Google ads, het inkopen van zoekwoorden.
Google ads, het inkopen van zoekwoorden
In de basis is Google Ads erg simpel. Je biedt op woorden waarvan je verwacht dat de intentie van de zoeker overeenkomt met jouw doelstellingen. Toch zien wij in de praktijk dat, vooral bij de verkeerde keuze voor zoektermen, er veel budget onnodig verloren gaat. In dit blog gaan we in op de keuzes die de Google Ads specialisten bij OrangeValley maken om te bepalen welke woorden we wel óf niet inkopen.
1.1 CAMPAGNE DOELEN
Bij de selectie van de woorden is het bepalen van je doelen erg belangrijk. Wanneer je doel is om meer naamsbekendheid te genereren, wil je sturen op een groter relevant bereik en zal je zoektermen breder inkopen. Is de campagne gericht op leads/verkopen, dan zal je juist naar hele specifieke termen gaan kijken. Bepaal voordat je aan de slag gaat met je campagne dus duidelijke doelen.
1.2 LONG TAIL EN SHORT TAIL TERMEN
Bij het zoeken naar zoektermen zoek je een combinatie tussen short tail- en long tail termen. Maar wat zijn dat nu?
1.2.1 SHORT TAIL/BIG HEAD TERMEN
Short tail termen zijn korte (vaak één woord) zoekopdrachten. Deze zoekopdrachten zijn veelgebruikt en de prijs per klik (CPC) die je aan Google moet betalen op deze woorden is vaak hoog. De reden hiervan is dat er veel concurrentie is op deze woorden.
1.2.2 LONG TAIL TERMEN
Long tail zoekopdrachten zijn combinaties van meerdere zoektermen. De zoekopdracht is veel specifieker dan een short tail zoekopdracht, maar wordt ook veel minder vaak gezocht. De kans op conversie is bij gerichte termen vele malen hoger. Je wil als adverteerder zoveel mogelijk relevante long tail termen vinden en inkopen.
1.3 HOE KOOP JE ZOEKWOORDEN IN
In Google Ads worden de termen zoekwoorden en zoektermen gebruikt. Voor de meeste mensen zijn dit synoniemen, maar in Google Ads hebben ze een andere betekenis. Zoekwoorden zijn de termen die je inkoopt. Zoektermen zijn de termen die de gebruiker van Google heeft ingevoerd in de zoekmachine, waarna jouw advertentie getoond is.
Binnen Google zijn er verschillende manieren om zoekwoorden in te kopen en de manier die je kiest bepaalt op hoeveel verschillende termen je vindbaar zult zijn. We behandelen de verschillende opties:
1.3.1 EXACTE ZOEKWOORDEN
Dit is de meest veilige en relevante manier van het inkopen van zoekwoorden. Deze optie geeft echter niet het inzicht in variaties van de zoekopdracht die men in Google invult. Als voorbeeld zal de term [Online trainingen] vertoningen behalen op o.a.: [online trainingen] en [online training] maar ook op spelfouten zoals [onlyne trainingen]. De volgende opties zijn inbegrepen:
- Spelfouten
- Enkelvoud – meervoud
- Verbuiging van de stam
- Afkortingen
- Andere volgorde
We kiezen vaak voor exacte zoekwoorden, omdat deze veelal een betere kwaliteitsscore behalen. Om toch meer relevante zoektermen te vinden, gebruiken we deze manier van inkopen samen met extended broad match.
1.3.2 ZINSDEEL / WOORDGROEP ZOEKWOORDEN
De woordgroep-opties zijn breder dan die van exact. Naast de vertoningen die je behaalt met de exacte opties, mogen er bij woordgroep zoekwoorden ook termen voor of na gebruikt worden. Hierdoor zal je als adverteerder meer varianten vinden van zoektermen die de doelgroep gebruikt, maar er zullen ook meer niet-relevante zoektermen bij zitten. Deze zoektermen worden inzichtelijk wanneer iemand na het invoeren van deze zoekopdracht op jouw advertentie heeft geklikt.
1.3.3 BREED ZOEKEN
De optie brede zoektermen is de standaard optie wanneer je woorden inkoopt bij Google. Helaas is dit ook de optie waarbij een groot deel van de zoektermen waarop je vindbaar bent minder relevant is. Naast alle opties die onder woordgroep woorden vallen, geef je Google bij deze optie de vrijheid om te denken over vergelijkbare termen.
In het bovenstaande voorbeeld zijn de termen nog relevant voor het initiële zoekwoord, maar we komen ook voorbeelden tegen waarbij de in Google’s ogen gerelateerde zoektermen weinig relevant waren voor onze klant.
1.3.4 AANGEPAST BREED (MODIFIED BROAD MATCH)
De aangepast breed optie is de optie die wij naast exact adverteren adviseren. Deze optie biedt de mogelijkheid om meer relevante termen te vinden, zonder het grote risico dat je budget besteed wordt aan niet relevante termen. Door een plusje (+) voor de woorden te plaatsen die je inkoopt, zorg je er voor dat die woorden in de zoekopdracht moeten terugkeren.
1.4 UITSLUITINGSZOEKWOORDEN
Uitsluitingszoekwoorden zijn er om aan te geven op welke zoektermen je niet vindbaar wilt zijn. Kijk bij de zoektermanalyse goed naar termen die wel vergelijkbaar zijn, maar niet relevant zijn voor je campagnes. Voeg deze termen toe aan een lijst van uitsluitingszoekwoorden. Daarnaast kun je heel gemakkelijk de werkelijke zoektermen waarop je klikken hebt behaald toevoegen als uitsluitingszoekwoorden.
1.5 WELKE OPTIE KUN JE NU HET BESTE KIEZEN?
Ga je als beginnend adverteerder aan de slag met Google Ads, dan is ons advies om te starten met exacte zoekwoorden in combinatie met aangepaste brede zoekwoorden én een goede lijst uitsluitingszoekwoorden. Door actief te controleren op welke zoektermen je vertoningen behaald kun je onnodige bestedingen voorkomen.
Ben je nog niet aan de slag met Google Ads dan helpt OrangeValley je graag op weg. Neem contact met ons!