Data Analytics

Eindelijk! De Bulk Data Export van Google Search Console naar BigQuery

In februari bracht het team van Google Search Central (GSC) het heuglijke nieuws dat er een feature werd gelanceerd die de directe integratie tussen GSC en BigQuery (BQ) mogelijk zou maken. Dit nieuws werd direct door velen toegejuicht, aangezien de interface van Search Console slechts tot en met 16 maanden geleden data kon laten zien. Maar zodra je je Search Console hebt gekoppeld met BigQuery via deze oplossing, blijft de data bewaard in je data warehouse, waardoor je de data binnen handbereik hebt zo lang als je wilt. Deze Bulk Data Export opent de deur om makkelijker een datawarehouse op te bouwen op basis van Search Console data, waardoor je deze data makkelijker kan combineren met andere databronnen. Vervolgens kan je binnen je datawarehouse je data gaan transformeren en opschonen om tot diepere inzichten in je data te komen. 

Deze nieuwe inzichten kunnen worden gevisualiseerd met behulp van een andere tool van Google, namelijk Looker Studio. Met deze tool, in combinatie met BigQuery, kan je met relatief gemak je resultaten visualiseren om je Search prestaties op een dynamische wijze af te beelden in een dashboard. In dit artikel behandelen we eerst wat je met deze koppeling kunt, vervolgens waarom dit interessant kan zijn voor jouw website en ten slotte welke koppelingen er verder mogelijk zijn om makkelijker inzichten te halen uit je datasets.

Waarom Google Search Console?

Als je op zoek bent naar een goed overzicht van de belangrijkste prestaties op SEO gebied (Search Engine Optimization), is Google Search Console de tool voor jou. Search Console biedt handige inzichten die je beter helpen te begrijpen hoe je de online zichtbaarheid van je website kan verbeteren. De tool maakt niet alleen uitgebreide uiteenzettingen over je prestaties in zoekmachines op relevante zoekwoorden, maar het identificeert ook vruchtbare zoekwoorden waarop je nog beter zou kunnen presteren en dus makkelijk winst op zou kunnen behalen. Bovendien biedt het ook nog eens handige inzichten over je domein op het gebied van technische prestaties en gebruikservaring.

Waarom is dit interessant?

Het verzamelen van data volgens de richtlijnen omtrent privacy wordt steeds moeilijker. Bovendien is het zaak om ervoor te zorgen dat je zo veel mogelijk controle hebt over de data die je uiteindelijk wel kan verzamelen. In een tijd waarin controle over je data steeds belangrijker wordt, is het aan te raden zo snel mogelijk te beginnen met het bouwen van een datawarehouse. Het voordeel is dat dit steeds gemakkelijker wordt, aangezien de mogelijkheden in het koppelen van databronnen en datawarehouses blijven groeien. Zo ook de koppeling tussen Google’s BigQuery datawarehouse en Google Search Console. 

Door verschillende datastromen te koppelen binnen een centraal datawarehouse behoudt je volledige controle over je data en creëer je een ‘single source of truth’ waarin je al de data die je verzamelt dezelfde taal laat spreken. Binnen je datawarehouse bouw je gemakkelijk tabellen om meer en meer databronnen samen te laten smelten. Zo creëer je een totaaloverzicht van je prestaties op de verschillende marketing-gerelateerde vlakken van je bedrijf. Deze data is vervolgens gemakkelijk te transformeren binnen de BigQuery omgeving, waardoor je een duidelijk verhaal kunt vertellen over de prestaties binnen een bepaald tijdsbestek.

Door verbeterde integratie tussen verschillende bronnen versoepel je het totale proces van het analyseren van je ruwe data om zo ook sneller concrete conclusies te trekken, om hier vervolgens verschillende actiepunten op af te stellen. De schaalbaarheid van Google BigQuery geeft de mogelijkheid om gemakkelijk meer databronnen te koppelen binnen het datawarehouse zonder een grote impact te hebben op de gebruikssnelheid.

Waarom nu?

De sunset van Universal Analytics komt steeds dichterbij. Dit maakt het belangrijk om zo snel mogelijk te beginnen met het bouwen van een datawarehouse, om zo veel mogelijk historische data te behouden. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de toenemende privacy eisen omtrent dataverwerking die eerder benoemd werden. Gelukkig biedt Google BigQuery niet alleen een directe koppeling aan voor Search Console, maar er is ook een directe koppeling mogelijk van Google Analytics 4 met deze datawarehousing tool. Hierdoor is het mogelijk om zonder veel moeite twee van je belangrijkste databronnen te koppelen aan hetzelfde datawarehouse. Vanuit hier is het mogelijk om je data samen te laten smelten om één lopend verhaal te kunnen creëren in je online prestaties. 

Looker Studio

Mocht je moeite hebben met het transformeren en interpreteren van je data in BigQuery, is het mogelijk om een ander voordeel van Google BigQuery te gebruiken: de makkelijke integratie met andere Google producten, zoals Looker Studio (voorheen Data Studio). Binnen Looker Studio heb je de mogelijkheid om een dynamisch dashboard te bouwen waarin je de belangrijkste KPI's in één oogopslag kan beoordelen en actiepunten kunt opstellen. Binnen dit programma is er een grote hoeveelheid aan visualisatie opties om een mooie interface te bouwen. In de interface kan je aan de hand van scorecards, tabellen, en grafieken de juiste datavisualisaties kiezen om de ontwikkelingen omtrent KPI's (Key Performance Indicators) zo duidelijk mogelijk weer te geven. Wanneer je BigQuery aan je dashboard koppelt als primaire databron, zal je dashboard weinig merken van de hoge hoeveelheden data die binnenstromen hoe langer je het dashboard laat draaien.

Door het koppelen van de Search Console data aan een dashboard via BigQuery kan je binnen één oogopslag betere inzichten krijgen in je prestaties wat betreft je online vindbaarheid. De data vanuit Search Console brengt antwoorden op vragen zoals: Hoe vaak wordt je website op Google weergegeven? Hoe vaak klikken mensen hierop door? Welke zoekwoorden leveren een hoge click-through rate op? En wordt je gevonden op de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden? Dit versoepelt het totale besluitvormingsproces, van de initiële vraag, naar het identificeren van het knelpunt, tot het opstellen van duidelijke actiepunten om je prestaties te verbeteren. Hierna is het slechts een kwestie van afwachten of de resultaten veranderen. Gelukkig zal dit makkelijk te monitoren zijn met de dynamische visualisaties binnen Looker Studio.

Vragen? Neem contact op