Google Analytics 4 Updates
Op dit blog houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van Google Analytics 4 (GA4). Er zijn namelijk diverse verschillen met Universal Analytics, dit geldt ook voor de vernieuwde betaalde versie van 360 Google Analytics 4.
Het blog bevat extra uitleg voor de gebruiker op het vlak van implementatie, data analyse en privacy.
Waarom Data & Analytics?
- 1st party data strategie
- Bewezen tooling implementatie aanpak
- 100% GDPR compliant
- Data kwaliteit cruciaal
- Stevig fundament voor data activatie
- Dashboards & geautomatiseerde reporting
22 maart 2023 - Verhoogd aantal toegestane properties
Google Analytics 4 heeft het aantal toegestane properties in een account verhoogd van 100 naar 2000, waardoor er meer flexibiliteit is bij het organiseren van properties zonder dat er een verzoek tot verhoging moet worden ingediend bij support.
Er is echter een nieuwe limiet van 400 sub-eigenschappen ingevoerd, die kan worden verhoogd via een verzoek aan support, maar alleen per geval.
16 maart 2023 - Ondersteuning toegevoegd voor aangepaste parameters op itemniveau
Google Analytics 4 verwerkt nu aangepaste parameters op itemniveau van de ecommerce-events op jouw website of app, die kunnen worden geregistreerd als aangepaste dimensies en gebruikt in verkenningen.
Met item-scoped aangepaste parameters kun je meer informatie verzamelen over items op je website of app, buiten de vooraf gedefinieerde parameters die standaard worden aangeboden.
Je kunt maximaal 10 item-scoped aangepaste parameters voor standaard eigenschappen en 25 voor Analytics 360 eigenschappen registreren als aangepaste dimensies.
14 maart 2023 - Maak aangepaste kanaalgroepen voor betere campagne tracking
Met Google Analytics kun je nu aangepaste kanaalgroepen maken, vanuit het niets of door de standaardkanaalgroep van Google als uitgangspunt te gebruiken, zodat je je eigen kanalen kunt maken en aanpassen. Aangepaste kanaalgroepen zijn beschikbaar voor alle klanten en je kunt ze gebruiken in aangepaste rapporten en verkenningen om een actuele en historische weergave van je campagnekanalen te zien.
Je kan de namen van kanalen aanpassen aan je bedrijfsvoorkeuren, de criteria voor elk kanaal aanpassen, en kanalen toevoegen of verwijderen om een bredere of meer specifieke weergave van je kanaalgegevens mogelijk te maken.
1 maart 2023 - Gebruikerstoegangsbeheer voor Analytics-functies in Google Ads
In de komende maanden zal de Google Analytics 4 audience builder worden geïntegreerd in Google Ads om het aanmaken van Google Analytics 4 audience te vereenvoudigen en toe te passen op je Google Ads-campagnes. Om deze functie mogelijk te maken, wordt een nieuw model voor productoverschrijdend toegangsbeheer geïntroduceerd voor Google Ads. Met dit model kan een Google Analytics 4 property admin de expliciete machtigingen instellen die beschikbaar zijn voor gebruikers in een gekoppeld Google Ads account. De Google Analytics-beheerder kan rollen toewijzen aan de verschillende rechten in Google Ads (bijv. Beheerder, Standaard, Alleen lezen). De toegewezen rollen bepalen de toegang tot Analytics-functies in Google Ads, zoals het creëren van Analytics-groepen vanuit Google Ads.
15 februari 2023 - Verbeteringen voor grootschalige gegevens
Google Analytics 4 heeft verschillende nieuwe functies geïntroduceerd waarmee gebruikers meer controle krijgen over hun gegevens en analyses. De eerste functie omvat een verfijnder icoon voor gegevenskwaliteit dat specifieke berichten weergeeft voor elke afzonderlijke kaart in een rapport. Hierdoor krijgen gebruikers een nauwkeuriger inzicht in de kwaliteit van de gegevens voor elke kaart en kunnen zij beter geïnformeerde beslissingen nemen op basis van de verstrekte inzichten.
Een andere functie biedt gebruikers verschillende opties om de cardinaliteitslimieten in hun rapporten op te heffen of te verlagen. Alle eigenschappen kunnen nu hetzelfde rapport maken in Explore, dat nooit een “(other)” rij weergeeft en ruwe gegevens op evenementniveau gebruikt. Bovendien kunnen Google Analytics 360-eigenschappen tot 100 rapporten per property markeren als hoge prioriteit, wat toegang geeft tot uitgebreide gegevenssets en de “(other)” rij permanent verwijdert uit de gemarkeerde rapporten.
