Advertising

Vier kansen voor Feed Based Advertising in 2019

 

Maak je gebruik van een productfeed? Bijvoorbeeld om producten aan te bieden via Google Shopping, of om remarketing toe te passen? In dit artikel brengen wij jou op de hoogte van de uitgebreide advertentiemogelijkheden die een productfeed biedt, zodat jij nog meer rendement uit jouw online campagnes kunt halen.

Wat is een productfeed?

Voordat we verschillende advertentiemogelijkheden induiken, eerst een korte uitleg over wat een productfeed precies is. Simpel gezegd is een productfeed niets meer dan een bestand dat informatie bevat over alle producten die je op jouw site aanbiedt. Het bestand bevat informatie per product als merknaam, prijs, omschrijving, formaat etc. Deze database aan informatie is te gebruiken om relevante, product specifieke advertenties te tonen, maar ook om producten aan te bieden via Google Shopping of marketplaces als Beslist.nl, Bol.com of Amazon.

Feed based advertising

1. Gebruik productfeeds voor remarketing van producten

Productfeeds zijn uitermate geschikt om gebruikers van een zo relevant mogelijk aanbod te voorzien. Het meest duidelijke voorbeeld hiervan is Display Remarketing. Gebruikers die producten op jouw website hebben bekeken, maar nog geen aankoop hebben gedaan, krijgen deze producten in de vorm van banners te zien terwijl zij andere websites bezoeken. Deze banners worden automatisch gegenereerd op basis van de informatie in jouw feed.

2. Feeds aan de basis van automatisering en personalisatie

Een productfeed kan ook de basis vormen van (long-tail) search tekstadvertenties. Wanneer je search campagnes opbouwt op basis van de informatie in jouw feed, gebruik je productinformatie voor jouw zoek-advertenties en zoekwoorden. Wanneer je een groot en variërend productaanbod hebt, wordt het op deze manier mogelijk om te adverteren middels search advertenties voor al jouw producten. Advertenties worden namelijk automatisch gegenereerd op basis van de informatie in de feed. Wanneer een product niet beschikbaar is, wordt er ook niet meer op dit product geadverteerd. Feeds vormen dus een uitstekende basis voor automatisering en personalisering. Daarnaast dragen ze ook nog eens bij aan kostenbesparing.

3. Productfeeds voor het real-time beheren van je assortiment

Informatie over de voorraad van jouw producten biedt een volgende kans. Zo kan het zinvol zijn producten niet langer op te nemen in jouw Shopping of geautomatiseerde Search campagnes, wanneer de beschikbaarheid van producten laag is. Wanneer je kleding verkoopt kan het zinvol zijn advertenties voor bepaalde producten automatisch te laten pauzeren. Bijvoorbeeld als er enkel grote of juist kleine maten op voorraad zijn. Uiteraard worden de advertenties automatisch geheractiveerd wanneer de voorraad aangevuld is. Het is zelfs mogelijk om productfeeds met lokale product-voorraden te gebruiken om consumenten te laten zien hoeveel producten jouw winkel nog op voorraad heeft.

4. Productfeeds voor marketplaces

Tot slot is het mogelijk om een product-feed te gebruiken om producten aan te bieden op verschillende marketplaces als Bol.com, Beslist.nl of Amazon. Door feed management toe te passen kan je de product-feed aanpassen of optimaliseren voor de gewenste kenmerken per marketplace.

marketplaces

De feed die uit het content management systeem komt is meestal niet van voldoende kwaliteit om succesvolle campagnes op te laten draaien. Tevens vereisen verschillende doeleinden een andere feed-indeling. Zo is de feed-indeling die optimaal is voor Google Shopping campagnes, niet geschikt om producten aan te bieden bij Amazon of Bol.com. Om het maximale uit een productfeed te halen, is feed-management dan ook noodzakelijk. Wij optimaliseren de feed, zodat deze perfect inzetbaar is voor elk van jouw marketingdoeleinden.

Starten met feed based advertising of je productfeed optimaliseren?

Ben jij benieuwd of je het maximale uit jouw product-feed haalt? Wij hebben ervaren feed based advertising specialisten in dienst en zijn onder andere solution partner van het data-feed management platform Channable. Neem contact met ons op om te kijken waar wij jou kunnen ondersteunen.