Video SEO: onderscheid je van de concurrentie
Zoekmachine optimalisatie gaat verder dan alleen het vindbaar maken van tekst op webpagina’s. Nieuws, afbeeldingen en video’s verschijnen bij steeds meer zoekopdrachten op de zoekresultatenpagina (SERP).
Door onderscheidend te zijn op de zoekresultatenpagina kun je meer verkeer naar de website realiseren. Dit onderscheid maak je door het vindbaar maken van video content. Dit zorgt voor een hogere organische CTR (doorklikratio).
Dit artikel beschrijft de mogelijkheden en kansen die video’s bieden om een betere organische vindbaarheid en exposure te krijgen bij je doelgroep. Vindbaarheid met video’s is te realiseren op twee manieren:
- Hosted oplossing – Video’s op je eigen site hosten;
- Posted oplossing – Video’s hosten op een video website zoals YouTube of Vimeo;
Waarom Video SEO?
Zoekmachines veranderen. De resultaten die worden getoond aan de gebruiker zijn aan verandering onderhevig. Een zoekmachine is bedoeld om de informatie van het internet op één plaats beschikbaar te maken. In de beginjaren deden zoekmachines dit door het tonen van een stukje tekst (snippet).
Maar, is een gebruiker altijd op zoek naar tekst? Deze vraag kunnen we duidelijk met nee beantwoorden. Zoekmachines begrijpen dat steeds beter. De start is gemaakt in 2007 toen Universal Search is geïntroduceerd.
Universal Search houdt in dat er steeds vaker diverse formaten content worden gepresenteerd op de zoekresultatenpagina. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google + (local), afbeeldingen, nieuws en video’s!
Video SEO in zoekmachines
Om goede posities met video content in de zoekmachines te realiseren, zijn er twee strategieën die gevolgd kunnen worden:
- Hosted;
- Posted;
Video SEO met eigen hosting (hosted)
Allereerst is er de mogelijkheid om de videocontent hosted aan te bieden. Deze optie geeft aan dat de website de bron van de video is .
- Deze oplossing genereert verkeer naar de eigen website in plaats van naar het platform dat de video host (Vimeo, YouTube, etc). Als de video in de zoekresultatenpagina van Google voorkomt en de gebruiker klikt erop dan komt die gebruiker op de betreffende website.
- De hosted oplossing draagt ook actief bij aan de algehele zoekmachine optimalisatie van de website. Wanneer andere websites over de video schrijven en ernaar verwijzen, levert dit inkomende links op.
- Ten derde levert het een betere organische CTR op doordat je video in de zoekresultaten van Google verschijnt.
Hosted video best practices voor SEO
Om vindbaarheid te realiseren met video’s die zelf gehost worden, zijn er een aantal stappen die gevolgd moeten worden.
Keyword onderzoek
Video SEO begint met het onderzoek naar het zoekgedrag van de doelgroep. Waar zoekt de doelgroep op en naar welke informatie is de doelgroep op zoek? Welke zoekvraag kan beantwoord worden door het inzetten van een video?
De tools om dit zoekgedrag te achterhalen zijn hetzelfde als voor ‘standaard’ zoekmachine optimalisatie:
- Een Google AdWords campagne;
- AdWords Keyword Tool;
- Google Suggest;
Video hosting
De hosting is cruciaal voor video SEO. Het is de bedoeling dat Google de video op de eigen pagina ziet als enige variant en bron van de video. Indien je de video plaatst op YouTube of Vimeo en middels de embed code plaatst op een eigen pagina, dan zal YouTube of Vimeo beter ranken dan de eigen pagina. Daar zijn twee redenen voor aan te wijzen:
- YouTube/Vimeo wordt gezien als bron van de video;
- YouTube/Vimeo heeft meer autoriteit dan de eigen website;
Daarmee leid je verkeer naar YouTube of Vimeo en niet naar je eigen website.
Andere opties zijn voor video hosting zijn:
- Eigen hosting
- Vimeo Pro
- Wistia
- Vzaar
- Brightcove
Met deze opties is het mogelijk om de video op je eigen pagina te plaatsen, maar de video via de bronwebsites (vimeo.com, wistia.com, etc) toch niet doorzoekbaar te maken voor zoekmachines. Op die manier ziet Google de eigen pagina met de video als het origineel.