Ten slotte biedt Google Analytics 4 ook nieuwe steekproefcontroles specifiek voor Google Analytics 360-eigenschappen. Gebruikers kunnen nu kiezen tussen “Meer gedetailleerde resultaten”, waarbij de maximale steekproefgrootte wordt gebruikt om zeer nauwkeurige inzichten te verkrijgen, en “Snellere resultaten”, waarbij een kleinere steekproefgrootte wordt gebruikt om sneller inzichten te genereren. Door gebruikers deze nieuwe functies te bieden, stelt Google Analytics 4 hen in staat meer waardevolle inzichten te verwerven op een manier die het beste bij hun behoeften past.
30 januari 2023 - Verbeterde zoekfunctie voor properties en accounts
Google heeft de zoekbalk bovenaan GA4 bijgewerkt zodat u informatie kunt vinden over uw huidige property of account, en kunt navigeren naar de andere Google Analytics 4-properties waarnaar je toegang hebt.
Met de volgende zoektermen kun je de details openen voor een web- of app-gegevensstroom in de property die je gebruikt:
het trefwoord “Tracking”
een webstream-meet-ID (bijv. “G-XXXXXXX”)
een app-stream-ID (bijv. “XXXXXXX”).
Met de volgende zoektermen kun je de instellingen openen voor de property die je gebruikt:
het trefwoord “Property”.
de huidige property-ID of property-naam
Met de volgende zoektermen kun je de instellingen openen voor het account dat je gebruikt:
het trefwoord “Account”
de huidige account-ID of accountnaam
Met de volgende zoektermen kun je navigeren naar een andere Google Analytics 4 property dan degene die je gebruikt. Analytics toont maximaal 7 properties die overeenkomen met de zoekopdracht.
de property-ID of property-naam van de andere property
een webstreammeet-ID (bijv. “G-XXXXXXX”) in de andere property
een app-stream-ID (bijv. “XXXXXXX”) in de andere property
10 januari 2023 - Introductie van nieuwe e-commerce dimensies en metrics
Google Analytics biedt nu een item-scoped en event-scoped versie van elke ecommerce-metric, zodat u informatie over uw producten of diensten kunt analyseren en belangrijke ecommerce-interacties afzonderlijk kunt analyseren.
21 december 2022 - Universal Analytics-publiek in GA4 opnieuw aanmaken en de startpagina personaliseren
Google Analytics 4 heeft verschillende updates uitgebracht om de gebruikerservaring en het aanpassingsvermogen te verbeteren.
Eén update stelt gebruikers in staat om Universal Analytics-audiences opnieuw te maken in een Google Analytics 4- property met behulp van de GA4 Migrator for Google Analytics Google Sheets add-on. De add-on bevat informatie over welke audiences opnieuw kunnen worden aangemaakt en stelt gebruikers in staat de audience definities in de spreadsheet te bewerken om relevante GA4 dimensies en metrics te gebruiken.
Met een andere update kunnen gebruikers de inhoud op de Startpagina personaliseren en de metriek op de overzichts- en realtimekaarten wijzigen. De wijzigingen in de statistieken, dimensies en datum op een kaart worden in toekomstige sessies hersteld, en wanneer gebruikers terugkeren naar een rapport via het gedeelte Onlangs geopend, zien ze alle wijzigingen in het rapport.
Er is ook een ‘Suggested for you’-sectie toegevoegd om populaire kaarten in Google Analytics 4-eigenschappen weer te geven, zodat gebruikers nuttige informatie in hun eigendom kunnen vinden.
Ten slotte kunnen gebruikers nu feedback geven door een duim omhoog of omlaag te doen voor kaarten in de ‘Suggested for you’, ‘Because you view frequently’ en ‘Insights’ onderdelen, zodat Google Analytics in de toekomst meer nuttige informatie kan bieden.
14 december 2022 - Laat je bedrijf groeien met een Google Ads tegoed
Google Analytics biedt Google Ads-gebruikers nu een eenmalig Ads-tegoed om te helpen meer potentiële klanten te bereiken met behulp van hun Google Analytics-gegevens. De nieuwe aanbeveling verschijnt bovenaan het Advertentie snapshot rapport of in het gedeelte Inzichten & Aanbevelingen op de startpagina voor accounts van Google Analytics die hiervoor in aanmerking komen.
13 december 2022 - Evalueer je landingspagina's
Google heeft een nieuw Landing page-rapport toegevoegd om de effectiviteit te kunnen evalueren van de eerste pagina’s waar mensen op landen als ze jouw website bezoeken. Inzicht in waar gebruikers voor het eerst landen op je website kan je helpen je gebruikerservaring en marketinginspanningen te optimaliseren.
