Just Justa fotografie

Google Analytics 4 Updates

Op dit blog houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Google Analytics 4. Er zijn namelijk diverse verschillen met Universal Analytics, dit geldt ook voor de vernieuwde betaalde versie van 360 Google Analytics 4.

Het blog bevat extra uitleg voor de gebruiker op het vlak van implementatie, data analyse en privacy. 

De laatste ontwikkelingen op het gebied van GA4:

  • 7 november 2022 - (Her)gebruik bestaande tags
    Naast de website tags die zijn gecreëerd binnen GA4, kan de Google Analytics Setup Assistant nu ook bestaande tags (her)gebruiken die zijn gecreëerd binnen Google Ads. Hierdoor kan jouw nieuwe GA4 property gewoon data ontvangen, zonder je hele website te hoeven her-taggen.

    Naast de website tags die zijn gecreëerd binnen GA4, kan de Google Analytics Setup Assistant nu ook bestaande tags (her)gebruiken die zijn gecreëerd binnen Google Ads. Hierdoor kan jouw nieuwe GA4 property gewoon data ontvangen, zonder je hele website te hoeven her-taggen.

  • 3 november 2022 - Zelfgemaakte primaire dimensies
    Je kan nu zelfgemaakte dimensies en statistieken toevoegen aan je zelfgemaakte rapporten als primaire dimensies. Zo kan je makkelijker rapporteren over aangepaste informatie die belangrijk is voor jouw bedrijf.

    Je kan nu zelfgemaakte dimensies en statistieken toevoegen aan je zelfgemaakte rapporten als primaire dimensies. Zo kan je makkelijker rapporteren over aangepaste informatie die belangrijk is voor jouw bedrijf. Daarnaast zijn de dimensies en statistieken in de Rapportenbouwer bijgewerkt, om gemakkelijker te kunnen navigeren en dimensies en statistieken sneller te kunnen vinden.

  • 2 november 2022 - Tijd en datum dimensies nu beschikbaar
    Verschillende tijd en datum dimensies zijn nu te gebruiken in ‘Reports’ en ‘Explore’, zoals: ‘Hour’, ‘Nth hour’, ‘Date + hour’, ‘Week’ en ‘Month’. Extreem handig om bepaalde trends te ontdekken in gebeurtenissen op jouw website of app.

    Verschillende tijd en datum dimensies zijn nu te gebruiken in ‘Reports’ en ‘Explore’, zoals: ‘Hour’, ‘Nth hour’, ‘Date + hour’, ‘Week’ en ‘Month’. Extreem handig om bepaalde trends te ontdekken in gebeurtenissen op jouw website of app.

  • 14 oktober 2022 - Haal automatisch je gegevens op
    Je kunt nu een dagelijks, wekelijks of maandelijks schema opstellen voor alle typen gegevensimport (item, cost, user, event) waarmee gegevens worden opgehaald van een File Transfer Protocol (FTP) server naar keuze. Daarnaast kun je nog steeds op elk moment handmatig een bestand importeren.

    Je kunt nu een dagelijks, wekelijks of maandelijks schema opstellen voor alle typen gegevensimport (item, cost, user, event) waarmee gegevens worden opgehaald van een File Transfer Protocol (FTP) server naar keuze. Daarnaast kun je nog steeds op elk moment handmatig een bestand importeren.

  • 5 oktober 2022 - Het is makkelijker om GA4 ecommerce rapporten te gebruiken
    Vanaf nu kan je Google Analytics 4 ecommerce rapporten gebruiken zonder dat je je ecommerce implementatie hoeft te veranderen. Het was al mogelijk om volledig te migreren en te her implementeren van e-commerce om GA4 e-commerce events te versturen (dit raadt Google aan), maar sinds vandaag is het ook mogelijk om: je UA ecommerce implementatie te gebruiken om GA4 ecommerce events te vullen, en; je UA ecommerce implementatie te vervangen door GA4 ecommerce events en je GA4 ecommerce events te gebruiken om je UA property te vullen met ecommerce data.

    Vanaf nu kan je Google Analytics 4 ecommerce rapporten gebruiken zonder dat je je ecommerce implementatie hoeft te veranderen. Het was al mogelijk om volledig te migreren en te her implementeren van e-commerce om GA4 e-commerce events te versturen (dit raadt Google aan), maar sinds vandaag is het ook mogelijk om:

    • je UA ecommerce implementatie te gebruiken om GA4 ecommerce events te vullen, en;
    • je UA ecommerce implementatie te vervangen door GA4 ecommerce events en je GA4 ecommerce events te gebruiken om je UA property te vullen met ecommerce data.

  • 29 september 2022 - Form Interactions metingen in Enhanced Measurements
    Het is nu mogelijk om formulier interacties automatisch te meten met Enhanced Measurements. Dit betekent dat je deze feature kan aanvinken in de interface van GA4.

