De consument gebruikt marketplaces steeds vaker om zich te oriënteren op producten of om een aankoop te doen. Daardoor zijn marketplaces een belangrijk kanaal geworden binnen de e-commerce strategie. Door je producten vanuit jouw eigen e-commerce platform op marketplaces aan te bieden, is het mogelijk om je bereik in veelvoud op te schalen.

Zijn marketplaces interessant voor mij?

Marketplaces bestaan omdat ze op een slimme manier vraag en aanbod bij elkaar brengen. Marketplaces kunnen om allerlei redenen interessant zijn. Het is van groot belang om vooraf goed na te denken hoe marketplaces binnen je strategie passen. Vraagstukken die daarbij een rol spelen zijn onder andere:

  • Past een marketplace bij de uitstraling van mijn merk?
  • Hoe past een marketplace binnen mijn totale distributiestrategie?
  • Moet ik alle producten (of productcategorieën) aanbieden op de marketplace?
  • Welke marketplace is het meest interessant voor mij?
  • Hoe kan ik marketplaces gebruiken voor internationale expansie?
  • Wie is eigenaar van de klantdata wanneer een klant mijn product koopt op een marketplace?

Marketplaces spelen een steeds belangrijkere rol in de zoektocht van consumenten naar producten die ze graag willen kopen. Het is belangrijk de mogelijkheden en kansen in kaart te brengen en niet zomaar in te stappen. Met een goede strategie kunnen marketplaces een waardevolle bijdrage leveren aan de bedrijfsdoelstellingen van de onderneming.

Voordat we aan de slag gaan met marketplaces is het belangrijk om scherp te hebben wat je huidige marges zijn. De meeste marketplaces rekenen tussen de 5 en 15 procent aan commissie per verkocht product. Als je gaat adverteren kunnen daar nog extra kosten bovenop komen. De hoogte van de commissie verschilt per platform, maar ook tussen productgroepen zitten vaak onderlinge verschillen. Om succesvol te zijn is het dus zaak om vooraf te weten wat je maximaal kunt afstaan, zodat ook je eigen doelstellingen behaald kunnen worden.

Jouw producten aanbieden op Marketplaces

Jouw producten zet je op marketplaces door je productfeed middels een API te koppelen aan het betreffende platform. Omdat verschillende marketplaces verschillende voorwaarden stellen aan de productfeed, is het nodig om voorafgaand aan de koppeling de bronfeed aan te passen aan de gestelde voorwaarden. Dankzij onze kennis van feed management kunnen wij jou ondersteunen om je productfeed klaar te maken voor de diverse marketplaces door alle benodigde informatie toe te voegen aan de feed.

Het toevoegen van jouw producten is de eerste stap, maar er is meer nodig om gebruikers ook daadwerkelijk te bereiken. Om organisch goed te kunnen ranken (en dus goed vindbaar te zijn) binnen de marketplace, is goede content nodig. Tegelijkertijd kan goede content bijdragen aan een betere ervaring voor de consument.

Voor het vergroten van je zichtbaarheid en het bereiken van gebruikers kun je daarnaast gebruik maken van de advertentiemogelijkheden die de platformen bieden. Wil je meer weten over de mogelijkheden, neem dan gerust contact op met een van de marketplace advertising specialisten van OrangeValley.

Bol.com & Amazon

De grootste marketplaces zijn Amazon en Bol.com. We nemen je graag mee in de specifieke mogelijkheden van deze platforms. Bekijk direct wat OrangeValley voor jou kan doen: