Marketing inzet tijdens corona
Marketing inzet tijdens corona
Niemand ontkomt eraan. Het corona-virus houdt de gehele wereld in zijn greep. Waar we begin dit jaar in Nederland nog dachten, dat het een ver-van-mijn-bed-show was, is ook onze wereld, binnen een paar weken helemaal op zijn kop gezet. Mensen moeten massaal thuisblijven, de horeca moet zijn deuren sluiten, docenten geven les vanuit huis en de kappers kunnen ons niet helpen de wild- en uitgroei tegen te gaan.
Veel branches hebben het erg moeilijk door deze aanpassingen, maar door de verandering in het gedrag van de consument zien we ook veel bedrijven floreren. Zo was het in de eerste weken van maart bijna onmogelijk om je boodschappen nog thuis bezorgd te krijgen. Daarnaast zijn we massaal thuis aan het sporten, verbouwen en bakken geslagen. Waar veel bedrijven moeite hebben het hoofd boven water te houden, hebben de koeriersdiensten moeite om alle pakketjes op tijd te bezorgen.
AANPASSEN AAN ONZEKERHEID
Een crisis brengt altijd onzekerheid en paniek met zich mee. De eerste keuze bij een teruglopende omzet is veelal het snijden in de kosten. Uiteraard een logische gedachte, wanneer je de omzet ziet dalen en niet weet wanneer dit weer gaat aantrekken. Veel organisaties waar de omzet significant is gedaald snijden in het marketingbudget. Dat houdt in dat campagnes worden gepauzeerd en ondernemers hun budget nu liever niet besteden aan (online) marketing.
Echter, er wordt vaak niet stilgestaan bij het feit dat een crisis juíst kansen met zich meebrengt. Zo wordt door onderzoek juist bevestigd, dat het terugbrengen van marketingbudgetten tijdens een recessie, een negatief impact heeft op verkopen, tijdens én na deze periode. In hetzelfde onderzoek constateert Professor Gerard J. Tellis dat ondernemingen die juist meer investeren in marketing in tijden van recessie, tijdens en na deze fase, een toename in verkoop, winst en marktaandeel ondervonden.
Belangrijk is om in deze periode creatief te zijn en goed na te denken over waar je het beschikbare budget aan gaat besteden. Welke andere opties heb je eigenlijk als organisatie om zichtbaar te blijven én omzet te blijven genereren?
VERSCHUIVINGEN IN ONLINE CONSUMENTENGEDRAG
Het is belangrijk om inzicht te krijgen. Bijvoorbeeld in hoe het onlinegedrag van de consument in de coronacrisis is veranderd. Hierdoor kan je gaan nadenken over creatieve mogelijkheden waarmee jouw business kan inspelen op deze aangepaste behoefte.
Uit onderzoek naar de verschuiving in het online consumentengedrag zien we in hoofdlijnen het volgende terug:
1.Onderzoek
Mensen zijn nu juíst meer op zoek naar informatie. Zo zijn mensen opzoek naar tips over hoe veilig te blijven in het nieuwe normaal. Denk bijvoorbeeld aan; boodschappen laten bezorgen, informatie opzoeken over zakelijke leningen of informatieve zoekopdrachten in combinatie met ‘in de buurt’.
2. Verbinden
Verbinden is in deze tijden een grotere uitdaging. Dit is dan ook de reden dat je stijgende zoekopdrachten ziet naar hulpmiddelen die ons verbinden met anderen, maar ook de verbinding met onszelf. Van programma’s die het mogelijk maken om te beeldbellen (werk en privé) tot onderzoek naar persoonlijke ontwikkeling.
3. Aanpassen
Op dit moment wordt er veel gevraagd van ons aanpassingsvermogen. Mensen zoeken naar middelen die hun helpen zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Voornamelijk wordt er gezocht naar dingen om te doen. Mensen proberen om met name zichzelf door de saaie momenten van thuis zitten heen te helpen.
HOE KAN IK HIER ALS ONDERNEMER OP INSPELEN?
Het is erg belangrijk om in deze onzekere periode actief te blijven met de inzet van je (online) marketing. Probeer nu juist jouw bedrijf in de spotlights te zetten en je aan te passen aan de veranderende consumentenbehoefte. Om zo tijdens deze crisis, maar ook zeker daarna, in het zicht van potentiële klanten te blijven.
Als we de drie beschreven verschuivingen in het zoekgedrag van de consument omzetten naar kansen voor ondernemers, kun je denken aan de onderstaande mogelijkheden:
Ondersteunen in informatievoorziening
Hoe kan jij jouw expertise op dit moment inzetten om anderen te voorzien van benodigde informatie? Denk bijvoorbeeld eens na over belangrijke vraagstukken in jouw branche. Heb je moeite om deze vraagstukken in kaart te brengen? Probeer deze vragen dan eens op te halen met online tools zoals AnswerThePublic.com.
Help met het creëren van verbindingen / zelfontwikkeling
Ben je in de mogelijkheid om mensen te ondersteunen bij het maken van verbindingen? Of kan jij mensen helpen zichzelf te ontwikkelen op een bepaald vlak? Wellicht interessant om eens na te denken over het geven van online trainingen. Een bakker die een online cursus brood bakken kan aanbieden in deze periode, zal ongetwijfeld voldoende aanmeldingen krijgen.
Bestrijden van verveling
Heb jij de mogelijkheid om jouw dienst om te toveren zodat je inspeelt op de saaie momenten thuis? Denk bijvoorbeeld aan Escape Rooms, die nu massaal online te bezoeken zijn of waar lokale kroegen een pub quiz via Zoom organiseren, inclusief passend bierpakket.