Case Electricals 24/7: Succesvolle SEO-migratie in 3 fases
In juli 2022 kwamen we in contact met webdevelopment bureau Highbiza, uit Deventer. Highbiza ontwikkelt binnen hun eigen CMS-systeem webshops voor zowel B2B als B2C partijen. Hun nieuwe opdrachtgever Electricals 24/7, een grote online leverancier van elektriciteits- en schakelmateriaal in Engeland, stapte over van een trage Magento 2 webshop naar een nieuw Highbiza E-commerce platform. Deze migratie hebben wij met uitgebreide analyses begeleidt, wat heeft gezorgd voor een soepele overgang en mooie resultaten van de nieuwe shop.
De vraag van de klant
Vanwege de trage laadsnelheid van de Magento 2 webshop, heeft Electricals 24/7 besloten om met een nieuwe website te migreren naar het platform van Highbiza. Voorheen was de performance van de website zo zwak dat dit ervoor zorgde dat gebruikers moeilijker converteren en vaak zelfs snel afhaakten op de site.
Door eerdere negatieve ervaringen bij migraties was er vooraf in de organisatie bij Electricals 24/7 wel onzekerheid rondom deze overgang. Wat heeft de migratie van Magento naar de Highbiza webshop SEO-technisch precies voor voordelen en nadelen? Wat zijn de risico’s van zo’n migratieproject en hoe kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat we deze risico’s tackelen?
Nog voor de start van het traject heeft Highbiza voor Electricals 24/7 een gratis demo-omgeving opgezet zodat de klant al direct gevoel kreeg bij de look-and-feel van de nieuwe webshop en de voordelen in design en gebruikerservaring live konden ervaren. Om bij de transitie van de website zorg te dragen dat ook de SEO-resultaten intact bleven en er op lange termijn een groei gerealiseerd kan worden, is OrangeValley door Highbiza aangehaakt en ondersteunden we met een uitgebreid migratieplan.
“Hoe kunnen we Electricals 24/7 inzicht geven in de voordelen en risico’s van de migratie en hen hier stapsgewijs in begeleiden, voor een soepele migratie met positieve resultaten?”
Onze oplossing
SEO-migratie in 3 fases
Om de onzekerheid rondom de migratie weg te nemen en de eindklant stap voor stap te begeleiden bij dit proces hebben we een uitgebreid SEO-migratieplan opgesteld, dat was opgedeeld in de volgende 3 fases:
- Fase 1: inzichtelijk maken van situatie op de huidige website en testomgeving
- Fase 2: redirect lijst en pre-livegang check
- Fase 3: Na-livegang check en maandcontrole
Alle 3 de fases hebben we uitgebreide documentatie opgeleverd en met het volledige team besproken in calls, zodat we stapsgewijs alle stakeholders konden meenemen in de status en benodigde actiepunten.
Fase 1: SEO-technische status huidige website, vergeleken met de testomgeving
Binnen fase 1 hebben we voor zowel de oude website (Magento 2) als de testomgeving (Highbiza) alle SEO-technische elementen in kaart gebracht. Voor elk element hebben we vervolgens de volgende zaken uiteengezet:
- Beschrijving van het SEO-technische element
- Achtergrondinformatie van Google en andere gerenommeerde SEO-platformen
- Status binnen de huidige website incl. onderbouwing
- Status binnen de testomgeving incl. onderbouwing
Aan het einde van dit document is een totaaloverzicht in tabelvorm toegevoegd, waarin je in 1 oogopslag kunt zien welke voordelen de migratie voor SEO met zich meebrengt. En welke aandachtspunten het Highbiza platform geeft. Dat gaf Electricals 24/7 een helder overzicht van de beweegredenen en extra vertrouwen in de migratie. Bovendien gaf de rest van het document de developers veel achtergrondinformatie om uit te putten bij de ontwikkeling.
Vergelijking tussen oude website en de testomgeving, waardoor Electricals 24/7 met een goede onderbouwing gekozen heeft voor de transitie.
