Eindelijk conversie attributie in Google Analytics
Enige tijd geleden heeft Google Analytics haar conversieattributiemodel vrijgegeven onder een groep testpersonen, maar vanaf nu is deze functionaliteit in ieder account beschikbaar. Multi Channel Funnels (of Trechters voor meerdere kanalen) is de officiële naam en is te vinden onder de tab ‘mijn conversies’.
Het overzichtsscherm toont een overzicht van het aantal conversies maar vanaf nu ook het aantal ‘ondersteunende conversies’. In het ‘Assisted Conversions’ rapport vind je een overzicht van alle kanalen waarbij inzichtelijk wordt gemaakt in hoeveel gevallen dit kanaal in het conversieproces een rol heeft gespeeld, maar niet als laatste bron van waaruit een bezoeker uiteindelijk is geconverteerd. Daarnaast kun je zien hoeveel ‘interacties’ een bezoeker met de website heeft gehad voor dat deze uiteindelijk is geconverteerd.
De mooiste functionaliteit van Multi Channel Funnels is misschien wel dat de interacties die bezoekers met de diverse campagne-uitingen hebben, ook visueel in kaart worden gebracht.
Naast de door Google standaard herkende kanalen Adwords, organisch zoekverkeer, verwijzende sites en direct verkeer, wordt verder gebruik gemaakt van de campagnes zoals je deze via de campagne parameters in Google Analytics hebt getagd.
Al met al een hele waardevolle toevoeging in Google Analytics, waar velen al jaren op wachtten.
Op Twinklemagazine.nl hebben we een uitgebreide uitleg geschreven over deze nieuwe functionaliteit.