Techniek

B2C E-commerce | 5 belangrijke trends 2021

B2C e-commerce

De e-commerce markt groeit al jaren. Covid-19 heeft gezorgd voor een stroomversnelling. Uit onderzoek van marktonderzoeker GFK blijkt dat webshops in de non-food sector op dit moment een groei realiseren van 60-70% tegenover 16-18% voor Corona. De verwachting is dat deze groei zich doorzet nu de beperkingen en sluitingen van winkels voortduren. 

Uiteraard is er een groot verschil per sector. 

Enkele sectoren waar de grootste groei te zien is:

  • Bouwmarkten en Tuincentra
  • Dierenbenodigdheden en Haarverzorging
  • Electronica en Speelgoed
  • Online Drogisterijen en Warenhuizen

5 belangrijke B2C e-commerce trends voor 2021

We vertellen je graag meer over de verwachtingen voor 2021 specifiek voor de B2C e-commerce markt. Hieronder vind je dan ook de 5 belangrijkste ontwikkelingen en trends voor 2021.

Progressive Web Apps (PWA's)

De verwachting is dat in 2021 het gebruik van smartphones om een aankoop te doen toeneemt in populariteit bij alle leeftijdsgroepen. Onderzoek laat namelijk een stijgend vertrouwen zien dat consumenten uit alle leeftijdscategorieën hebben in het gebruik en het doen van aankopen via smartphones.

Met deze stijging zijn e-commerce partijen op zoek naar manieren om het online winkelen op smartphones makkelijker dan ooit tevoren te maken. Apps hebben in het verleden een veel betere gebruikerservaring geboden dan desktop-websites bij bezoek met een smartphone.

Progressieve Web Apps (PWA’s) zijn de nieuwe oplossing voor een naadloze mobiele winkelervaring die niet onderdoet voor de desktop variant. PWA’s zijn websites die zich gedragen als een native app. Het hele scherm van het mobiele apparaat wordt gebruikt om de website op te tonen, net als bij een app. Daarnaast hebben PWA’s dezelfde snelheid, mogelijkheden en geoptimaliseerde gebruikservaring zoals een native app.

In het verleden vertrouwden e-commerce partijen op native apps en websites om een gevarieerde, optimale online winkelervaring te bieden. Onderzoek laat zien dat in 2021 steeds meer e-commerce partijen PWA’s willen gaan inzetten. Hierbij is de laatste trend een headless e-commerce oplossing in combinatie met een PWA.

Snelheid en Performance

Snelheid wordt steeds belangrijker. Voor 2021 is dit een cruciaal aandachtspunt. Voor de gebruikerservaring maar absoluut ook voor de vindbaarheid. Zo heeft Google de Google Page Experience algoritme update aangekondigd voor 2021. Snelheid wordt hiermee officieel een rankingfactor.

Voor de consumenten is snelheid ook steeds belangrijker. Dit draagt bij aan de customer experience, de gebruikerservaring die een consument ervaart. Onderzoek laat zien dat 73% van de consumenten customer experience een belangrijke factor vindt bij het doen van een online aankoop. Het maakt hierbij niet uit of de gezochte producten interessante inhoud of aantrekkelijke prijzen hebben, een langzame webshop wordt gezien als een marteling die de moderne consument ervaart, en elke milliseconde van het wachten is een ervaringskiller.

Aangezien een webshop steeds minder gebruikt wordt op desktops voor lange sessies, maar in korte uitbarstingen tijdens de lopende klantreis, zoals in de bus, op het toilet of de buitenlucht, is de winnaar de webshop die de korte bezoeken kan maximaliseren.

Optimalisatie voor snelheid is niet alleen een trend voor 2021 – een snelle webshop is een noodzakelijkheid zijn om te bestaan in 2021 en in de toekomst.

Voice Commerce

In 2020 werd de opkomst van voice search genoemd. Voice commerce is een trend die zich razendsnel zal ontwikkelen in2021. Steeds meer mensen omarmen spraakgestuurde systemen zoals Alexa van Amazon en Google home. Deze systemen worden niet alleen gebruikt om informatie te ontvangen, maar ook om producten te kopen.

Uit onderzoek “2020 How We Will Pay” blijkt dat ca. 23 miljoen consumenten het afgelopen jaar een aankoop hebben gedaan met behulp van voice assistants – een stijging van 45% sinds 2018. Om in te spelen op deze trend, is de verwachting dat steeds meer e-commerce partijen dit jaar hun webshop optimaliseren voor voice search. Hierbij is het belangrijk top-of-funnel content te optimaliseren zodat antwoorden op veel gestelde vragen beantwoord worden. Op die manier kan een webshop meer voice-search verkeer aantrekken en daarmee klanten voor zich winnen. Daarnaast is het belangrijk dat webshops er ook voor zorgen dat producten en diensten met spraakbediening kunnen worden gekocht.

Artificial Intelligence (AI)

De verwachting is dat in 2021 steeds meer e-commerce partijen gebruik gaan maken van AI-gebaseerde technologieën om een betere, meer gepersonaliseerde klantervaringen te bieden en hun conversies te stimuleren.

Volgens Amerikaans onderzoek is de verwachting dat e-commerce partijen er in 2022 ca $7,3 miljard besteden aan AI. Het lijkt nog even te duren alvorens dit in Europa veelvuldig wordt ingezet. Maar dit kan snel opkomen. AI kan laagdrempelig ingezet worden en hoeft niet duur te zijn. Er zijn momenteel al verschillende betaalbare en intuïtieve platforms op de markt. Hierbij is de verwachting dat platforms zoals Lily AI, die gebruik maken van klantgegevens, deep-tagging en geavanceerde psychografie om gepersonaliseerde, productaanbevelingen en geavanceerde productfilters te helpen maken, in 2021 aan populariteit winnen.

Marketplaces en E-commerce

Marktplaatsen vervullen een steeds belangrijkere rol binnen e-commerce. De trend zelf wordt al een aantal jaren genoemd. Maar marktplaatsen worden groter dan ooit, voornamelijk vanwege Covid-19 welke heeft gezorgd voor een grote stroom aan nieuwe webshops. Het verkopen op marktplaatsen is voor veel nieuwe webshops laagdrempelig en een goede opstap naar de eerste online verkopen.

De grootste voordelen voor webshops van verkopen op marktplaatsen:

  • De kracht van overkoepelende marketing van de marktplaats zelf
  • Warehousing service
  • Goedkoop pakketten verzenden en uitgebreide bezorgopties bieden
  • Retourmanagement
  • Klantenservice
  • Financiële afhankelijkheid
  • Goede klantervaring

Het grootste voordeel voor consumenten is dat online marktplaatsen een aantrekkelijke service, een uitgebreid aanbod en betaalbare prijzen bieden. Amazon is hier een goed voorbeeld van. Zij hanteren een prijsstrategie om marktaandeel te krijgen in Nederland. Daarnaast wordt een stijging in populariteit gezien in de nichemarkten en marktplaatsen, zoals kunst via Etsy en mode via Vinted en The Next Closet.

Neem contact op

Heb jij een vraag voor ons? Wij helpen je graag!