Fase 2: Redirect lijst en pre-livegang check
Een van de grootste gevaren bij een SEO-migratie is wanneer er geen of foutieve redirects zijn ingesteld. Bij migraties wijzigen vaak de URL’s, bijvoorbeeld door het hernoemen of verplaatsen van een product of productcategorie of de transitie naar een nieuw domein of CMS. Dan is het voor zowel de gebruiker als voor de SEO-resultaten essentieel dat deze altijd wordt omgeleid d.m.v. een 301-redirect.
Als dit niet wordt toegepast landen bezoekers namelijk op een zogenaamde 404-pagina (een kapotte pagina waar geen content op staat). Ook de SEO-positie binnen Google zal daarom verloren gaan als je deze situatie in stand houdt, omdat Google deze slechte gebruikerservaring wilt voorkomen. Met een 301-redirect wordt de bezoeker omgeleid, maar ook de opgebouwde SEO-waarden. Met goede redirects zal de nieuwe pagina de ranking binnen Google overnemen van de oude.
Om de redirects goed te laten verlopen hebben we in kaart gebracht welke URL’s wijzigen en hiervoor een 301-lijst gemaakt. Per oude URL wordt daarin bepaald naar welke meest relevante nieuwe URL deze moet worden omgeleid. Deze redirects werden vervolgend direct na livegang door Highbiza doorgevoerd.
Redirects in de praktijk: door goede 301-redirect wordt zowel bezoeker als de zoekmachine omgeleid
Voor de livegang is ook alle feedback op de testomgeving verwerkt door Highbiza en hebben we dit middels onze pre-livegang check gecontroleerd. Om de posities in Google goed te kunnen monitoren voor, tijdens en na de livegang, hebben we in onze tool Accuranker alle belangrijkste termen toegevoegd en werd geautomatiseerd elke 24 uur de posities gecheckt. Pas hierna is de daadwerkelijke livegang datum bepaald, waarbij alle partijen de agenda vrij hebben gehouden om bij eventuele issues (die er niet zijn geweest) snel te kunnen schakelen.
Fase 3: Na-livegang check en maandcontrole
Na de afronding van fase 1 en 2, focuste fase 3 zich op het uiteenzetten van alle SEO-technische elementen van de nieuwe website na livegang. Verder checkten we hier of het doormeten van de website nog naar wens werkt en alle benodigde data binnenkwam in Google Analytics. Voor de SEO-technische elementen werd wederom een totaaloverzicht in tabelvorm toegevoegd, zodat Electricals 24/7 precies kon zien welke verbeteringen de migratie met zich meebracht per SEO-element over de verschillende fases.
Na de eerste volledige maand na livegang hebben we tot slot alle SEO-posities die we in onze tooling elke dag monitoren in kaart gebracht om te laten zien dat deze niet daalden en in veel gevallen zelfs posities wonnen. Tot slot hebben we laten zien wat dit betekent voor de resultaten, vanuit Google Analytics data.
Resultaat
Vanuit onze team effort met Highbiza is de migratie soepel verlopen en hebben we voor Electricals 24/7 mooie resultaten kunnen boeken. De werkwijze heeft er niet alleen voor gezorgd dat er geen nadelige effecten waren van de migratie, maar dat de resultaten verbeterden en Electricals 24/7 een goede technische basis heeft om de aankomende jaren verder te groeien met hun e-commerce platform.
SEO-posities
De posities in Google voor de belangrijkste termen bleven, door de juiste implementatie van 301-redirects, intact rondom de livegang. De periode na de livegang zagen we zelfs een stijging in het aantal posities binnen de top-3. Hieronder zie je de verdeling van de posities gedurende een langere periode en het ontstaan van de groei in het aantal top-3 posities.
Vertoningen en klikken binnen Google
Door de stijgende posities zagen we na de livegang binnen Google Search Console direct een stijging in het aantal vertoningen en klikken t.o.v. de periode daarvoor. Zie hieronder de situatie: