TikTok: wat is het en wat kan je er (zakelijk) mee?
TikTok is een spraakmakend en ongrijpbaar sociaal medium. Want wat is het nu precies? Is het commercieel interessant? Bevindt mijn doelgroep zich ook op het platform? Of zijn het veelal te jonge gebruikers? En moet ik er nu wel of niet iets mee doen voor mijn organisatie? Allemaal vragen waar we in deze blogserie antwoord op geven. We zoeken uit: is TikTok een hype of de toekomst van social media marketing?
Wat is TikTok?
Tik-watte? TikTok dus! Volgens velen hét nieuwe medium om in de gaten te houden. TikTok is een platform waar je video’s kunt plaatsen waarop je bijvoorbeeld danst, zingt of playbackt. Eigenlijk is TikTok niet nieuw. Voorheen ging het platform door het leven als musical.ly.
“Het medium trekt vooral veel mensen omdat je niet zelf hoeft te bedenken wat je in een video gaat doen.” vertelde Kirsten Jassies recent in een keynote sessie. Je kunt namelijk meedoen aan verschillende challenges of trending hashtags. De video’s kunnen in de app worden bewerkt door middel van verschillende filters en effecten. Zodra een video is geplaatst kunnen TikTok’ers de video’s liken, delen of op elkaar reageren. En voila, een TikTok community is geboren!
Wat TikTok cijfers op een rijtje
Wereldwijd heeft TikTok ruim 500 miljoen actieve gebruikers en is de app zo’n 1.5 miljard keer gedownload. Uit het social media onderzoek van NewCom blijkt dat TikTok op dit moment door 700.000 Nederlandse gebruikers van 15 jaar en ouder wordt gebruikt. Wanneer we kijken naar de leeftijd 6 t/m 14 jaar zijn dit 425.000 gebruikers. Hierbij zit de grootste potentie vooral rond de jongeren van 12 jaar. Deze doelgroep geeft aan vooral geïnteresseerd te zijn door de “luchtige” content die hierop te vinden is. Dagelijks besteden gebruikers zo’n 52 minuten op de populaire app, waarvan 90% aangeeft de app meerdere malen per dag te openen. (Social Media Onderzoek NewCom, 2020), (SensorTower, 2019).
Challenges en hashtags
Video’s maken op TikTok kan vanuit eigen creativiteit, maar eigenlijk zitten de meeste jongeren erop om mee te doen aan challenges en gebruik te maken van trending hashtags. Vernieuwende video’s? Niet echt. Leuk om naar te kijken? Zeker! In 2019 hadden we onder andere de “Me Versus”-, “Obsessed”- “Old Town Road”-challenge. Hierbij worden er moves en muziek aangedragen aan de gebruiker. Ze hoeven het alleen nog maar na te doen en de video te bewerken. Hetzelfde geldt voor de trending hashtags. Een van de populairste op dit moment is de handgesture challenge.
How to: #handgestures
- Zoek bij “ontdekken” naar de #handgestures
- Klik op de hashtag en lees de uitleg
- Klik op de video button en start met opnemen!
Privacy van TikTok
Wereldwijd is er veel te doen over de privacy van TikTok. De populairste social media apps, denk aan Instagram, Facebook en Snapchat, komen van Amerikaanse bodem. TikTok daarentegen is Chinees. Dit betekent dat er andere regels gelden: de app moet voldoen aan regels van de Chinese staat en censuur kan voorkomen. Dit is in Nederland nog niet het geval geweest, maar in China en Amerika zijn er zeker al video’s door TikTok verwijderd van het platform. Denk hierbij aan video’s waarbij gebruikers hun mening uiten over geloof of politiek.
Officieel mag je pas aan TikTok deelnemen vanaf 13 jaar. Nu weten we allemaal hoe gemakkelijk het is om een privacy statement te accepteren en verder te gaan in een app. Dus ja, er zitten héél veel (te) jonge gebruikers op dit platform. De overheid roept dan ook ouders op om goed in de gaten te houden wat kinderen op deze app plaatsen en waar mogelijk een account op privé te zetten.
TikTok zakelijk inzetten?
In Nederland zijn er diverse merken en bedrijven die al heel actief zijn op TikTok. Kijk bijvoorbeeld eens op het kanaal van De Efteling, Ajax en Het Rode Kruis. Deze merken is het gelukt om een effectieve TikTok strategie te ontwikkelen. Neem eens een kijkje bij onderstaande accounts.
Account | Aantal volgers |
AFC Ajax | 488.300 |
Efteling | 130.300 |
Rode Kruis | 53.900 |
Bol.com | 18.900 |
Radio 538 | 16.000 |
Meer lezen
Ook benieuwd naar de mogelijkheden om dit platform voor jouw merk te gebruiken? In het volgende blog van deze serie lees je meer over wat je als bedrijf kunt doen om jouw TikTok community te starten en welke bedrijven je als voorbeeld kunt nemen. Wordt vervolgd!