Advertising

De mobiele SEO-strategie: waar rekening mee te houden?

 

Begin 2014 zullen wereldwijd meer websites worden bezocht met mobiele toestellen, met name smartphones, dan desktop computers. Hoewel het aantal ‘desktop internetters’ nog steeds elk jaar toeneemt, zet de groei van ‘mobiele internetters’ zich in een hogere versnelling door.

Ook Google volgt deze trend nauwlettend en past haar producten hierop aan. Regelmatig laat Google onderzoek uitvoeren om adverteerders te overtuigen waarom de inzet van het mobiele kanaal zoveel kansen biedt.

Volgens Google is 67% van de bezoekers meer geneigd een aankoop te doen wanneer een site mobielvriendelijk is. Daarentegen verlaat 61% op een mobiel apparaat de site wanneer ze het product niet kunnen vinden omdat de site niet goed is afgestemd op mobiele bezoekers.

Wereldwijd worden inmiddels drie van de vijf zoekopdrachten verzonden vanaf een mobiel apparaat (dit kan ook een tablet zijn). 95% procent gebruikt dit voor lokale zoekopdrachten en 52% van alle lokale zoekopdrachten is afkomstig van een mobiel apparaat.

In Nederland zoekt 41% minimaal eens per week en 13% dagelijks naar lokale informatie. Vaak resulteren dit soort zoekopdrachten in een actie zoals een bezoek aan de website, het opzoeken van locatiegegevens van een winkel of bedrijf, of het doen van een aankoop.

Google doorzoekt dezelfde index voor desktop- en smartphone-gebruikers. In gevallen waarin zowel een desktop en een mobiele pagina bestaan, voegt Google deze samen en toont de gebruiker de juiste versie.

Voor Google is het belangrijk haar gebruikers het beste antwoord te bieden. Voor haar mobiele gebruikers zou de weergave van mobiele websites een logische keuze zijn. Dit is echter niet vanzelfsprekend. Google dient namelijk van het bestaan van de mobiele website te weten, hecht veel belang aan een correcte configuratie en beloont een positieve gebruikerservaring met hogere rankings.

Er zijn drie configuraties beschikbaar waarin een mobiele website gepresenteerd kan worden:

    1. Eenvoudige variant van responsief ontwerp
    2. Adaptieve variant van responsief ontwerp
    3. Mobiele site

Samenvattend heeft elke configuratie voor- en nadelen. Hieronder is dit schematisch uitgewerkt.

Meer uitleg en toelichting over de juiste configuratie is te lezen in het volledige artikel op Emerce.