Meer volgers, bereik en omzet met een Facebook APP
Social media is anno 2015 erg populair, en dan vooral Facebook. In december 2014 waren er 9.2 miljoen Nederlanders met een Facebook account. Los van het sociale aspect van Facebook, gebruiken steeds meer bedrijven deze media om publiciteit te krijgen. Zo kunnen ze hun laatste producten of acties direct onder de aandacht brengen bij hun volgers.
Maar hoe krijg je meer volgers? En hoe activeer je deze volgers om actiever met je bedrijf bezig te zijn?
Hoe het gebruik van een Facebook APP je volgers kan activeren.
Door het gebruik van een Facebook APP kan je weer aandacht krijgen van je volgers. Je kan bijvoorbeeld een foto wedstrijd houden waarmee je volgers iets kunnen winnen. Zodra zij meedoen aan je actie zullen hun volgers dit ook zien, en willen zij mogelijk ook kans maken op die prijs. Zo kan je in een korte tijd veel publiciteit krijgen.
Mogelijkheden met een Facebook APP
De mogelijkheden zijn eindeloos. Hieronder een aantal voorbeelden die veel voorkomen.
- Zelf bedachte marketing campagnes
- Foto-APP (waarbij gebruikers hun foto kunnen uploaden en bewerken met iets van uw actie. Lees ons artikel over de foto APP van de Dierenbescherming voor een voorbeeld hiervan.
- Prijsvragen, een quiz of een poll
- Wees creatief, vrijwel alles is mogelijk. Een goede APP kan enorm effectief zijn!
- Support / hulp pagina’s met vragen en antwoorden
- Landingspagina’s
- Een “kleine” website, maar dan binnen Facebook. Denk bijvoorbeeld aan een pagina met informatie over een nieuw product en direct de optie om het aan te schaffen, vragen te stellen of om te delen.
- Verkopen van producten
- Het is ook mogelijk om binnen Facebook direct producten te verkopen. Dit kan bijvoorbeeld door een koppeling met uw Magento webshop, zodat altijd de laatste producten direct te koop staan en onder de aandacht zijn van uw volgers.
- Formulieren
- Registreren voor een evenement (ticket verkoop)
- Aanmelden voor abonnementen
- Aanmelden voor een nieuwsbrief
Gebruikersdata op Facebook
Een van de grootste voordelen is dat gebruikers veel data op Facebook hebben staan. Dit scheelt weer dat ze niet alle data los hoeven in te vullen. Je hoeft enkel toestemming te vragen voor de data die je APP nodig heeft.
Zodra een bezoeker je APP toevoegt, heb je toegang tot de “standaard” informatie:
Hoe komen je volgers bij je Facebook APP?
Een Facebook APP komt op je Facebook pagina als “tabblad” te staan. Daarnaast is het voor mobiele bezoekers een vereiste dat een speciale link gedeeld wordt op de tijdlijn van de pagina. De mobiele bezoekers kunnen de tab namelijk niet zien. Ook komt door het delen van de link, de Facebook APP onder de aandacht doordat deze op de tijdlijn van je volgers komt te staan.
Behalve dat de APP aandacht krijgt bij je volgers, zien de vrienden van je volgers ook dat zij de APP hebben toegevoegd. Zo krijgt je APP nog meer aandacht.
Je APP op alle devices
Aangezien Facebook vooral op tablets en mobieltjes wordt bezocht, is het van groot belang dat de APP ook op deze platformen werkt. Facebook ondersteund dit zelf niet, maar met een omweg is het wel mogelijk. Wij hebben dit voor de Dierenbescherming #geefommij APP toegepast en zagen direct een stijging in het gebruik van de APP.
Resultaten van de Dierenbescherming Foto APP
Èèn van onze meest recente APPs was de Dierenbescherming Foto APP.
Resultaten van de eerste 7 dagen:
- Ruim 300 selfies in de eerste 3 dagen
- Ruim 300 likes op de Facebook Timeline door de APP in week één
- Bereik vergroot van gemiddeld 150k naar bijna 600k op één dag
- Facebook Page views van normaal 100 per dag naar bijna 600 per dag in week één
Voorbeelden van Facebook APPs
.
Conclusie:
Door het gebruik van een Facebook APP kun je je Facebook pagina veel effectiever inzetten. Je kunt nieuwe en huidige volgers activeren om je bereik te vergroten en meer merk beleving te creëren. De opgeslagen data geeft je ook een goed beeld van je doelgroep en eventueel kun je de data gebruiken voor retargeting.
Heeft u vragen over de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op!