Just Justa fotografie

Marketplace marketing

Marketplaces blijven groeien en zo ook de kansen voor e-commerce bedrijven. Maar hoe benut je deze kansen zo volledig mogelijk? Wij vertellen het je graag en helpen jou om optimaal resultaat te halen binnen marketplaces.

Waarom Marketplaces bij OrangeValley?

  • Optimaal gevonden in o.m. Amazon en Bol
  • Inspelen op hoge koopintentie
  • Geïntegreerde Advertentie-aanpak
  • Marketplaces strategie als basis
  • Ondersteuning in het hele proces
  • Jarenlange ervaring in feed management
Bol en Amazon

Wat zijn marketplaces?

Marketplaces zijn online platformen waar je als bedrijf producten kunt aanbieden. Consumenten kunnen vervolgens op deze marketplaces op zoek naar product die zij graag zouden aanschaffen. Zo ontstaat er een daadwerkelijk marktplaats waar vraag en aanbod elkaar treffen. 

Er zijn vele verschillende marketplaces (inmiddels meer dan 20) waarvan Amazon en Bol.com het populairst zijn. Alle marketplaces zijn te onderscheiden in drie categorieën: 

  1. Verticale marketplaces: Gespecialiseerd in slechts één productgroep. Bijvoorbeeld the-next-closet voor tweedehands designerkleding.
  2. Horizontale marketplaces: verschillende merken, producten en diensten van één productsoort. Bij Booking (travel) kun je bijvoorbeeld naast overnachtingen ook auto’s huren of vluchten boeken.
  3. All-in one marketplaces: verkopen vrijwel alle product categorieën. Amazon en bol.com zijn hier een voorbeeld van.

Wij hebben met onze ervaring op het gebied van organische vindbaarheid en feed management de juiste kennis en ervaring in huis om jou te ondersteunen in het succesvol verkopen op een van deze platformen. We denken op strategisch niveau mee over de rol die de Marketplace kan spelen binnen jouw merkstrategie. Vervolgens zetten we een resultaatgerichte data driven aanpak op aan de hand van techniek en content. Daarnaast werken we samen met internationale partners zodat we altijd op de hoogte zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de Marketplace. 

Verkopen via AmazonVerkopen via Bol.com

De explosieve groei van de Marketplaces

Marketplaces bestaan al tientallen jaren. Met de verbetering van de snelheid van het web en de mobiele ontsluiting gaat de groei de laatste jaren echter zeer voortvarend. Het aandeel in de online verkopen door en via de Marketplaces neemt snel toe. De grootste spelers als Amazon (internationaal) en Bol.com nemen een dominante plaats in in de e-commerce. We zien ook dat het aanbod enerzijds nog steeds groeit maar aan de andere kant aan het consolideren is. De grotere worden groter en slechts de niche blijft daarnaast over. Al met al wordt het marktaandeel steeds groter. Het is dan ook een ¨makkelijke¨ manier om een extra kanaal te introduceren voor de online verkoop.

Een belangrijke eigenschap van de rondkijkende bezoekers is dat ze een zeer hoge koopintentie hebben en de zogenaamde ‘return on ad spend’ veel hoger ligt dan het traditionele online kanaal. De consument gebruikt Marketplaces steeds vaker om zich te oriënteren op producten en om uiteindelijk tot een aankoop over te gaan.

Kortom: Marketplaces zijn en blijven een steeds belangrijker kanaal binnen de e-commerce strategie. Door de Marketplaces in te zetten om je producten of diensten aan te bieden, is het mogelijk om jouw bereik snel en schaalbaar te vergroten.

Neem contact op

Marketplaces-voorbeeld
Stappen binnen het proces

Zo kan OrangeValley jou helpen met beginnen/groeien met marketplaces

Na het strategische proces waarbij het (datagedreven) onderzoek naar het inzetten van de Marketplaces is afgerond, zal een advies volgen over op welke wijze, welk platform het best past bij de online-strategie en merkbeleving. Daarna zullen we de implementatie voor onze rekening nemen. Bij het implementeren van een Marketplace doorlopen we drie elementaire stappen:

De aansluiting maken op de Marketplace:

Wij leveren de volledige dienstverlening in het aansluiten van de Marketplaces. Dit bestaat uit een GAP analyse gericht op de productinformatie. Gevolgd door een process voor het aanvullen en/of transformeren van die productinformatie. Tenslotte verzorgen we de (technische) aansluiting en koppeling met de betreffende marketplace.

Het Optimaliseren:

Het optimaliseren van productinformatie ten behoeve van de organische vindbaarheid is essentieel. Dit vullen we aan met de optimalisaties om het aantal bestellingen te optimaliseren, zoals op strategisch niveau als een optimale prijs strategie maar ook op tactisch niveau door bijvoorbeeld conversie optimalisatie (CRO).

Adverteren:

Met onze brede Digital Advertising ervaring zullen we de zichtbaarheid binnen en buiten Marketplaces met gerichte advertentie campagnes verhogen. Op deze wijze ontstaat een optimale mix voor een optimaal resultaat. 

Tom de Kort

Op zoek naar een marketplace partner? Neem contact op

Laat ons weten wat de uitdagingen zijn van jouw organisatie dan zal een van onze consultants contact opnemen!