Meer omzet met een geoptimaliseerde winkelwagen
De winkelwagen is een van de belangrijkste pagina’s in de webshop. Tussen 50% en 75% van de klanten verlaat gemiddeld de winkelwagen zonder de aankoop af te ronden. Door in het design de juiste psychologie, ergonomie en heuristieken te verwerken neem te kans dat de bezoeker beslist de aankoop te doen sterk toe. Met een aantal algemene tips laat ik zien hoe u de conversie in de winkelwagenkan laten toenemen.
De bestelknop
Zet de bestelknop opvallend onderaan en bovenaan de pagina. Hij moet opvallen en het liefst een beetje afwijkend zijn dan de rest van de pagina.
“Less is more”
Teveel afleiding in de winkelwagen is een grote frustratie voor klanten. Zodra je klanten moeten zoeken om iets voor elkaar te krijgen haken ze snel af. Wees kritisch wat je wilt laten zien in de winkelwagen. Misschien is het wel beter om crossell en upsell functies nog voor de winkelwagen te laten zien.
Vertrouwen
Zorg dat het er vertrouwd en overzichtelijk uitziet
De bezoeker zal zonder vertrouwen in uw webshop geen aankoop bij u plaatsen.
Toon direct in uw winkel wagen alle kosten zodat u uw bezoeker niet verrast in uw winkelwagen.
Verder kunt u vertrouwen wekken door te laten zien dat je de veiligheid van de webwinkel belangrijk vindt(zie afbeelding). Ook quotes en onafhankelijk beoordelingen zorgen voor meer vertrouwen.
Betaalmogelijkheden
Laat zien waar je klanten mee kunnen betalen. Met een duidelijk overzicht van logo’s van de betaalmethodes laat je zien wat de mogelijkheden zijn voordat de klant zijn aankoop doet. De winkelwagen is een mooie plek omdat te benadrukken. Wees ook duidelijk of daar ook extra kosten bij komen.
Pagina snelheid
Het is niet alleen beter voor je Google ranking maar ook voor de frustratie van je klanten. Besteed daar tijd aan en gebruik tools om te kijken hoe snel je winkelwagen inlaadt. Een aantal tools zijn Google pagespeed en GTmetrix
Aanpassen van product aantal en specificaties
Maak het mogelijk om de product aantal en producteigenschappen aan te passen in de winkelwagen. Veel mensen maken nog een laatste beslissing en willen dan soms het winkelwagentje leegmaken en weer opnieuw beginnen. Het gebeurt dat de klanten een fout maakt met het aantal producten wat ze willen bestellen of van gedachte veranderd. Geef de mogelijkheid om dit nog aan te passen op het laatste moment en maak gebruik van een duidelijk “update” knop.
Chat assistentie
De winkelwagen is meestal de laatste beslissing en dan komen er ook vaak nog vragen naar boven. Er zijn verschillende chattools die mogelijk maken om direct vragen te stellen. Plan uw service medewerkers in om de chat te bedienen op de tijden wanneer je de meeste klanten verwacht.
Ik kom later terug
Geef de mogelijk om de winkelwagen te onthouden. Veel klanten stellen een aankoop uit om later terug te komen en alsnog te kopen. Het onthouden van de winkelwagen zorgt ervoor dat je het de klant makkelijk maakt om terug te komen en meteen te bestellen.
Conclusie
Dit zijn een paar voorbeelden van hoe je de conversie van je winkelwagen kunt verhogen. Niet alle conversie tips zijn altijd even bruikbaar voor elke webshop. Mocht je geïnteresseerd zijn wat wij voor jouw shop kunnen doen dan kan je ons om advies vragen.