Title tag
Wat is een title tag?
De title tag is een stukje HTML dat wordt gebruikt om de titel van een pagina – de page title – te definiëren. De page title van een pagina zie je bovenaan in de meeste internetbrowsers terug, zoals in onderstaand voorbeeld en is een belangrijke SEO factor.
Zoekmachines tonen de page title als kop van een zoekopdracht. In het volgende voorbeeld zie je de page title voor de zoekterm ‘OrangeValley’:
Waarom is de title tag belangrijk?
De title tag is een ranking factor en zoekmachines gebruiken de title tag om te herkennen waar een pagina over gaat. Daarom is het goed idee om je title tag overeen te laten komen met de hoofdgedachte van je pagina en het zoekwoord dat hier bij hoort. Hier kom je achter door een zoekwoord analyse te doen.
Je ziet in het tweede image dat de paginatitel samen met de URL en de meta description het zoekresultaat vormt. Dit betekent dat de paginatitel niet alleen belangrijk is als ranking factor, maar dat het ook de doorslaggevend is om iemand op jouw vermelding in de zoekresultaten te laten klikken.
Hoe werkt de title tag?
De title tag is een regel in de head van je HTML die je per pagina meegeeft. De meeste content management systemen bieden de mogelijkheid een title tag in te voeren zonder dat je de HTML in hoeft te duiken. In de code ziet het er dan bijvoorbeeld zo uit:
<title>OrangeValley – Online Marketing</title>
Zoekmachines gebruiken de title tag dus in de zoekresultaten, maar let wel op: Want wanneer een title tag te lang is dan breken zoekmachines de pagetitle af in de zoekresultaten. Google hanteert op dit moment een lengte van iets meer dan 480 pixels, wat neer komt op zo’n 55 karakters.
4 tips voor betere title tags
Met de volgende 4 tips schrijf je betere title tags en vallen jouw pagina’s op in de zoekresultaten:
- Zorg dat elke pagina een (unieke) title tag heeft.
- Start een title tag met het belangrijkste zoekwoord van de pagina. Vandaag de dag wegen zoekmachines de woorden aan het begin van de title tag nog steeds zwaarder mee als ranking factor.
- Schrijf overtuigende, opvallende en duidelijke title tags. Een goede title tag overtuigt je doelgroep in de zoekmachine om op jou te klikken.
- Een stukje herkenbaarheid in je title tag kan geen kwaad. Zet gerust je merknaam aan het einde.
Meer informatie
Onze SEO consultants schreven al eerder over dit onderwerp: