Google Data Studio nu ook geschikt voor databronnen als Facebook, Bing, LinkedIn, Adobe en MailChimp
Zoals bekend werkt Google Data Studio naadloos samen met andere diensten uit het ‘Google ecosysteem’, zoals Analytics, AdWords, Search Console, YouTube en Sheets. Vanaf nu kan de dashboarding-tool echter ook uit de voeten met niet-Google-databronnen als Facebook Ads, Bing, LinkedIn Ads, Twitter Ads, MailChimp en Adobe Analytics. Hiermee zet Google zich definitief op de kaart in de wereld van dashboarding.
Afbeelding door Ibrahim.ID, via Wikimedia Commons
Volledige integratie Data Studio met populaire databronnen zoals Facebook Ads
Google Data Studio – sinds begin 2017 gratis – is weliswaar erg gebruiksvriendelijk, maar had als belangrijkste nadeel dat het vooral goed samenwerkte met databronnen van eigen makelij. Hierover schreven wij enige onlangs in het artikel over actiegerichte KPI Dashboards:
‘Soms lukt het niet om een koppeling te maken met een bepaalde databron, of wordt de data niet naar wens weergegeven. In dit geval kunt u zowel bij Klipfolio als bij Data Studio een ‘workaround’ gebruiken door de gewenste data eerst (al dan niet automatisch) te verzamelen in een Google Spreadsheet. Zo nodig kun je de verzamelde data hierin manipuleren met behulp van formules. Deze spreadsheet gebruikt u vervolgens als databron voor uw dashboard. Zo krijgt u de data via een omweg toch in de dashboard-tool waar u het liefste mee werkt.’
Natuurlijk kunt u deze omweg prima blijven gebruiken als u daar tevreden mee bent. Maar nu Google het mogelijk maakt om direct databronnen van andere partijen te koppelen vervalt één van de belangrijkste drempels om Google Data Studio in te zetten voor jouw organisatie. Er zijn wel wat voorwaarden verbonden aan de nieuwe functie: de databron in kwestie moet wel beschikken over een application programming interface (API).
Google Data Studio en API-integratie
Om Data Studio te koppelen aan (de API van) uw databron kunt u gebruik maken van een groeiend aantal ‘connectors’ uit de recent gelanceerde ‘Data Studio Community Connectors Gallery’. Hier zijn koppelingen van derde partijen te vinden als Supermetrics en Funnel. Maar als u een beetje handig bent met Google’s cloud-based programmeertaal Apps Script (erg verwant met JavaScript), dan kunt u ook zelf connectors bouwen.
Dit heeft als groot voordeel dat u niet afhankelijk bent van (abonnementen) van derde partijen en dat u ook verbinding kunt maken met databronnen waarvoor nog geen connector beschikbaar is. Heeft u een connector gebouwd die naar tevredenheid werkt? Dan kunt u die vervolgens weer publiceren in de Connectors Gallery, zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken.
Wilt u meer weten over Google Data Studio of Klipfolio en welke databronnen u kunt koppelen? Of wilt u de mogelijkheden voor het ontwikkelen van een KPI dashboard of een dashboard op maat voor uw organisatie onderzoeken? Neem dan contact met ons op! Lees ook meer over wat API’s zijn en waarom deze belangrijk zijn voor KPI Dashboarding in de blog van Freek de Man over API’s in relatie tot online marketing.
OrangeValley is Premium Google Partner en Klipfolio Certified Partner.
Over Johan van de Werken
Johan van de Werken is Web Analytics Consultant bij OrangeValley. In deze functie houdt hij zich bezig met het implementeren en inrichten van analyse-tools om het gedrag van online bezoekers te meten en begrijpen. Hij analyseert deze data om tot waardevolle inzichten te komen. Hieruit destilleert Johan concrete actiepunten en formuleert hij advies op maat. Verder houdt Johan zich bezig met de laatste trends binnen het Web Analytics vakgebied, zoals datavisualisatie, data driven decision making en forecasting. Als voormalig webredacteur en online contentspecialist heeft hij eveneens ruime ervaring op het gebied van content(marketing) en e-commerce.