SEO A/B Tests bij Blokker: een award winnende SEO-aanpak
Misschien had je het langs zien komen op onze socials: OrangeValley is bij zowel de European als de Global Search Awards bekroond voor onze uitzonderlijke uitvoering van een SEO opdracht bij Blokker. Hieronder leggen we uit wat we nou precies gedaan hebben!
De uitdaging van Blokker
Om inkomsten te genereren richt Blokker zich op het optimaliseren van SEO, maar het prioriteren van inspanningen op het juiste vlak is essentieel voor groei met beperkte middelen. Om de ROI te maximaliseren, moeten de meest impactvolle optimalisaties voor organisch verkeer en inkomsten worden geïdentificeerd. Met een beperkt budget moet er zoveel mogelijk bereikt worden.
Ineffectieve optimalisaties moeten worden vermeden om middelen vrij te maken voor de juiste doeleinden. Het uiteindelijke doel van Blokker was om de organische groei voor categorie- en productpagina's met 20% te verhogen en om het gebruik van de beschikbare middelen te optimaliseren voor bewezen succesvolle optimalisaties.
Om het doel te behalen spitste onze strategie zich toe op het bereiken van een breder publiek van gebruikers die op zoek zijn naar huishoudelijke producten, ongeacht of ze specifiek op zoek zijn naar Blokker. Doel hierbij was om het klantenbestand van Blokker te vergroten en prioriteit te geven aan gebruikers met een commerciële of transactionele zoekintentie.
Strategie
Onze algemene strategie was om de website van Blokker te optimaliseren voor zowel zoekmachine-algoritmes als gebruikerservaring door middel van SEO A/B testen.
We voerden 25 SEO A/B-tests uit gedurende 9 maanden, gericht op zoekopdrachten voor huishoudelijke producten, om de impact van wijzigingen op de website te evalueren voordat deze werden geïmplementeerd.
Om onze doelen te bereiken, hebben we optimalisaties geprioriteerd op basis van ROI, waarbij we ons hebben gericht op de meest effectieve strategieën voor het verhogen van het organische verkeer en de omzet.
We testten een deel van de website templates en maten de impact van onze SEO-veranderingen door klikken, gemiddelde bestelwaarde en conversiepercentages te berekenen. Deze aanpak hielp ons bij het identificeren van de meest effectieve strategieën voor het stimuleren van verkeer en omzet, terwijl we hiermee ook de ROI van de SEO aanpassingen in kaart konden brengen.
Over het geheel genomen was onze strategie om de website te optimaliseren voor het beoogde publiek door effectieve SEO-strategieën te implementeren, een breder publiek van gebruikers te bereiken en het klantenbestand voor de online winkel van Blokker te vergroten.
Zelfontwikkelde tools ter ondersteuning
OrangeValley ontwikkelde twee tools - de SEO A/B Page Splitter en de SEO A/B Test Analyzer - om de test op te zetten en te analyseren.
SEO A/B Splitter
De eerste tool is een webgebaseerde toepassing voor het maken van twee statistisch vergelijkbare groepen voor SEO A/B testen, en voor het visualiseren en vergelijken van de prestaties van de twee groepen.
De tool detecteert en verwijdert ook eventuele uitschieters in de gegevens om ervoor te zorgen dat de twee groepen vergelijkbare trends in verkeer hebben, iets dat cruciaal is voor nauwkeurige en betrouwbare SEO A/B-tests.
SEO A/B Test Analyzer
Met de tweede tool kun je een Bayesiaans structureel tijdreeksmodel construeren. Met deze statistische aanpak krijg je inzicht in de werkelijke impact van een SEO-verandering.
Met behulp van een controlegroep van pagina's met statistisch vergelijkbare kenmerken kan het model trends en andere externe invloeden (bijvoorbeeld seizoensinvloeden of een algoritme-update) detecteren en eruit filteren.
Onze methodologie maakt gebruik van een wetenschappelijk voorspellingsmodel waarmee we de variant en de controle kunnen vergelijken en isoleren.
We genereren een voorspelling op basis van historische gegevens tijdens de pre-interventieperiode, die vervolgens wordt toegepast tijdens de post-interventieperiode nadat de wijziging is doorgevoerd.
Door het prestatieverschil tussen de gemodelleerde controlegroep en de variant te vergelijken, krijgen we betrouwbare en wetenschappelijke inzichten in de werkelijke impact van een SEO-verandering.
FAQ test
In een van onze testen voegden we FAQ's en FAQPage structured data toe aan de categoriepagina's van Blokker met behulp van OpenAI's API en een custom script. Er werden meer dan 500 pagina's gebruikt om twee geoptimaliseerde FAQ's per pagina te maken, waarmee het gebrek aan FAQ-inhoud op de pagina's werd aangepakt.
Dit script verzamelt inhoud van een lijst met URL's en genereert geoptimaliseerde FAQ's voor elke pagina. Vervolgens wordt OpenAI's API gebruikt om twee SEO-geoptimaliseerde vragen en antwoorden te genereren op basis van de geëxtraheerde tekst.
Deze specifieke test resulteerde uiteindelijk in een toename van 5,7% in organisch verkeer naar de categoriepagina's op blokker.nl.
De Resultaten
We hebben tijdens onze 25 tests 13 optimalisaties geïdentificeerd en vermeden die statistisch gezien waarschijnlijk niet zouden bijdragen aan een positief resultaat, waardoor ontwikkelingsmiddelen vrijkwamen voor meer impactvolle veranderingen.
De positieve veranderingen hebben het potentieel om te resulteren in een totale groei van 32% voor Blokker in 2023.
Door gebruik te maken van onze aanpak was Blokker in staat om hun eigen SEO best practices te definiëren en optimalisaties te prioriteren op basis van ROI, wat resulteerde in een aanzienlijke omzetgroei.
Global & European Search Awards
Zoals we al benoemden zijn we, naast de goede resultaten bij Blokker zelf, voor de uitvoering van deze opdracht ook in de prijzen gevallen bij zowel de European Search Awards als bij de Global Search Awards!
Bij de European Search Awards kregen we zilver in de categorie “Best SEO Campaign (Large)”. Bij de Global Search Awards kregen we ook zilver, maar dan in de categorie “Most Innovative SEO Campaign (Large)”. Twee awards waar we heel trots op zijn!
Takeaways
Onze SEO-methodologie kan de directe impact van specifieke veranderingen op organisch verkeer en bedrijfsinkomsten voorspellen, wat helpt om datagestuurde beslissingen te nemen en verspillende investeringen te voorkomen.
Door op deze manier te testen kunnen we snel effectieve optimalisaties identificeren en verspilling van middelen aan ineffectieve veranderingen voorkomen. De efficiëntie van onze SEO A/B-testmethodologie stelt ons in staat om meerdere tests per maand uit te voeren, waardoor snel doorschakelen mogelijk is.
Met behulp van onze eigen tools en schaalbare scripts waren we in staat om snel tests op te zetten en effectieve wijzigingen te identificeren. Deze case illustreert de kracht van onze SEO A/B-test methodologie bij het optimaliseren van SEO-veranderingen en stelt bedrijven in staat om niet blindelings industriestandaarden te volgen.