    Het is nu mogelijk om formulier interacties automatisch te meten met Enhanced Measurements. Dit betekent dat je deze feature kan aanvinken in de interface van GA4. Zodra je dit aanvinkt worden er 2 events gemeten: form_start (eerste interactie van de gebruiker met het formulier) & form_submit (gebruiker vult het formulier succesvol in). Deze feature wordt langzaam uitgerold en het kan dus zijn dat hij bij jou niet nog zichtbaar is.

  • 14 september 2022 - Aanbevelingen in GA4 rapporten
    Google toont vanaf nu aanbevelingen boven verschillende GA4 rapporten. Hiervoor moet genoeg data aanwezig zijn om deze aanbevelingen te geven.

    Google toont vanaf nu aanbevelingen boven verschillende GA4 rapporten. Hiervoor moet genoeg data aanwezig zijn om deze aanbevelingen te geven.

  • 1 september 2022 - Query dimensies zijn bijgewerkt
    De dimensies Google Ads query, First user Google Ads query, en Session Google Ads query zijn bijgewerkt, om aan een hogere privacy-drempel te voldoen. Hierdoor zullen de statistieken beter overeenkomen met wat je ziet in uw Google Ads rapporten.

    De dimensies Google Ads query, First user Google Ads query, en Session Google Ads query zijn bijgewerkt, om aan een hogere privacy-drempel te voldoen. Hierdoor zullen de statistieken beter overeenkomen met wat je ziet in uw Google Ads rapporten.

  • 16 augustus 2022 - Data-Driven attributiemodel
    Google heeft wijzigingen aangebracht in het Data-Driven attributiemodel die de nauwkeurigheid van het model verbeteren voor conversietypes met een laag conversievolume of een korte gegevenshistorie.

  • 5 augustus 2022 - Introductie Access Logging API
    De alpha versie van GA4’s Access Logging API wordt geïntroduceerd aan Analytics 360 properties. Deze functie geeft een lijst van gebruikers die toegang hebben tot de data van propperties en details over de toegang.

    De alpha versie van GA4’s Access Logging API wordt geïntroduceerd aan Analytics 360 properties. Deze functie geeft een lijst van gebruikers die toegang hebben tot de data van propperties en details over de toegang. Hiermee kan je automatisch de toegang tot je accounts monitoren voor audit doeleinden.

  • 28 juli 2022 - Veranderde cookie instellingen
    Je kan nu de instellingen voor het verlopen en bijwerken van cookies wijzigen vanaf de Analytics-interface. Hierdoor hoef je de globale site-tagcode niet meer te veranderen of Google Tag Manager te gebruiken om dit te doen.

    Je kan nu de instellingen voor het verlopen en bijwerken van cookies wijzigen vanaf de Analytics-interface. Hierdoor hoef je de globale site-tagcode niet meer te veranderen of Google Tag Manager te gebruiken om dit te doen.

  • 22 juli 2022 - Pas filters toe & creëer een gefilterd custom rapport
    Iedereen met toegang tot een property kan nu filters toepassen op een detail report, om een subset te bekijken van de data. Als de gebruiker die de filter heeft toegepast, het rapport verlaat, wordt de filter automatisch verwijderd.

    Iedereen met toegang tot een property kan nu filters toepassen op een detail report, om een subset te bekijken van de data. Als de gebruiker die de filter heeft toegepast, het rapport verlaat, wordt de filter automatisch verwijderd.

    Iedereen met de machtigingen Editor (en hoger) voor een property kan nu gefilterde custom rapporten maken, om een meer geleide rapportage-ervaring te creëren.

  • 11 juli 2022 - Nieuwe dimensies binnen GA4
    Vanaf nu kan je binnen GA4 het bouncepercentage, extra UTM-parameterwaarden en conversiepercentage zien op verschillende locaties, waaronder verkenningen, segmenten, doelgroepen, rapporten en de Google Analytics Data API.

  • 8 juli 2022 - Web data reporting
    Google Ad Manager publisher networks kan nu, door middel van web data reporting, rapporteren over Google Ad Manager web en app ad monetization in Google Analytics 4 en kan rapporteren over Google Analytics 4 gedragsgegevens over web en app in Google Ad Manager Analytics rapporten.

  • 28 juni 2022 - Onlangs bekeken is uitgebreid
    Het gedeelte Onlangs bekeken in de zoekresultaten van Google Analytics 4-property’s is uitgebreid. Waar voorheen alleen links stonden naar recent bekeken standaardrapporten, staan hier nu ook links tussen naar aangepaste rapporten, Verkennen, de pagina Beheerder, Advertentiehub en Instellen.

    Het gedeelte Onlangs bekeken in de zoekresultaten van Google Analytics 4-property’s is uitgebreid. Waar voorheen alleen links stonden naar recent bekeken standaardrapporten, staan hier nu ook links tussen naar aangepaste rapporten, Verkennen, de pagina Beheerder, Advertentiehub en Instellen.

