De opkomst en ontwikkelingen van Bing Ads
Bing, zoekmachine van Microsoft, werd in juni 2009 gelanceerd. In een zeer korte tijd hebben zij de nummer twee positie weten te bemachtigen. Dit maakt Bing één van de snelst groeiende zoekmachines ter wereld.
Naast cijfers over de huidige situatie van Bing zullen hieronder ook de nieuwe advertentie features besproken worden die Bing aankondigde tijdens de Bing Search Day op 15 april 2014. Zo komt Bing Ads onder andere met negative keyword libraries en Product Ads (Product Listing Ads).
Bing in Nederland
Ondanks het lage marktaandeel bestaat het Microsoft advertising netwerk in Nederland uit 10,3 miljoen gebruikers per maand, waarvan 4,5 miljoen unieke zoekers op Bing die goed zijn voor 38 miljoen zoekopdrachten per maand.
De groei in het marktaandeel is vooral het gevolg van het standaardiseren van Bing als zoekmachine op Windows smartphones en tablets en computers met Windows 8. Daarnaast is Bing geïntegreerd met Yahoo, Facebook, iOS en Xbox.
Bing Advertising
Zoals hierboven aangegeven, is Bing volop bezig om het volume in traffic te verhogen. Tijdens de Bing Search Day werd aangegeven dat de kwaliteit (buying power) van het verkeer hoger ligt dan bij Google.
De voornaamste reden hiervan zou de gemiddelde leeftijd van de Bing gebruikers zijn. De gemiddelde leeftijd van de gebruiker ligt namelijk vrij hoog, 30,2% is 55 jaar of ouder. Deze groep gebruikers schijnen sneller te converteren en meer uit te geven. Dit veroorzaakt een hoger conversie percentage.
Doordat Bing Ads nog een stuk minder populair is bij adverteerders en er dus minder concurrentie heerst, is de CTR hoger en liggen de CPC prijzen aanzienlijk lager.
Ontwikkelingen
Naast het genereren van meer verkeer, houdt Bing zich ook bezig met ontwikkelingen en verbeteringen.
Zo brengen ze regelmatig nieuwe versies van de Bing Ads Editor uit, maken ze het makkelijker om AdWords campagnes te importeren in Bing Ads en voegen ze nieuwe features en tools toe aan de user interface. 15 april werd aangekondigd welke nieuwe features en tools de komende tijd verwacht kunnen worden. Hieronder een aantal daarvan.
Negative Keyword Libraries
Extensies en sitelinks
Twee op de tien zoekopdrachten in Bing worden gedaan via de mobiele telefoon. Om hier goed op in te kunnen spelen gaat Bing mobiele sitelinks toevoegen. Ze willen hiermee de CTR op mobiel verhogen. Daarnaast zijn ze bezig met het testen van social extensies en enhanced sitelinks voor desktop en tablet.
Shared Budgets
Om de effectiviteit te verhogen wordt het straks mogelijk gemaakt om budgetten op account niveau te creëren en beheren. Naast het toewijzen van een budget aan een campagne, kan een budget ook verdeeld worden over meerdere campagnes.
Richer Ads
Bing wil de advertenties groter en opvallender maken. Dit willen ze gaan doen door een, twee of drie afbeeldingen weer te geven onder de advertentie. De foto extensies worden geactiveerd op alleen de eerste positie in Bing Search. Deze advertenties met foto extensies zullen worden geselecteerd op basis van relevantie en kwaliteitseisen.
Product Ads
Binnenkort kunnen web winkeliers gebruik maken van Bing’s Product Ads. Deze Product Ads zijn hetzelfde opgebouwd als de Product Listing Ads van Google. Aan de rechter kant van de zoekresultaten worden dan de producten met afbeelding, prijs en verkoper vermeld. Deze advertenties verhogen het aantal klikken en zorgen ervoor dat de gebruiker sneller vindt wat hij/zij zoekt en daardoor sneller converteert.
Conclusie
Ondanks het relatief lage volume is adverteren via Bing toch interessant. Vanwege de lage concurrentie en het makkelijk kunnen importeren van de AdWords campagnes naar Bing Ads is het mogelijk goedkoop en eenvoudig extra conversies te genereren. Voor internationale adverteerders is Bing helemaal een kans, gezien het marktaandeel van Bing in de V.S., U.K. en diverse andere landen t.o.v. Nederland een stuk hoger ligt.