Belangrijkste learnings klantevent Programmatic Marketing
Op 20 mei 2015 was het zover, het klantevent van OrangeValley. Tijdens dit event is het begrip ‘Programmatic Marketing’ onder de loep genomen en hebben we ons de vraag gesteld: “hoe bereik je je doelgroep?”
Een aantal gewaardeerde sprekers uit marketingland deelden ideeën en gedachten over Programmatic Marketing. Daarnaast zijn er diverse kennissessies verzorgd door de consultants van OrangeValley. Dankzij de aanwezigheid van vele klanten en sponsoren, kijken we terug op een inspirerende en leuke dag. Bekijk hier alle presentaties.
De aftrap van het event werd verzorgd door Ortwin Verreck, managing director van OrangeValley. In een korte sessie stipte hij de belangrijkste trends aan die nu spelen op het gebied van programmatic marketing.
OrangeValley voorziet dat, in een wereld met een steeds grotere hoeveelheid informatie, ieder individu snel en eenvoudig een relevant aanbod verwacht, onafhankelijk van tijd, locatie en medium.
De wereld verandert, consumentengedrag verandert en ook het medialandschap verandert. Media wordt geconsumeerd op het moment dat de consument dit wil. Dit zien we onder andere terug in het uitgestelde kijkgedrag van televisie en de toenemende groei in videoconsumptie.
Door deze veranderingen onstaan er steed meer touchpoints, waaronder ook nieuwe touchpoints zoals digitale radio en digitale schermen langs de snelweg.
Hoe kan je er voor zorgen dat je in dit bewegende landschap de klant centraal kunt stellen om zodoende te zorgen voor een relevante boodschap, aan de juiste doelgroep op het juiste moment?
Voordat er op deze centrale vraag in gegaan wordt, legt Ivonne Boumeester van 3MO een vraag voor; “Wat betekent programmatic marketing nu eigenlijk”? Want eigenlijk is er nog niet zo heel veel bekend over programmatic marketing. Het belang van programmatic wordt al langer onderstreept, maar het lijkt erop dat niemand er nog écht grip op heeft.
Er zijn een aantal stappen van belang voordat er met met programmatic marketing aan de slag gegaan kan worden. Want wie is daadwerkelijk jouw doelgroep en wat zijn je doelstellingen? En hoe ga je intern om met silo’s als brand en performance in je organisatie? Dit is belangrijke informatie om tot een goede media strategie en mix te komen.
Ondanks dat er nog weinig over programmatic bekend is zijn er wel al een aantal voordelen die programmatic kan bieden. Zo kunnen digitale campagnes efficiënter ingezet en geoptimaliseerd worden en kunnen relevantere campagnes aan de doelgroep getoond worden. Bovendien helpt het om silo’s te doorbreken en brand en performance te integreren om zo de customer journey centraal te zetten.
Er zijn ook watch outs! Het kennisniveau is nog beperkt en een nauwe samenwerking is belangrijk om learnings op te bouwen. Wordt de juiste doelgroep bereikt en hoe kan de enorme blackbox aan data en het complexe medialandschap een stukje transparanter maken?
De sleutel naar succes is vooral learning by doing, meet succes en waarborg alle kennis.
Google liet nogmaals zien dat er in de loop van de jaren steeds meer media ruimte beschikbaar is gekomen en dat consumenten veel verschillende devices gebruiken. Er is een overkill aan signalen vanuit al die doelgroep. Technologie helpt om al deze informatie samen te brengen om zodoende de juiste doelgroep, op het juiste moment met de juiste boodschap te bereiken.
Tijdens de kennissessies hebben de consultants van OrangeValley een klein sprongetje de diepte in gemaakt en hebben zij verschillende aspecten van programmatic laten zien. Want doen we stiekem allemaal niet al een beetje aan programmatic met onze AdWords campagnes?
Michiel Mintjes en Robert de Loor lieten zien dat bidmanagement tools voor zoekmachinemarketing tijd kan besparen en een aanzienlijk hogere ROI kan opleveren. Door het toenemende maturity-level van online marketing organisaties, complexiteit en kwantiteit van campagnes zijn deze tools een echt ‘must have’.
Display consultant Kelly Siemons presenteerde over het display advertentielandschap dat een complex en intransparant geheel is. Daarnaast vertelde zij meer over hoe we van direct deals naar automated trading zijn gegaan. Want welke onderdelen in dit landschap zijn nu echt belangrijk om goed te begrijpen?
In de laatste sessie vertelde Thijs Glass over hoe er invulling gegeven kan worden aan het online marketing speelveld en alle touchpoints met de doelgroep om zo tot de meest effectieve customer journey te komen. Het is van belang om ervoor te zorgen dat de boodschap aansluit bij de fase waarin de doelgroep zich bevindt. In de praktijk is het afstemmen van de juiste boodschap aan de juiste doelgroep op het juiste moment nog erg ingewikkeld.
Tot slot vertelde MediaSynced hoe media steeds beter op elkaar afgestemd kan worden en dat er allerlei triggers mogelijk zijn om technologie te voeden om een relevant touchpoint met je doelgroep te vinden. Zo is het tegenwoordig mogelijk om een online roadblok te creëren, exact op het moment dat jouw TV-commercial wordt uitgezonden.
Als we terug kijken naar de centrale vraag: “hoe bereik je je doelgroep?”. Dan blijft het allerbelangrijkste: Zet je doelgroep en de customer journey centraal!
Ga vooral aan de slag met dingen die op dit moment voor je organisatie relevant zijn. Analyseer, leer en optimaliseer! Want wij geloven dat om succesvol te zijn in deze veranderende wereld, ieder individu een relevant aanbod verwacht.
Tot het volgende klantevent!