Content op video- en pagina niveau
Met het inzicht in de belangrijkste zoekwoorden kan de video en pagina met de video worden voorzien van content. De content moet worden verwerkt in de volgende onderdelen van de video:
- De video titel
- De bestandsnaam
- De omschrijving van de video
Naast deze onderdelen moeten de belangrijkste zoekwoorden ook terugkomen op de gebruikelijke plaatsen op de pagina zoals de page title, de <h1> en aanvullende tekst rondom de video.
Om er voor te zorgen dat Google begrijpt waar de video over gaat, is het aan te raden om het video transcript op dezelfde pagina als de video aan te bieden. Dit kan ook de samenvatting zijn.
Plaats maximaal 1 video op een pagina. Door meer video’s op een pagina te plaatsen, weet Google niet welke video in de zoekresultatenpagina zichtbaar moet worden.
Sitestructuur
Door de video op de juiste manier in de sitestructuur te verwerken maak je optimaal gebruik van de inkomende links die een video opleveren.
Voor video’s die ondersteunend zijn aan het hoofdonderwerp is het aan te raden om de video een niveau lager in de hiërarchie te plaatsen. Daarmee versterk je de pagina door middel van inkomende links op de video pagina en vanaf de video pagina weer via interne links naar de pagina van het hoofdonderwerp.
Bijvoorbeeld: http://www.cando.eu/nl-nl/laminaat/leggen/
Wanneer de video 1 op 1 aansluit bij het hoofdonderwerp is het aan te raden om de video direct op de pagina van het hoofdonderwerp te plaatsen. De inkomende links zullen hierdoor nog sterker bijdragen aan de vindbaarheid voor het hoofdonderwerp. Daarbij moeten de content-voorwaarden op de pagina en in de video wel aanwezig zijn.
Techniek
Het is noodzakelijk om Google op de hoogte stellen van de video’s die er zijn. Hiervoor moet een zogenaamde Video XML Sitemap gemaakt worden. De video xml sitemap moet minimaal de volgende elementen bevatten:
- Title van de video;
- Omschrijving van de video;
- URL van de afspeelpagina – de pagina die in de zoekresultaten moet terugkomen;
- URL van de thumbnail die getoond moet worden als beginscherm van de video;
- URL van de originele bestandslocatie of de URL van de locatie van de afspeeltool;
Google geeft zelf meer uitleg over de XML video sitemap.
Video SEO met YouTube of Vimeo (posted)
Naast het zelf hosten van de video is het ook mogelijk om de video door een andere website te laten hosten. Bekende websites waar dit mogelijk is zijn YouTube en Vimeo. Het plaatsen van video content op deze websites biedt ook een aantal voordelen.
Begin 2012 ging 1 van de 4 bezoeken op sociale netwerken naar YouTube. Er zijn vele video’s die miljoenen keren bekeken zijn. Er is dus een enorme exposure te realiseren met het plaatsen van de video op YouTube en Vimeo.
Posted video best practices voor SEO
Om vindbaarheid in zoekmachines te realiseren met YouTube-content dient een vergelijkbaar proces doorgelopen te worden als bij video content op de eigen website. Ook hier begint het met een zoekwoorden onderzoek.
De belangrijkste zoekwoorden moeten ook op dezelfde plaatsen terugkomen in de video:
- Title van de video;
- Omschrijving van de video;
De video van YouTube op een eigen pagina plaatsen is mogelijk middels de embed code. Echter, de eigen pagina zal minder snel ranken dan de video op YouTube/Vimeo. Daar zijn twee redenen voor aan te wijzen:
- YouTube/Vimeo wordt gezien als bron van de video;
- YouTube/Vimeo heeft meer autoriteit dan de eigen website;
Houd daar dus rekening mee. Als de video op YouTube een positie behaald in de zoekmachines zal dat er als volgt uitzien:
Al met al zitten er weinig voordelen aan het aanbieden van video content bij grote video sites voor video SEO.
Advies voor video SEOVoor het creëren van vindbaarheid met video’s is het noodzakelijk om te kiezen voor een hosted oplossing. Deze oplossing biedt kansen om de video toe te voegen aan het zoekresultaat van de eigen pagina.