Advertising

Google lanceert de "Social Data Hub": Data uit sociale netwerken in Google Analytics

 

Elke dag vind er interactie plaats en delen miljoenen mensen informatie op internet met elkaar. Vaak vind deze interactie alleen niet plaats op de website waar het origineel is gepubliceerd, maar via sociale netwerken. Inzicht in de effecten en de volledige dialoog die een website, merk of onderneming heeft met zijn doelgroep, zowel op de eigen website als extern ontbreekt.

Om dit inzicht wel te geven heeft Google tijdens LeWeb’11 de “Social Data Hub” aangekondigd.

Met de “Social Data Hub” wordt het mogelijk voor sociale netwerken informatie over het gebruik en de interactie op hun netwerk te delen met Google Analytics.

Door middel van de integratie tussen sociale netwerken en Google Analytics wordt het voor marketeers en web analisten mogelijk inzicht te krijgen in de interactie op externe websites en netwerken, de dialoog met de doelgroep te optimaliseren voor specifieke sociale netwerken en de impact op de conversie (afgezet tegen de investering in tijd en budget) te meten en verder te verbeteren.

Het is voor elk sociaal netwerk of website mogelijk informatie over interactie op hun platform te integreren met Google Analytics (waaronder bijvoorbeeld; delen, stemmen, bookmarken en reageren). Deze informatie zal ergens volgend jaar in specifieke sociale rapportages beschikbaar worden in Google Analytics.

De Sociale Data Hub is een gestandaariseerd open platform gebaseerd op open web standaarden zoals Activity Streams specification. Een aantal netwerken hebben al toegezegd aan Google deel te nemen als launching partner waaronder Delicious, Digg, Diigo, Gigya, LiveFyre, ReadItLater, Reddit, TypePad, Vkontakte en natuurlijk Google+, Blogger and Google Groups.

Google zegt er zelf over tijdens de aankondiging op LeWeb’11:

“Het social web biedt veel kansen voor ondernemingen en merken om op een relevante en authentieke manier interactie en een dialoog kunnen hebben met hun doelgroep. Door het gebrek aan inzicht en meetbaarheid van social is de echte waarde van sociale netwerken voor marketeers niet inzichtelijk marketers. Ons doel met de Social Data Hub is het zorgen voor inzicht in de bijdrage van social media aan de branding en uiteindelijke conversie voor ondernemingen en merken”.

Social Data Hub

De Social Data Hub is een platform waarmee het mogelijk wordt voor sociale netwerken en platformen om informatie over het gedrag van gebruikers binnen hun netwerk beschikbaar te stellen aan het Google Analytics account van een website.

Deze informatie beslaat onder meer het delen van content (bijvoorbeeld met de Google+ button), reacties binnen het netwerk en alle andere activiteiten rond de content van een website. De informatie over dit soort acties kan het netwerk via de Social Data Hub beschikbaar stellen aan de web analyse tool van Google. Hierdoor wordt het voor marketeers en web analisten mogelijk binnen Google Analytics te zien welke invloed externe netwerken en sites hebben op het uiteindelijke rendement. Zo kan bijvoorbeeld Digg (een van de launching partners) het aantal keer dat een artikel op hun platform is bekeken en weer is gedeeld met andere netwerken terug geven aan Google Analytics. De eigenaar van de website ziet in Google Analytics dan niet enkel de bezoekers vanuit Digg maar ook de toegevoegde waarde van het aantal keer dat zijn artikel op het netwerk van Digg is bekeken en weer is gedeeld binnen andere sociale netwerken.

De Social Data Hub en Google Analytics

De Social Data Hub maakt het op termijn mogelijk voor Google Analytics gebruikers om data over social media geaggregeerd en centraal raad te plegen. Binnen Google Analytics zullen hiervoor in het volgend jaar specifieke nieuwe rapporten beschikbaar worden. Binnen Google Analytics wordt (door middels van deze nieuwe rapporten) de bijdrage van externe websites, social media en platformen aan de doelen en uiteindelijke conversie van de website inzichtelijk.

De voordelen van de Social Data Hub

Google wil met de Social Data Hub:

  • De impact en het rendement van deelnemende social media netwerken inzichtelijk maken voor marketeers en web-analisten;
  • een volledig beeld geven van de sociale interactie rond merken en content;
  • De effecten van social media op de doelen en conversie op een website aantonen.

Partners

Google heeft bekend gemaakt dat de volgende netwerken bij de lancering van de Social Data Hub data beschikbaar maken aan Google Analytics.

  • Digg
  • Reddit
  • StackOverflow
  • TypePad
  • Delicious
  • Wordpress
  • Gigya
  • LiveFyre
  • Google+
  • Google Blogger
  • Google Groups

Grote afwezigen zijn uiteraard Facebook, Linkedin en Twitter. De tijd zal uitwijzen of deze netwerken deel zullen nemen.

Voor wie is de Social Data Hub interessant

Uiteraard is de data waarmee Google Analytics wordt verrijkt op met name interessant voor marketeers en de beslissers binnen organisaties. Op basis van de inspanning en kosten nodig per sociaal netwerk en het uiteindelijke bereik en ROI kunnen budgetten worden bepaald en efficiënter worden in gezet. Hiervoor is het nog wel wachten op de specifieke rapportages die binnen Google Analytics in de loop van volgend jaar beschikbaar worden.

De Social Data Hub zelf richt zich met name op websites, netwerken en platformen waarop gebruikers content delen of interactie hebben met content (zoals delen, stemmen of reageren). Hierbij kan worden gedacht aan onder meer:

  • Sociale netwerken; LinkedIn, Google+ en Facebook
  • Blogging/micro-blogging: Twitter
  • Locatie gebasseerde netwerken: Foursquare
  • Social bookmarking: Delicious
  • Social news: Digg, Technoratie, NUjij
  • Samenwerkeingsprojecten zoals wiki’s

Welke data kan naar Google Analytics worden verzonden?

Google gebruikt de zogenaamde Activity Streams specification als format voor het verzenden van data naar Google Analytics.

De specificatie omvat een gestandaardiseerde wijze waarop gegevens over sociale interacties kan worden verwerkt. Dit werkt met actoren, actie en object. Bijvoorbeeld “Geraldine posted a photo” of “John shared a video”.

Gedetailleerde informatie over het koppelen van data aan Google Analytics is terug te vinden via: https://developers.google.com/analytics/