Traineeship

“We hebben het erg leuk tussen het werk door”

 

Blog | Tijn van Wezenbeek

Heyhoi,

Mijn naam is Tijn van Wezenbeek, ik ben 24 jaar en woon in Breukelen. Sinds 1 september 2022 volg ik het Digital Marketing Traineeship bij OrangeValley Group. Ben jij benieuwd hoe het is om dit traineeship te volgen of wat mij heeft bewogen dit te doen? Lees dan snel verder!

Al sinds ik 15 jaar was, wist ik wat ik later wilde gaan doen: ik wilde de marketing in. Na de middelbare school ben ik dan ook direct Commerciële Economie gaan studeren aan de Hogeschool van Amsterdam, in de richting van Digital Marketing. Dat leek me toch echt de toekomst van marketing. Daarna ben ik nog een jaartje blijven werken bij het bedrijf waar ik mijn scriptie had geschreven. Het werk zelf en de mensen die daar werkte waren super leuk, alleen was ik de enige marketeer. Hoe leuk die vrijheid en verantwoordelijkheid ook was, had ik niet het gevoel dat ik nog veel leerde, wat ik juist in het begin van mijn carrière super belangrijk vind. In plaats daarvan was ik alleen mijn huidige kennis aan het inzetten. Het was dus tijd voor een verandering.

Ik wilde me gaan specialiseren in conversie optimalisatie (CRO), oftewel het proces van het verhogen van het percentage gebruikers of bezoekers die een gewenste handeling verrichten. Hoe het brein werkt heeft mij altijd al geïnteresseerd en dit specialisme zag ik als uitstekende basis voor bijna alle facetten binnen de marketing.

Dit wilde ik gaan doen bij een online marketing bureau, om te leren van ‘the best in the biz’ en om veel variatie te hebben in de bedrijven (of in dat geval opdrachtgevers) waarvoor ik zou werken. Op deze manier hoopte ik zo snel mogelijk, zo veel mogelijk te leren.

Ik benaderde OrangeValley, een echte kei in conversieoptimalisatie en customer experience (samen CXO), die mij informeerde dat ik een traineeship kon volgen. Tijdens dit traineeship van drie maanden zou ik eerst de basics van verschillende marketing specialismen kunnen meepakken, waarna ik me kon gaan specialiseren. Dat klonk als een strak plan!

Ik ben nu op de helft van mijn traineeship en het bevalt erg goed! Elke week hebben de andere trainees en ik een of twee trainingen waarin we veel over de specialismen en de kneepjes van het vak leren. De rest van de week is goed gevuld met verschillende opdrachten om ook daadwerkelijk ervaring op te doen (door middel van schaduwopdrachten of echte opdrachten voor klanten). Ook worden we aangespoord om aan zelfstudie te doen, in de vorm van cursussen, om hiermee certificaten te behalen.

Ik heb nu voor het eerst in het Usability Lab van OrangeValley gewerkt; wat een droom voor iedereen die geïnteresseerd is in CRO/CXO! Hier kan je niet alleen gebruik maken van eye-tracking apparatuur, maar zelfs het stress-level meten van de respondent terwijl hij/zij door de website navigeert. Een goudmijn voor het opdoen van ideeën voor tests.

Alle collega’s zijn erg behulpzaam en je kan heel makkelijk naar iemand toelopen of een berichtje sturen als je een vraag hebt. Bij Ortwin, eigenaar van de OrangeValley Group, spat de Brabantse gezelligheid er vanaf, waardoor je je meteen erg welkom voelt. Daarnaast hebben de andere trainees en ik het samen erg leuk tussen het werk door.

Mocht jij nou aan het twijfelen zijn of je deze training wil volgen en ben je op zoek naar social proof (kijk, marketing term er doorheen, dat leer je allemaal), heb je het bij deze gevonden!

Groetjes, Tijn