8 december 2022 - Introductie van gedragsmodellering in Realtime rapportage
Gegevens over gedragsmodellen zijn nu beschikbaar in Realtime-rapporten en kaarten met Realtime-gegevens in Google Analytics 4. Realtime gedragsmodellen breiden de voordelen uit van gemodelleerde gegevens die al beschikbaar zijn in andere rapporten. Wanneer websitebezoekers of app-gebruikers analytics-cookies of gelijkwaardige app-identificaties weigeren, missen rapporten gegevens over hen. Gedragsmodellering vult de ontbrekende gegevens aan door het gedrag van gebruikers die analytische cookies weigeren te modelleren op basis van het gedrag van vergelijkbare gebruikers die analytische cookies accepteren.
5 december 2022 - Introductie van nieuwe sessie-statistieken
De volgende nieuwe sessiegegevens zijn toegevoegd aan rapporten en verkenningen:
Gemiddelde sessieduur: De gemiddelde duur (in seconden) van de sessies van gebruikers.
Views per sessie: Het aantal app-schermen of webpagina’s dat gebruikers per sessie hebben bekeken.
7 november 2022 - (Her)gebruik bestaande tags
Naast de website tags die zijn gecreëerd binnen GA4, kan de Google Analytics Setup Assistant nu ook bestaande tags (her)gebruiken die zijn gecreëerd binnen Google Ads. Hierdoor kan jouw nieuwe GA4 property gewoon data ontvangen, zonder je hele website te hoeven her-taggen.
3 november 2022 - Zelfgemaakte primaire dimensies
Je kan nu zelfgemaakte dimensies en statistieken toevoegen aan je zelfgemaakte rapporten als primaire dimensies. Zo kan je makkelijker rapporteren over aangepaste informatie die belangrijk is voor jouw bedrijf. Daarnaast zijn de dimensies en statistieken in de Rapportenbouwer bijgewerkt, om gemakkelijker te kunnen navigeren en dimensies en statistieken sneller te kunnen vinden.
2 november 2022 - Tijd en datum dimensies nu beschikbaar
Verschillende tijd en datum dimensies zijn nu te gebruiken in ‘Reports’ en ‘Explore’, zoals: ‘Hour’, ‘Nth hour’, ‘Date + hour’, ‘Week’ en ‘Month’. Extreem handig om bepaalde trends te ontdekken in gebeurtenissen op jouw website of app.
14 oktober 2022 - Haal automatisch je gegevens op
Je kunt nu een dagelijks, wekelijks of maandelijks schema opstellen voor alle typen gegevensimport (item, cost, user, event) waarmee gegevens worden opgehaald van een File Transfer Protocol (FTP) server naar keuze. Daarnaast kun je nog steeds op elk moment handmatig een bestand importeren.
5 oktober 2022 - Het is makkelijker om GA4 e-commerce rapporten te gebruiken
Vanaf nu kan je Google Analytics 4 e-commerce rapporten gebruiken zonder dat je je e-commerce implementatie hoeft te veranderen. Het was al mogelijk om volledig te migreren en te her implementeren van e-commerce om GA4 e-commerce events te versturen (dit raadt Google aan), maar sinds vandaag is het ook mogelijk om:
- je UA e-commerce implementatie te gebruiken om GA4 e-commerce events te vullen, en;
- je UA e-commerce implementatie te vervangen door GA4 e-commerce events en je GA4 e-commerce events te gebruiken om je UA property te vullen met e-commerce data.
29 september 2022 - Form Interactions metingen in Enhanced Measurements
Het is nu mogelijk om formulier interacties automatisch te meten met Enhanced Measurements. Dit betekent dat je deze feature kan aanvinken in de interface van GA4. Zodra je dit aanvinkt worden er 2 events gemeten: form_start (eerste interactie van de gebruiker met het formulier) & form_submit (gebruiker vult het formulier succesvol in). Deze feature wordt langzaam uitgerold en het kan dus zijn dat hij bij jou niet nog zichtbaar is.
14 september 2022 - Aanbevelingen in GA4 rapporten
Google toont vanaf nu aanbevelingen boven verschillende GA4 rapporten. Hiervoor moet genoeg data aanwezig zijn om deze aanbevelingen te geven.
1 september 2022 - Query dimensies zijn bijgewerkt
De dimensies Google Ads query, First user Google Ads query, en Session Google Ads query zijn bijgewerkt, om aan een hogere privacy-drempel te voldoen. Hierdoor zullen de statistieken beter overeenkomen met wat je ziet in uw Google Ads rapporten.
16 augustus 2022 - Data-Driven attributiemodel
Google heeft wijzigingen aangebracht in het Data-Driven attributiemodel die de nauwkeurigheid van het model verbeteren voor conversietypes met een laag conversievolume of een korte gegevenshistorie.
