Webstatistieken: organische zoektermen Google onmeetbaar, wat nu?
In Google Analytics zie je steeds vaker het ‘zoekwoord’ (not provided) terugkomen (of vergelijkbare benamingen in andere analytics pakketten). Dit zijn alle bezoekers die via de versleutelde verbinding zijn binnengekomen. Binnenkort zal 100% van alle organische bezoekers (not provided) zijn.
Google geeft aan dat ze hiermee de privacy van gebruikers willen waarborgen. Echter, opvallend is dat zoekwoorden nog wel via advertenties met Google AdWords beschikbaar en meetbaar zijn.
Eerst alleen ingelogde gebruikers
Google begon 2 jaar geleden met het versleutelen van zoekopdrachten van ingelogde gebruikers (bijvoorbeeld met een Gmail account).
De reden voor deze versleuteling is volgens Google de privacy van gebruikers. Maar opvallend is dat alle zoekwoorden nog wel meetbaar zijn voor adverteerders (Google AdWords).
September 2013: Secure Search voor iedereen
Google bevestigt dus dat ze vanaf deze maand de zoekopdrachten versleutelen voor alle Google gebruikers.
Het is onduidelijk waarom Google vandaag deze plotselinge verandering doorvoert. Feit is dat de beoordeling van je SEO inspanningen lastiger te meten is zonder inzicht in zoekwoorden.
Google zegt er zelf over:
We want to provide SSL protection to as many users as we can, in as many regions as we can — we added non-signed-in Chrome omnibox searches earlier this year, and more recently other users who aren’t signed in. We’re going to continue expanding our use of SSL in our services because we believe it’s a good thing for users….
The motivation here is not to drive the ads side — it’s for our search users.
(bron: searchengineland.com)
Wat nu?
De organische zoekwoorden zijn niet meer te vinden in webanalyse systemen. Maar wat nu? Er zijn een paar alternatieven, waarvan de belangrijkste:
- Zoekwoorden in Google Webmaster Tools
- Alternatieve rapportages: pagina’s in plaats van zoekwoorden
Google Webmaster Tools
Google Webmaster Tools rapporteert de top 2.000 zoektermen voor je website. Tot voor kort alleen over de afgelopen 90 dagen, maar deze periode is nu een jaar (bron: seroundtable.com). Je weet dus in ieder geval je belangrijkste organische zoekwoorden van het afgelopen jaar, al worden de getallen in Webmaster Tools afgerond, waardoor ze minder nauwkeurig zijn.
Alternatieve rapportages
Een andere ‘oplossing’ is het gebruiken van andere rapportages in Google Analytics (of elk ander meetsysteem). Het is namelijk nog wel altijd meetbaar op welke pagina mensen zijn geland vanuit de organische zoekresultaten. Deze informatie kun je met andere data gebruiken, zodat je toch nog een redelijk idee krijgt welke zoekwoorden mensen waarschijnlijk gebruikt hebben.
Dit onderwerp gaan we binnenkort nog eens uitgebreider op in, zeker gezien recente uitbreidingen en mogelijkheden in Google Analytics.
TIP: Lees ook dit artikel voor meer uitleg en oplossingen