Remarketing, hoe wordt mijn Shopping Cart verlater een converteerder?
De wereld verandert. Consumenten verwachten steeds meer dat ze op elk moment een relevant aanbod krijgen. Onafhankelijk van tijd, locatie en medium.
Als online marketeer ben je dagelijks bezig op deze veranderende wereld in te spelen.
Remarketing is hierbij een krachtig medium om consumenten op de juiste momenten een relevant aanbod te doen. We geven een aantal concrete toepassingen om je aanbod beter aan te passen aan de behoefte van je doelgroep.
Elke (online) marketeer kent het wel: je hebt een campagne tot in de puntjes ingericht waarbij aan elk detail is gedacht. Nadat de campagne is gestart blijft het resultaat echter achterwege.
Als marketeer denken we vaak dat we exact weten wat er in het hoofd speelt van onze doelgroep. Hierdoor creëren we advertenties die – naar ons idee – 1-op-1 aansluiten op vraag van de doelgroep. We denken de intentie te begrijpen en spelen hierop in door de- naar ons idee – perfecte landingspagina voor te schotelen.
Maar, ondanks alle inspanningen, blijft het rendement te laag en blijven we zitten met de volgende vragen:
- Wat heb ik over het hoofd gezien?
- Wat vertelt Analytics mij?
- Aan welke knoppen moet ik draaien?
Om je verder te helpen met deze vragen, kijken we naar de elementen die van toepassing zijn bij het optimaliseren van de campagnes en ontvang je meer inzichten in wat er mogelijk kan spelen in het hoofd van onze doelgroep.
Prijs
Ondanks dat het aanbod overeenkomt met het product, kan het zo zijn dat de prijs simpelweg te hoog is voor de consument. Ga op zoek naar concurrentie om te ontdekken of er geen goedkopere aanbieder in de buurt is voor een soortgelijk product.
Gebruik de zoekopdrachten waarop jouw doelgroep zoekt a.d.v. zoektermen
Prijsverschillen:
Het kan zo zijn dat de consument schrikt van de levertijd of de verzendkosten die er boven op komen. Zorg daarom altijd dat het boekingsproces inzichtelijk is. Door de stappen in het boekingsproces te analyseren, valt al snel de reden te achterhalen waarom men het proces niet afrond.
Tijd
Hoe ontdek je wat de lengte van het pad moet zijn voordat een bezoeker converteert?
Vaak reken we onszelf te rijk… Dit wil zeggen dat we onze customer journey te lang maken. Maak daarom gebruik van de data uit Google Analytics!
Soms geeft Google Analytics wel 70% conversies weer op 0 dagen, kijk daarom ook naar aantal visits.
(in Google Analytics > Conversies > Multi Channel Trechters > Vertraging)
Vertraging:
Het toepassen van een segment waarbij gelet wordt op de converteerders binnen 1 dag biedt hiervoor een prima oplossing
Aantal visits binnen 1 dag:
Bovenstaande afbeelding laat zien dat meerdere visits op dezelfde dag plaats vinden en uiteindelijk resulteren in een conversie.
Via deze informatie kan de lengte van de remarketing doelgroepen worden bepaald. Maak daarom geen gebruik van de standaard lengte van 30 dagen, maar gebruik meerdere lengtes of visits aan de hand van de Customer Journey.
Belangrijke kanttekening is dat de gebruiker mogelijk via een ander device de website heeft bezocht, waardoor het kan zijn dat er al meerdere dagen en/of visits vooraf zijn gegaan.
Traditioneel vindt het merendeel van de sales nog altijd op de pc. Analyseer om die reden goed waar gebruikers op tablets en smartphones afhaken, dit percentage kan groter zijn op mobiele apparaten waardoor dit een signaal kan zijn dat men via een ander device uiteindelijk converteert.
Remarketing
Om de Shopping Cart verlater alsnog te laten converteren is remarketing in de meeste gevallen het ideale hulpstuk.
Om beter te begrijpen om welke reden men de Shopping Cart verlaat, bestaat de basis uit het inzichtelijk maken waar precies iemand uitstapt.
Het kan zo zijn dat de call to action niet overeenkomt. Bijvoorbeeld stap nu over bij een autoverzekeraar terwijl de persoon zijn eerste auto wilt verzekeren (of al heeft opgezegd).
Ook kan het bestelproces te lang of te complex zijn, denk aan een Iban nummer die moet worden ingevuld. Nog geen 20% van de Nederlanders kent nog niet zijn/haar Iban nummer uit het hoofd. Grote conversie killer! (zie artikel Conversie onder druk door IBAN: drie oplossingen)
Conclusie: remarketing als oplossing
Wanneer de reden bekend is weet waarom iemand afhaakt, dan kan de oplossing worden bedacht. Het doel moet daarom zijn om de gebruiker van A naar B te helpen en niet altijd van A naar Z.
Wanneer een persoon afhaakt vanwege de prijs, dan helpt het niet om het product nogmaals voor dezelfde prijs te laten zien. Laat je deze persoon een advertentie zien dat hij 25% korting krijgt bij inschrijving op de nieuwsbrief, dan kan dit precies de juiste stap zijn om deze persoon over de streep te trekken.
Filter gebruikers uit die al eerder hebben geconverteerd. Hierdoor is het verstandig om in sommige gevallen te wachten alvorens er gestart wordt remarketing campagnes. Of het verkeer wat al (after)service gerelateerde mail uit te sluiten (bijvoorbeeld door een aparte landingspagina of via Google Analytics). Hierdoor houdt je de remarketing doelgroepen “schoon” en voorkom je dat er onnodige kosten worden gemaakt.
Door niet al je “shopping cart” bezoekers in hetzelfde bakje te plaatsen, maar deze op te delen in meerdere segmenten zorg je ervoor dat je de volgende stap kan maken in het optimaliseren van het 1-op-1 dialoog met je doelgroep.
Ontdek je dat je niet de juiste oplossing kan bieden die je wel nodig acht om de doelgroep in een segment over te halen, dan kan je ervoor kiezen deze doelgroep uit te sluiten.
Hiermee voorkom je een overkill aan dezelfde advertenties die niet aansluiten op de behoefte en kan er marketingbudget worden bespaard.
Stapsgewijs help je de doelgroep dus verder. Met remarketing kun je bereiken dat je doelgroep op de juiste momenten een relevant aanbod krijgen. Met het uiteindelijke doel de verkoop af te ronden.