  • 13 juni 2022 - Aanvullende domeinen voor EU verkeer
    Gegevens over verkeer in de EU wordt vanaf nu alleen nog verzameld via servers in de EU. In juni zijn aanvullende domeinen geïntroduceerd om dit verkeer vast te leggen met Google Analytics 4.

    Gegevens over verkeer in de EU wordt vanaf nu alleen nog verzameld via servers in de EU. In juni zijn aanvullende domeinen geïntroduceerd om dit verkeer vast te leggen met Google Analytics 4.

  • 2 juni 2022 - Gedragsmodellering voor de toestemmingsmodus
    Gedragsmodellering voor de toestemmingsmodus is geïntroduceerd om het gat te dichten wat ontstaat door de bezoekers die Analytics-cookies weigeren. Door het gedrag van gebruikers die Analytics-cookies weigeren, te modelleren op basis van het gedrag van vergelijkbare gebruikers die Analytics-cookies accepteren, probeert Google onvolledige metingsscenario’s te verminderen.

    Gedragsmodellering voor de toestemmingsmodus is geïntroduceerd om het gat te dichten wat ontstaat door de bezoekers die Analytics-cookies weigeren. Door het gedrag van gebruikers die Analytics-cookies weigeren, te modelleren op basis van het gedrag van vergelijkbare gebruikers die Analytics-cookies accepteren, probeert Google onvolledige metingsscenario’s te verminderen.

     

  • 31 mei 2022 - Dynamisch gebruikers opnemen of uitsluiten
    Wanneer je doelgroepen bouwt in Analytics, kun je de doelgroepdefinitie configureren om dynamisch gebruikers op te nemen of uit te sluiten die voldoen aan de waarde van de parameter event_count in de afgelopen N dagen. Deze optie is alleen beschikbaar wanneer je gebeurtenissen gebruikt als basis voor de doelgroep.

    Wanneer je doelgroepen bouwt in Analytics, kun je de doelgroepdefinitie configureren om dynamisch gebruikers op te nemen of uit te sluiten die voldoen aan de waarde van de parameter event_count in de afgelopen N dagen. Deze optie is alleen beschikbaar wanneer je gebeurtenissen gebruikt als basis voor de doelgroep.

  • 20 mei 2022 - Consent Mode, Linked Users & Funner API
    Om de gaten op te vullen waar waargenomen gegevens niet beschikbaar zijn, introduceert Google Consent Mode. Hiermee kunnen events nog steeds anoniem worden getrackt wanneer een bezoeker geen cookies accepteert.

    Om de gaten op te vullen waar waargenomen gegevens niet beschikbaar zijn, introduceert Google Consent Mode. Hiermee kunnen events nog steeds anoniem worden getrackt wanneer een bezoeker geen cookies accepteert. 

    Linked Users, het nieuwe model van Google voor productoverschrijdend toegangsbeheer, stelt een beheerder van Google Analytics 4 in staat de expliciete machtigingen in te stellen die beschikbaar zijn voor gebruikers in andere producten.

    Een nieuwe runFunnelReport methode wordt geïntroduceerd in de Google Analytics Data API. Deze methode retourneert een aangepast trechterrapport van uw Google Analytics-gebeurtenisgegevens.

     

  • 22 april 2022 - Wijzigingen in tagging-instellingen & events markeren als conversie
    Gebruikers zullen tijdelijk geen wijzigingen in hun tagging-instellingen kunnen zien in de Property Change History. Dit omvat wijzigingen in domeinoverschrijdende metingen, intern verkeer, ongewenste verwijzingen en sessie time-out.

    Gebruikers zullen tijdelijk geen wijzigingen in hun tagging-instellingen kunnen zien in de Property Change History. Dit omvat wijzigingen in domeinoverschrijdende metingen, intern verkeer, ongewenste verwijzingen en sessie time-out. Deze info wordt in de volgende update verplaatst naar de Web stream details pagina.

    Gebruikers met de rol van editor kunnen nu een events direct in het eventsrapport als conversie markeren en ongedaan maken.

  • 6 april 2022 - Autosuggest voor zoeken in GA4
    Het zoekvak bovenaan Analytics biedt nu suggesties om het vinden van informatie makkelijker te maken. Tijdens het typen toont Analytics nuttige zoekopdrachten, waarbij het voorgestelde deel van de tekst vet wordt weergegeven.

    Het zoekvak bovenaan Analytics biedt nu suggesties om het vinden van informatie makkelijker te maken. Tijdens het typen toont Analytics nuttige zoekopdrachten, waarbij het voorgestelde deel van de tekst vet wordt weergegeven.

Stijn van Rijssel

Heb je een vraag over GA4 of wet- en regelgeving? Neem dan contact op!

Help je hulp nodig met het implementeren van GA4? Een vraag over het gebruik van GA4 of de wet- en regelgeving?

Of wil je op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen op het gebied van Google Analytics 4?

Laat een bericht achter en één van onze experts neemt contact met je op!