Data Analytics

GA3 wordt GA4: ben jij er klaar voor?

Vanaf 1 juli 2023 wordt Google Analytics 3 (ook wel: Universal Analytics of GA3) vervangen door Google Analytics 4 (GA4). Vanaf dat moment verzamelt GA3 dus geen gegevens meer voor je en zal je je data uit GA4 moeten halen. Hopelijk heb je je GA4 omgeving dus al een geruime tijd geleden ingericht of laten inrichten, en is deze overstap geen nieuws voor je.

Maar gebruik je die GA4 omgeving al, of heb je je laten verleiden door wat je al kende en pak je nog steeds terug op Universal Analytics?

Om de overstap zo soepel mogelijk te laten verlopen is het van cruciaal belang dat je nu al kennismaakt met GA4, en dat je je nu al wegwijs maakt of laat maken in deze nieuwe software. Want het is echt niet alleen het nummer dat verandert aan deze versie, Google heeft nog veel meer aangepast…

Google Analytics 3 vs. Google Analytics 4

Het voornaamste doel van de nieuwe versie van Google Analytics is om tegemoet te komen aan de eisen van de eindgebruiker: een privacyvriendelijke oplossing. Google richt zich op de toekomst en verzamelt gegevens die niet hoofdzakelijk afhankelijk zijn van cookies (als voorbereiding op "cookieless"). Daarnaast speelt GA4 in op het veranderende gedrag van internetgebruikers die meerdere platformen en apparaten gebruiken.

Alle informatie op 1 plek

Met de opzet van GA4 kan je gegevens van zowel je website als je applicatie op één plek verzamelen. GA4 verenigt hiermee meerdere gegevensstromen in een enkele property, terwijl er in GA3 hier nog wel verschillende weergaven nodig voor waren.

Analyseren met een focus op de gebruiker

Waar in GA3 een sessie gemeten werd op basis van duur en alle events die hier binnen vielen, meet GA4 een sessie op gebruikersniveau, waarin de duur of het kanaal niet van belang zijn. Het aantal gemeten sessies neemt hierdoor naar alle waarschijnlijkheid af, maar de datakwaliteit neemt toe.

De rapporten van GA4

In GA4 kun je net als in GA3 een aantal standaard rapporten raadplegen, zoals het acquisitie-rapport en het betrokkenheid-rapport. Hieronder staan overzichtsrapporten waarin alle informatie kort wordt samengevat, en ook een aantal gedetailleerde rapporten waarin je zelf in kunt zoomen op 1 of 2 dimensies om een duidelijker beeld te vormen voor jezelf.

GA4 geeft je daarnaast de mogelijkheid om een verkenning (Explore) aan te maken. In een verkenning kun je je gegevens in nog meer detail bekijken en bijvoorbeeld een trechter verkenning doen, of het segment overlap en de lifetime value van gebruikers onder de loep nemen. Als je echt met je data aan de slag wil, zijn verkenningen dus essentieel!

GA4 in een notendop

Google Analytics 4 verandert van de interface tot aan de structuur. Om aan de eisen van de toekomst te voldoen is de tool volledig vernieuwd en haast onherkenbaar geworden. Hier zetten we nog wat veranderingen op een rij:

  • Nieuwe privacy waarborgen om het verzamelen van data in cookieless browsers mogelijk te maken.
  • Meer mogelijke integraties met Merchant Center of Search Ads 360 die uniek werken met GA4, naast de al bestaande connectoren zoals Google Ads, Ad Manager, BigQuery en Display & Video 360.
  • Een attributiemodel gebaseerd op data (Data-driven).
  • Het einde van het bijhouden van IP-adressen van gebruikers.
  • Een nieuwe manier van het onderzoeken van je data met verkenningen (Explore).

De vernieuwing van GA4 biedt je een unieke kans om je aanpak van data-analyse en prestatiebeoordelingen grondig te herzien!

Waarom nu al overstappen naar GA4?

Je hebt misschien gehoord dat GA4 nog niet helemaal af is, en dat weerhoudt je er van de software al te gaan gebruiken. Maar je moet weten dat de prestaties van Google Analytics 4 met de tijd alleen maar zullen verbeteren, dankzij meer data en de continue uitrol van nog meer functies.

Onze aanbeveling is om beide versies nu al tegelijk te gebruiken als je dit nog niet doet, om de volgende redenen:

  • Zo begin je al vroeg met het verzamelen van data zodat je op 1 juli 2023 al relevante resultaten hebt in GA4 en deze jaar op jaar kunt gaan analyseren.
  • Zo kun je je vast voorbereiden op de nieuwe functies en interface van GA4 om volledig operationeel te zijn wanneer GA3 met pensioen gaat.

Oefening baart kunst: zorg dat je nu al wegwijs bent in GA4 zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.

Komt de data tussen GA3 en GA4 overeen? → Gebruik deze gratis tool!

Ben je benieuwd naar de precieze verschillen tussen de data rapportage van GA3 en GA4? Met deze gratis tool kun je de verschillen precies zien, zodat je nu alvast voorbereid bent op wat er komen gaat. Deze tool vind je hier.

GA4: een goede voorbereiding is het halve werk

Online marketing begint bij data, en het op orde hebben van je data is van cruciaal belang. Maar nog belangrijker is dat je je data ook begrijpt en kan gebruiken. Wat heb je immers aan een prachtige grafiek als je hem niet kan lezen?

GA4 is zodanig veranderd dat je niet kan wachten met oriëntatie tot het te laat is en de overstap is gemaakt. Begin nú met het leren begrijpen van de nieuwe functies, rapporten en verkenningen, dan zorg je ervoor dat je 1 juli meteen je beslissingen kunt onderbouwen met relevante data en inzichten uit GA4. 

Wacht je hiermee, dan zul je merken dat je de eerste weken tot maanden niet goed weet wat er gebeurt en hoe je je data moet lezen en interpreteren, en zul je belangrijke kansen missen. En dat is zonde.

Vergroot je inhouse kennis over GA4

Niet alleen zijn er andere functionaliteiten, ook de interpretatie van data is in GA4 echt anders dan in GA3. Om te zorgen dat jijzelf of je team straks GA4 goed kan gebruiken is het slim te investeren in extra inhouse kennis over het gebruik van GA4. Dit kan door het volgen van een training door Google-gecertificeerde experts, zelfstudie op basis van de content online, maar de enige manier om het echt te leren is natuurlijk door het gewoon te gebruiken. 

Vragen? Neem contact op