Content Marketing

Contentmarketing anno 2020: de belangrijkste trends

 

Op dit moment ligt de focus bij veel organisaties op het uitwerken van het (online) marketingplan voor 2020. Wil jij vooruitlopen in jouw branche? Kijk dan goed naar de trends en ontwikkelingen in de markt en gebruik deze als een van de vertrekpunten voor het uitwerken van het plan voor 2020. Het vakgebied Content Marketing blijft zich ontwikkelen en blijft onmisbaar in een marketingplan. In dit artikel gaan we dieper in op de drie belangrijkste contentmarketing trends voor 2020. 

Eerst even terug naar de basis: wat is contentmarketing precies?

Content Marketing is een strategische marketing benadering gericht op de productie en verspreiding van content die bruikbaar, relevant en/of vermakend is voor je doelgroep. Het is een manier om content over jouw product of dienst uit te dragen aan de juiste doelgroep, via het juiste kanaal, op het juiste moment. 

Trend 1: van always on naar always relevant

We scrollen gemiddeld zo’n 183 meter per dag op onze smartphones. Dit is twee keer zo veel als de hoogte van het Vrijheidsbeeld in New York. Waar veel organisaties de afgelopen jaren op grote schaal focusten op zichtbaarheid en exposure, gaan we in 2020 echter een verschuiving zien naar alleen zichtbaarheid indien relevant. 

We worden wekelijks geconfronteerd met ons smartphonegebruik middels campagnes, onderzoeken en zelfs de smartphones itselves. Door deze bewustwording is het als bedrijf van groot belang om te kijken naar wat voor soort content je publiceert. Deze 

Maar hoe weet je of jouw content relevant is voor de bezoeker? Creëer content aan de hand van de beschikbare in jouw organisatie om op het juiste moment, via het juiste kanaal, de juiste doelgroep te bereiken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan onpage uitleesratio, Click Through Rate en een content GAP analyse.

Trend 2: personalisatie en automatisering

Personalisatie en automatisering van content(verspreiding) is niet nieuw. Wel voorzien we dat dit in 2020 nog meer ontwikkelt. Op steeds meer plekken wordt content nu al geoptimaliseerd op basis van jouw persoonlijke voorkeuren. Denk hierbij aan de persoonlijke Instagram-feed en de Google aanbevelingen. Personalisaties worden aangestuurd door Artificial Intelligence. Deze techniek ontwikkelt zich in razendsnel tempo. Zo werd het meest gelezen artikel van The Next Web’s van dit jaar geschreven door een (ro)bot. 

Een groot deel van de content zal in de nabije toekomst gegenereerd worden door bots. Zorg dat je hier als organisatie op bent voorbereid. Kijk nu al naar de mogelijkheden om bepaalde soorten informatieve content te creëren en verspreiden met behulp van bots. De meeste developers binnen een organisatie weten hier wel raad mee. OrangeValley kan je hier uiteraard ook in ondersteunen

Juist omdat een groot deel van de content op het web op korte termijn met behulp van Artificial Intelligence zal worden opgesteld, is de personalisatie slag belangrijker dan ooit. We lezen immers het liefst content waarin ‘iemand’ zijn ervaring of mening deelt. Specificaties over de nieuwste iPhone zijn interessant, maar de gebruikerservaring is veel belangrijker. Blijf hier dan ook aandacht aan besteden in je contentmarketing plan door gebruik te maken van Influencer Marketing of door regelmatig je klanten aan het woord te laten over jouw product of dienst.

Trend 3: echt en geloofwaardig

Het perfecte plaatje van witte stranden, flessen champagne, lekker eten en een aantal modellen. Decennia lang waren dit de beelden die verkopen. Echter komt er in 2020 juist vraag naar content die echt en geloofwaardig is. Niet het perfecte plaatje, maar een eerlijk advies van de gemiddelde klant is hetgeen waar je in 2020 het verschil mee maakt. Albert Heijn doet dit heel goed met de campagne omtrent de opvolger van de AH-supermarktmanager, Ilse.

Coolblue is ook een trendsetter op dit gebied. Het merk verplaatst zichzelf van autoriteit naar adviseur, waarbij ze naast de bezoeker gaan staan en met hem meedenken. Daarbij maken ze slim gebruik van video. Deze contentvorm personaliseert het merk (zie trend 2) en maakt een verhaal toegankelijk. 

Trend Event van OrangeValley

Jaarlijks organiseert OrangeValley een grootschalig Trend Event, waarbij de belangrijkste ontwikkelingen binnen digital marketing worden besproken. Tijdens de editie van 17 oktober 2019 zijn onder andere contentmarketing trends behandeld. Bekijk hier de presentatie terug. 

Wil je de volgende keer zelf aanwezig zijn bij een van de kennisevents van OrangeValley? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte.