Analytics voor apps, wat kan ik met Firebase?
Eind 2019 is Google Analytics App+Web aangekondigd door Google. Met deze nieuwe versie van Google Analytics is het mogelijk om App en Web data te combineren en te analyseren. Het verzamelen van de web data kan worden ingericht via bijvoorbeeld Google Tag Manager.
Om ervoor te zorgen dat het verkeer van je native iOS- of Android app ook gemeten wordt binnen deze nieuwe versie, is Google Analytics for Firebase nodig. Maar er zijn nog veel meer tools van Firebase die jou als marketeer kunnen helpen bij het verbeteren van je apps. In dit artikel gaan wij in op de verschillende mogelijkheden van Firebase.
Wat is Firebase?
Firebase is een complete suite met verschillende tools die ondersteunen bij het ontwikkelen, het verbeteren van de kwaliteit, en het laten groeien van apps. Hieronder vind je een overzicht van alle producten die Firebase aanbiedt. In dit artikel focussen wij ons voornamelijk op de tools die jou als marketeer kunnen helpen bij het doormeten en verbeteren van je app.
Google Analytics for Firebase
Google Analytics for Firebase stelt je in staat om het gedrag van gebruikers binnen je app door te meten. Denk hierbij onder andere aan:
- Inzicht in gebruik van de app, hoeveel gebruikers gebruiken mijn app?
- Inzicht in het gebruik van de verschillende schermen en gebruikersinteracties zoals klikken op buttons of transacties.
- Het definiëren van doelgroepen, om deze vervolgens te gebruiken in een A/B test of om deze doelgroepen met behulp van de Google Ads of DV360 integratie opnieuw te bereiken.
Google Analytics for Firebase staat centraal binnen het platform. Dit betekent dat deze tool ook veel integraties heeft met de andere tools van Firebase. Gebruik je bijvoorbeeld ook Firebase Crashlytics, dan kan je met behulp van de Analytics integratie ook zien welke interacties een gebruiker heeft gedaan, voorafgaand aan een crash.
Alle data die door Google Analytics for Firebase wordt verzameld, is vervolgens ook beschikbaar als app data in zowel de vernieuwde App+Web property als in Google Analytics. Wil je uitgebreidere analyses doen, of Firebase data combineren met andere databronnen? Exporteer je data dan naar Google BigQuery, met de daarvoor aanwezige integratie.
Grip op app metingen met Google Tag Manager
Met Google Tag Manager kan je eenvoudig meetpixels in je app implementeren, zonder dat hiervoor een app-update noodzakelijk is. Ook is het mogelijk om de Google Analytics for Firebase implementatie hiermee te beheren. Zo kan je bijvoorbeeld namen van schermen aanpassen zonder dat hiervoor aanpassingen in de app nodig zijn.
App campagnes doormeten met Firebase Dynamic Links
Met Firebase Dynamic Links kan je URL’s creëren die gebruikers direct naar de juiste schermen in je app sturen. Indien de app nog niet is geïnstalleerd, wordt de gebruiker doorgestuurd naar de Apple Store of Play Store om de app te downloaden. Heeft een gebruiker de app al, dan wordt de gebruiker direct naar het juiste scherm binnen de app doorgestuurd. Je kunt Dynamic Links gebruiken om inzichtelijk te krijgen welke links voor app-installaties of bezoek naar de app zorgen.
Vanuit je website, e-mail of social kanaal is het hiermee bijvoorbeeld mogelijk om de links naar de App Store en Play Store te vervangen door Firebase Dynamic Links. Dit maakt inzichtelijk of bezoekers via deze kanalen ook daadwerkelijk voor nieuwe app installaties of bezoek naar de app zorgen.
Test wijzigingen binnen je app met Firebase A/B testing
Ook het uitvoeren van een A/B test binnen apps is mogelijk. Dit stelt je in staat wijzigingen, zoals bijvoorbeeld nieuwe app features, eerst te testen voordat je dit uitrolt voor een breder publiek. Ook is het mogelijk om een A/B test voor een specifieke doelgroep te draaien. Analyse vindt vervolgens plaats op basis van de belangrijkste KPI’s zoals bijvoorbeeld transacties of omzet. Gebruik je ook Firebase Notifications, dan is het mogelijk om verschillende push notificaties ten opzichte van elkaar te testen.
Meet de performance van je app
Uiteraard wil je ervoor zorgen dat app gebruikers een zo soepel mogelijke ervaring hebben binnen je app. Een trage app of een app die telkens crasht, draagt niet bij aan een positieve user experience.
Firebase Crashlytics
Firebase Crashlytics geeft real-time inzicht in de verschillende crashes die plaatsvinden binnen je app. Ook is het mogelijk om real-time alerts te ontvangen bij een nieuwe crash. In combinatie met Google Analytics for Firebase is het ook inzichtelijk binnen welke schermen of met welke buttons, voorafgaand aan de crash, interacties hebben plaatsgevonden.
Firebase Performance Monitoring
Met Firebase Performance krijg je inzicht in de snelheid van je app. Zo kan je onder andere inzicht krijgen in hoe snel je app opstart, en hoe snel de verschillende API’s die gebruikt worden binnen de app reageren. Ook is het mogelijk aangepaste metingen in te richten, zodat je bijvoorbeeld kan doormeten hoe lang het inlogproces duurt.
Notificaties sturen en doormeten met Firebase Notification
Door de integratie met Google Analytics for Firebase krijg je inzicht in de prestaties van alle eerder verzonden notificaties. In combinatie met Firebase A/B testing is het ook mogelijk om notificaties te testen.
Kortom: Firebase biedt een marketeer onmisbare features om je apps naar een hoger niveau te tillen. Start met Google Analytics for Firebase voor een goede basis. En bekijk vervolgens welke andere Firebase producten relevant zijn voor jouw app.
Ben je benieuwd hoe je Firebase kunt inzetten voor jouw organisatie? Orangevalley helpt je graag bij de implementatie van de verschillende producten van Firebase. Denk hierbij aan het aanleveren van de juiste documentatie, configuratie in Firebase, begeleiden van de developers bij de implementatie en testen. Neem contact op met een van onze experts voor een vrijblijvend advies.