prijzen voor de doelgroep kan een belangrijke USP zijn om in extensies te communiceren. Voorbeelden hiervan zijn “Laagste prijzen” of “Twee halen één betalen”.

2. Sitelinks als “Navigatiemiddel”

Wanneer sitelinks gebruikt worden als navigatiemiddel kunnen bezoekers eenvoudig geholpen worden naar dieper liggende pagina’s op de betreffende website te navigeren. In onderstaand voorbeeld wordt effectief gebruik gemaakt van de optie om sitelinks te gebruiken als navigatiemiddel.

Image removed.
Zoekopdracht “zonvakantie Spanje”

Door sitelinks op deze manier in te zetten laat deze aanbieder direct zien dat ze diverse soorten zonvakanties aanbieden naar Spanje. Bij een klik op de sitelinks wordt geland op de pagina’s die in de sitelinks worden gecommuniceerd, dit geldt voor alle afzonderlijke sitelinks.

Als in bovenstaand voorbeeld te zien is, is het gebruik van sitelinks als navigatiemiddel een goede manier om bezoekers meer opties te geven om naar dieper liggende pagina’s op de website te navigeren. Hoe nu te bepalen welke sitelinks als navigatiemiddel gebruikt worden?

Mogelijkheden Sitelinks als “Navigatiemiddel”
Er zijn veel mogelijkheden bij het gebruiken van sitelinks als navigatiemiddel. Onderstaand bevinden zich enkele opties die we aanraden om te gebruiken:

– Product binnen productcategorieën met het hoogste zoekvolume
Het gebruik van de categorieën met het grootste zoekvolume is een methode waarmee slim wordt ingespeeld op de vraag in de markt.

– Best verkochte artikelen
Wanneer de best verkochte producten van het bedrijf in de extensies gebruikt worden, is dit een manier om deze producten extra bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.
– Sale/goedkope producten
Prijs is vaak een erg krachtig middel om de doelgroep te bereiken. Communiceren van producten of productcategorieën waarmee een lagere prijs aangeboden kan worden dan de concurrentie, is dit een krachtig middel in sitelinks.

– Grootste aanbod
Productcategorieën met veel aanbod, zijn interessante categorieën om te communiceren.

– Meeste marge
De producten met een hoge winstmarge zijn belangrijk voor de verkoop. Door deze producten in extensies te gebruiken, kunnen deze categorie producten extra bij de doelgroep onder de aandacht gebracht worden.

3. Sitelinks met “USP’s” en “Navigatiemiddelen” combineren

Naast het gebruik van alleen USP’s en Navigatiemiddelen zien we dat deze twee opties ook worden gecombineerd. Hieronder bevindt zich een voorbeeld waar zowel “USP’s” als “Navigatiemiddelen” worden gebruikt.

Image removed.
Zoekopdracht “zonvakantie Spanje”

In deze advertentie staan drie navigatiemiddelen “Hotels Spanje”, “Appartementen Spanje” en
“All inclusive Spanje” . Tevens wordt in de laatste sitelink de USP “7+ Zoover Spanje” benoemd.
Alle sitelinks landen op de pagina’s die in de tekst worden gecommuniceerd.

Conclusie

Sitelink extensies bieden adverteerders veel kansen om de bezoekers beter te bedienen door deze meerdere navigatie opties te bieden.

Het voortdurend testen van de sitelink extensies is essentieel om te bepalen welk type sitelink het meest succesvol is per campagne. Belangrijk is gegeven hierbij is, het verscherpte toezicht van Google. Om het effect per sitelink te testen is het van groot belang dat elke sitelink apart gemeten wordt. Google AdWords biedt nog geen data over elke specifieke sitelink en geeft slechts weer hoe alle sitelinks voor een bepaalde campagne gezamenlijk hebben gepresteerd.

Wil je weten hoe de sitelinks individueel gemeten kunnen worden voor optimaal inzicht in de prestaties van elke sitelink? Lees dan binnenkort het artikel van mijn OrangeValley collega Roel Willems over het meten van sitelinks.