Waarom je juist nu zou moeten opschalen met social advertising campagnes
Het COVID-19 virus leek een aantal weken terug nog heel ver weg, maar inmiddels moeten we ons realiseren dat ons sociale leven er voorlopig heel anders uitziet dan dat we gewend zijn. Het virus heeft impact op alles en iedereen en raakt ook vele bedrijven. Het zal je dan ook niet verbazen dat dit ook effect heeft op de social advertising resultaten van onze klanten. Wat valt ons op en nog belangrijker, waar zien wij juist nu kansen? We hebben de belangrijkste inzichten voor je op een rijtje gezet in dit artikel.
Advertentiekosten in met name branding campagnes zijn sterk gedaald
Vanwege de corona crisis is de concurrentie op de veiling flink gedaald. Veel bedrijven pauzeren hun campagnes abrupt, als zijnde noodzakelijke kostenbesparing. Het gevolg hiervan is dat de CPM prijzen vele malen lager uitvallen. Met name in branding campagnes die als doel hebben om bereik te realiseren. De prijs om te adverteren via Facebook en daarmee de doelgroep te bereiken binnen het platform valt daardoor veel lager uit. Waar je in een gemiddelde campagne 6 euro per 1000 impressies betaalde, zien we nu zelfs CPM prijzen tussen de 1 en 3 euro voorbij komen.
De daling in CPM is zichtbaar vanaf 10 maart en kwam in een stroomversnelling na de persconferentie van de overheid van 12 maart. Het dieptepunt in de daling was maandag 16 maart, waarbij de gemiddelde CPM tussen de 20% en 60% lager uitvalt dan exact een week daarvoor. Ook zien we dat de inventory binnen het Facebook platform vele malen groter wordt. Dit laatste is te verklaren doordat het social media gebruik groter is dan ooit tevoren.
Performance blijft stabiel ondanks daling van conversieratio
Ook de doorklik- en conversieratio maken zichtbaar ontwikkelingen door sinds de uitbraak van het coronavirus. Gemiddeld genomen zien we een lichte daling in de doorklikratio (CTR), maar ook een duidelijke daling in de conversieratio. Belangrijk om rekening mee te houden is wel dat de impact op de conversieratio afhangt van het type conversie waar de campagne op is ingericht. Voor de ene campagne wordt er gekeken naar de verkoop van producten die nodig zijn om thuis sporten mogelijk te maken, waar de andere adverteerder zich vooral richt op werving van medewerkers. De relevantie van het aangeboden product of dienst is in deze situatie allesbepalend voor een daling of zelfs eventuele stijging in zowel de doorklikratio als conversieratio.
De uiteindelijke performance is ondanks zichtbare dalingen in de ratio’s stabiel doordat de advertenties tegen lagere kosten kunnen worden vertoond. De verhoudingen zijn vergelijkbaar, waardoor onderaan de streep zowel kosten-per-klik (CPC) als kosten-per-conversie (CPA) nauwelijks zijn aangetast.
Waar liggen nu kansen voor Social Advertising?
Ondanks deze onzekere tijd en alle nare gevolgen die het met zich meebrengt, liggen er voor adverteerders zeker ook kansen. De manier waarop bedrijven en merken omgaan met deze crisis en hoe zij hierover communiceren met hun doelgroep wordt onder een vergrootglas gelegd. Het beïnvloedt de consument nu, maar ook zeker in de toekomst. Juist in deze crisis is het belangrijk om zichtbaar te blijven voor je doelgroep, goed na te denken over je communicatieboodschap en juist niet abrupt je communicatie stil te leggen.
Veel mensen zitten verplicht thuis, een groot aantal werkt ook thuis, maar helaas is er ook een deel niet in de gelegenheid hun werk thuis te doen. Om die reden zien we dat mensen extra veel tijd doorbrengen op social media. Wat je zichtbaarheid als adverteerder ten goede komt. Onder de jongere doelgroep zien we vooral een stijging terug in gebruik van de app TikTok, maar ook Facebook en Instagram laten een flinke stijging in inventory zien.
Vanwege de dalende online advertentiekosten is met name nu een ideale tijd om aan branding en naamsbekendheid te werken. Je krijgt namelijk veel meer advertentievertoningen voor elke euro die je uitgeeft. De verwachting is verder dat veel bedrijven na deze crisis weer massaal gaan adverteren. Dat zal juist leiden tot een flinke stijging in CPM, waarbij je moet denken aan prijzen rond de 12 euro voor 1000 impressies.
Wanneer je ervoor zorgt dat je communicatieboodschap in zekere mate inspeelt op de huidige situatie en actualiteit, kun je juist nu veel impact realiseren met relatief weinig budget. Authenticiteit, vertrouwen en relevantie uitdragen naar je doelgroep is hierin belangrijk en het advies is dan ook vooral te blijven doen waar je goed in bent. Zo is internet provider KPN in deze tijd relevanter dan ooit met de boodschap ‘Houd afstand, blijf verbonden’. Hier dragen ze aan bij door het leveren van een goed werkende telefoon en internet verbinding.
Conclusie
De conclusie die we kunnen trekken uit de huidige ontwikkelingen is dat de advertentiekosten voor social adverteren momenteel laag liggen. De relevantie van het aangeboden product of dienst is in deze situatie allesbepalend voor een daling of zelfs stijging in doorklikratio en conversieratio. Blijf als bedrijf of merk dan ook doen waar je goed in bent. Wees authentiek en relevant en zorg ervoor dat je juist nu zichtbaar blijft voor je doelgroep.
Heb je hierover vragen of ben je geïnspireerd en zou je willen sparren over welke kansen er voor jouw bedrijf of merk liggen? Neem contact met ons op!