5 augustus 2022 - Introductie Access Logging API
De alpha versie van GA4’s Access Logging API wordt geïntroduceerd aan Analytics 360 properties. Deze functie geeft een lijst van gebruikers die toegang hebben tot de data van propperties en details over de toegang. Hiermee kan je automatisch de toegang tot je accounts monitoren voor audit doeleinden.
28 juli 2022 - Veranderde cookie instellingen
Je kan nu de instellingen voor het verlopen en bijwerken van cookies wijzigen vanaf de Analytics-interface. Hierdoor hoef je de globale site-tagcode niet meer te veranderen of Google Tag Manager te gebruiken om dit te doen.
22 juli 2022 - Pas filters toe & creëer een gefilterd custom rapport
Iedereen met toegang tot een property kan nu filters toepassen op een detail report, om een subset te bekijken van de data. Als de gebruiker die de filter heeft toegepast, het rapport verlaat, wordt de filter automatisch verwijderd.
Iedereen met de machtigingen Editor (en hoger) voor een property kan nu gefilterde custom rapporten maken, om een meer geleide rapportage-ervaring te creëren.
11 juli 2022 - Nieuwe dimensies binnen GA4
Vanaf nu kan je binnen GA4 het bouncepercentage, extra UTM-parameterwaarden en conversiepercentage zien op verschillende locaties, waaronder verkenningen, segmenten, doelgroepen, rapporten en de Google Analytics Data API.
8 juli 2022 - Web data reporting
Google Ad Manager publisher networks kan nu, door middel van web data reporting, rapporteren over Google Ad Manager web en app ad monetization in Google Analytics 4 en kan rapporteren over Google Analytics 4 gedragsgegevens over web en app in Google Ad Manager Analytics rapporten.
28 juni 2022 - Onlangs bekeken is uitgebreid
Het gedeelte Onlangs bekeken in de zoekresultaten van Google Analytics 4-property’s is uitgebreid. Waar voorheen alleen links stonden naar recent bekeken standaardrapporten, staan hier nu ook links tussen naar aangepaste rapporten, Verkennen, de pagina Beheerder, Advertentiehub en Instellen.
13 juni 2022 - Aanvullende domeinen voor EU verkeer
Gegevens over verkeer in de EU wordt vanaf nu alleen nog verzameld via servers in de EU. In juni zijn aanvullende domeinen geïntroduceerd om dit verkeer vast te leggen met Google Analytics 4.
2 juni 2022 - Gedragsmodellering voor de toestemmingsmodus
Gedragsmodellering voor de toestemmingsmodus is geïntroduceerd om het gat te dichten wat ontstaat door de bezoekers die Analytics-cookies weigeren. Door het gedrag van gebruikers die Analytics-cookies weigeren, te modelleren op basis van het gedrag van vergelijkbare gebruikers die Analytics-cookies accepteren, probeert Google onvolledige metingsscenario’s te verminderen.
31 mei 2022 - Dynamisch gebruikers opnemen of uitsluiten
Wanneer je doelgroepen bouwt in Analytics, kun je de doelgroepdefinitie configureren om dynamisch gebruikers op te nemen of uit te sluiten die voldoen aan de waarde van de parameter event_count in de afgelopen N dagen. Deze optie is alleen beschikbaar wanneer je gebeurtenissen gebruikt als basis voor de doelgroep.
20 mei 2022 - Consent Mode, Linked Users & Funner API
Om de gaten op te vullen waar waargenomen gegevens niet beschikbaar zijn, introduceert Google Consent Mode. Hiermee kunnen events nog steeds anoniem worden getrackt wanneer een bezoeker geen cookies accepteert.
Linked Users, het nieuwe model van Google voor productoverschrijdend toegangsbeheer, stelt een beheerder van Google Analytics 4 in staat de expliciete machtigingen in te stellen die beschikbaar zijn voor gebruikers in andere producten.
Een nieuwe runFunnelReport methode wordt geïntroduceerd in de Google Analytics Data API. Deze methode retourneert een aangepast trechterrapport van uw Google Analytics-gebeurtenisgegevens.
22 april 2022 - Wijzigingen in tagging-instellingen & events markeren als conversie
Gebruikers zullen tijdelijk geen wijzigingen in hun tagging-instellingen kunnen zien in de Property Change History. Dit omvat wijzigingen in domeinoverschrijdende metingen, intern verkeer, ongewenste verwijzingen en sessie time-out. Deze info wordt in de volgende update verplaatst naar de Web stream details pagina.
Gebruikers met de rol van editor kunnen nu een events direct in het eventsrapport als conversie markeren en ongedaan maken.
6 april 2022 - Autosuggest voor zoeken in GA4
Het zoekvak bovenaan Analytics biedt nu suggesties om het vinden van informatie makkelijker te maken. Tijdens het typen toont Analytics nuttige zoekopdrachten, waarbij het voorgestelde deel van de tekst vet wordt weergegeven.