De 4 key take-aways van #GoogleMarketingLive 2018
Op 10 juli vond de 5e editie van Google Marketing Live plaats in San Jose, California. Hier zijn de belangrijkste Google marketing ontwikkelingen voor 2018 gepresenteerd door vertegenwoordigers van Google.
Een aantal weken geleden werd al het ‘Google Marketing Platform’ geïntroduceerd. Er gaat namelijk rebranding plaatsvinden van de producten rondom advertising die Google aanbiedt. Hierover leest u meer in dit artikel. Alle ontwikkelingen die tijdens de anderhalf uur durende keynote van 10 juli werden aangekondigd staan hier grotendeels los van en dragen bij aan het belangrijkste doel van Google zelf: ‘Advertising that works for everyone’. De volgende vier ontwikkelingen zijn tijdens Google Marketing Live 2018 besproken.
#1 Full funnel strategie met YouTube
Tijdens Google Marketing Live 2018 werd er onder ander gesproken over een full tunnel strategie met Youtube. Waar YouTube voorheen voornamelijk werd ingezet als branding kanaal, wordt er met de introductie van ‘YouTube for Action’ ingezet op een full funnel strategie met YouTube. TrueView voor Reach is voornamelijk gericht op efficiënt bereik en het genereren van naamsbekendheid. TrueView for Action kan daarentegen worden ingezet voor meer performance gerichte doelstellingen als verkeer naar website en conversies. De belangrijkste toevoeging bij Trueview voor Action is dat er gedurende de video een call to action zichtbaar is. Daarnaast kan er door de introductie van custom intent een specifieke doelgroep worden benaderd.
Custom intent doelgroepen zijn opgebouwd vanuit data vanuit search. Met Custom Intent is het mogelijk om mensen met een bepaalde zoekvraag op te volgen met een YouTube video. Stel, u bent een adverteerder die groepsreizen in Italië aanbiedt, dan is het nu mogelijk om mensen die hebben gezocht naar ‘groepsreizen Italië’ te retargetten met een YouTube video. Door het tonen van relevantere advertenties op YouTube kan het kanaal veel meer performance gericht worden ingezet.
Er vinden veel ontwikkelingen plaats op YouTube dit jaar. Zo wordt het dit jaar ook mogelijk om te optimaliseren naar brand lift. De biedstrategie ‘maximize lift bidding’ zorgt voor betere resultaten op brand lift. Daarnaast wordt het ook mogelijk om binnen de YouTube omgeving direct leads te genereren.
#2 Responsive search ads
Campagnes worden steeds verder verrijkt door middel van machine learning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan biedstrategieën en de enhanced bieding optie. Vorig jaar lanceerde Google Smart Display waarbij display ads op basis van machine learning worden samengesteld en ook hierbij wordt de doelgroep bepaald door algoritmen. Een soortgelijk concept wordt nu ook op search ads toegepast. Bij responsive ads geeft u een aantal headlines en beschrijvingen mee als basis waarop vervolgens het systeem gaat optimaliseren naar de beste resultaten. Hierbij laat u de optimalisatie dus volledig over aan machine learning.
Tijdens Google Marketing Live 2018 werd gedeeld dat de mogelijkheid voor responsieve search ads de komende maanden uitgerold wordt en eerst alleen beschikbaar zal zijn voor Engelstalige advertenties. De verwachting is dat de functie in 2019 ook voor andere talen beschikbaar is.
Daarnaast worden search ads uitgebreid door het maximum aantal tekens te verhogen waardoor er 90% meer tekst kan worden toegevoegd dan bij de oorspronkelijke search ads.
Een voorbeeld van Responsive Search ads
#3 Smart campaigns, local campaigns en hotel campaigns
Er zijn een aantal nieuwe campagne typen die mede door machine learning bijdragen aan een maximaal rendement uit een campagne.
Allereerst zijn er ‘smart campaigns’. Deze campagnes zijn gericht op kleine ondernemers die geen tijd hebben om zelf campagnes te managen, maar wel specifieke doelstellingen hebben. Een campagne is in een mum van tijd opgezet en zal aan de hand van een door de adverteerder gekozen doelstelling gaan optimaliseren.
‘Smart shopping campaigns’ zijn interessant voor retailers die werken met een productfeed. De voornaamste doelstelling voor deze campagnes was het genereren van meer sales via online. Het systeem optimaliseert automatisch naar de ingestelde doelstelling. Tijdens de conferentie is aangekondigd dat er twee nieuwe doelen bijkomen om te selecteren: Sturen op offline store visits en aansturen op het bereiken van nieuwe klanten.
Steeds meer zoekopdrachten bevatten zoektermen als ‘dichtbij mij’. Het aantal zoekopdrachten waarin werd gezocht naar iets dichtbij is de afgelopen tijd vertienvoudigd. ‘Local campaigns’ spelen hierop in en zijn gericht op mensen die zich in de buurt van de adverteerder begeven en heeft als doelstelling ook het stimuleren van winkelbezoeken. Adverteerders stellen een budget in en de advertenties worden automatisch gegenereerd op basis van advertentie-elementen van de adverteerder en locatie-extensies.
Tot slot werd er tijdens Google Marketing Live 2018 gesproken over Hotel ads. Deze worden geïntegreerd in het nieuwe Google Ads platform. Deze vorm van campagnes worden ‘hotel campaigns’ genoemd. Dit maakt het voor adverteerders mogelijk om een campagne te managen vanuit dezelfde omgeving als de Search ads.
# 4 Cross-device reporting & remarketing in Google Analytics
Tijdens de lancering van het Google Marketing Platform werd al duidelijk dat de producten van Google beter geïntegreerd zullen worden. Met de komst van cross-device reporting in analytics betekent dit dat met een integratie in Google Ads het ook mogelijk is om cross-device remarketing audiences te gebruiken voor Search en Display campagnes. Deze omni-channel inzichten kunnen daarnaast ook worden gebruikt voor het verder optimaliseren van de campagnes.
Cross-device remarketing audiences kunt u binnenkort gebruiken voor Search en Display campagnes
We hebben tijdens Google Marketing Live 2018 over een aantal mooie ontwikkelingen gehoord die eraan bijdragen dat campagnes nog beter kunnen worden opgezet en waarbij machine learning steeds belangrijker wordt. De komende tijd zal bij het uitrollen van het Google Marketing Platform de impact van de integratie verder duidelijker worden. Uiteraard houden we u op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom GMP.
Aan de slag met Google Ads en het Google Marketing Platform? Wij helpen u graag verder! Neem contact met ons op.