Cookieless Marketing Scan
We staan momenteel aan het begin van een digitale evolutie van ons online ecosysteem: met een veranderde klantrelatie, gedreven door sterke hang naar privacy. We hebben nu samen de taak om de juiste ideeën, oplossingen en toestemmingsinformatie naadloos op de privacy aan te laten sluiten. Met als doel dat de eindgebruiker goed wordt behandeld en hierin wordt voorzien (vertrouwen en transparantie). Uiteraard snappen we ook het business belang en helpen we hierin de optimale balans te vinden.
Future Proof Marketing?
- Cookieless Marketing Scan
- Interactieve Workshop (dagdeel)
- Concrete implementatie roadmap
- Implementatie marketing tactieken
- Digital en 1st party data strategie
Het cookieless tijdperk
Cookies zijn ruim 10 jaar lang een integraal onderdeel geweest van digital marketing en werden toegepast als het gaat om doelgroeptargeting, analyses, remarketing en meer. We weten dat cookies prima functioneren, maar het gaat hier om de privacy van de gebruiker.
Het marketing landschap is de afgelopen jaren enorm veranderd en blijft in beweging door het wegvallen van 3rd party cookies en de nieuwe Europese wetgeving. Zowel adverteerders als agencies zullen mee moeten bewegen naar een meer duurzame digital marketing strategie. Het gebruik van 1st party data en geavanceerde technologie om gepersonaliseerde, effectieve campagnes voor klanten te leveren is hiervoor essentieel.
Concreet plan voor future proof marketing
In een interactieve workshop analyseren we samen met opdrachtgevers én de belangrijkste stakeholders in de organisatie hoe de huidige situatie en way of work er uit ziet. In de workshop wordt antwoord gegeven op vragen als wet- en regelgeving, kaders van marketing activiteiten (wat kan wel en wat kan niet meer), alternatieven van tooling, bewustwording van delen persoonsgegevens, consumentengedrag, data collectie (en inzet hiervan/ 1st party data/ CDP) en Data Ethiek.
We zetten dit af tegen de gewenste manier van werken en maken de transitie visueel in een workflow tool. Het geheel wordt opgeleverd in een concrete roadmap op basis van effort (tijd/geld) en gain (business potentie) zodat altijd wordt gewerkt aan de juiste acties.
We implementeren niet alleen de marketingtactieken voor data analytics, CRO en media buying, maar zetten ook tests op om ook hierna de performance te verbeteren. We ontwikkel een duurzame marketingstrategie waar 1st party data, geavanceerde technologie en de eindklant centraal staan.
Mediastrategie en cookieless advertising
Nu we 3rd party cookies uit gaan serveren is 1st party data essentieel om gericht en effectief te adverteren. OrangeValley heeft een paar beproefde strategieën onder elkaar waarbij we cookieless te werk gaan en nog de doelgroep optimaal bereiken.
Jouw klant centraal
Marketing wordt ook wel gezien als het produceren, transporteren en leveren van waarde voor jouw klanten. Om de waarde voor jouw klant zo groot mogelijk te laten zijn, is actuele en diepgaande klantkennis de bron voor succes. Door continu en structureel klantbehoeften en gedrag vast te leggen, verrijk je jouw inzichten. Wanneer je die steeds ruimere klantinzichten omzet in acties ten bate van de doelgroep, zal jouw doelgroep een toename aan waarde gaan ervaren.
Bij OrangeValley gebruiken we data driven persona’s voor heldere en zeer verdiepende klantinzichten. Lees een voorbeeld hiervan bij onze klant Score.
Breng de digitale klantreis in kaart
Een door de klant gewaardeerde reis, is het resultaat van ‘customer journey orchestratie’. Kanalen en touchpoints dienen optimaal met elkaar in harmonie te spelen. Ook hier is een luisterend oor voor de klant essentieel. Door het overstijgen van de kanaalinzichten in silostructuur, kun je toewerken naar een volledig geoptimaliseerde customer journey. Het koppelen van data in bijvoorbeeld Google sheets of een data warehouse als BigQuery, geven je de mogelijkheid dit te doen. Voor onze data experts is dit dagelijkse kost, zij kunnen je hier uitstekend bij ondersteunen.
Maak een data driven digitale strategie operationeel
De digitale strategie bestaat naast een doel, doelgroep en klantreis uit een omschrijving van ‘wat’ er nodig is om het doel te behalen. Het ‘wat’ bestaat altijd uit drie pijlers:
- Technologie.
- Processen.
- Mensen.
De executie van de strategie en daarmee het wel of niet behalen van het doel, valt of staat met de synergie tussen deze drie pijlers. Door deze pijlers aan te laten sluiten op de volwassenheid van jouw organisatie, vergroot je jouw kansen op het behalen van je doelstelling aanzienlijk.
De Cookieless Future en de organisatie
Wanneer je als organisatie start met het oppakken van de verschillende oplossingen rondom de cookieless future zal de bewustwording centraal moeten staan met als belangrijkste aspect: zet de cookieless future op de agenda binnen de organisatie. Doordat cookieless impact heeft op meerdere aspecten en deelgebieden in de organisatie, is het belangrijk om de juiste stakeholders intern bij elkaar te brengen. Zet dus bij voorkeur een (tijdelijk) team op.
De drie belangrijkste stakeholders:
- Technologie: IT, ICT en development: Kortom alles rondom techniek, systemen en tooling. Met aspecten zoals; wat toe te passen en binnen welke kaders er geopereerd moet worden? Daarnaast zijn de mogelijkheden van tooling en hoe de techniek omgaat met privacy van belang. Beschermde data moet ook beschermd blijven, met bijvoorbeeld een Data Ethiek Framework zodat het altijd up-to-date blijft.
- Branding / Corporate: het definiëren van de visie op cookieless adverteren. Waar het bedrijf voor staat en hoe de samenhang met privacy, vertrouwen, legal en bedrijfsvisie is gewaarborgd.
- Marketing: de cookieless future van Digital Advertising geeft beperkingen in het omgaan met de bestaande en nieuwe data en het is van belang deze slim in te zetten binnen de privacy kaders van Techniek en Corporate.